Teams: Kevin۪s jacht op punten in eerste ronde gestuit

79

Na een zomerpauze van zo’n 7 weken stond afgelopen weekend eindelijk weer een race op het programma. De Rizla Racing Day in Assen was dit keer het strijdtoneel voor de 8e O.N.K.-race. Een evenement met een combinatie van motor- en autosport waar altijd veel publiek op afkomt. Helaas voor de motorsportliefhebbers, krijgt de autosport steeds meer de overhand. Voor Kevin telde dit weekend maar één ding, punt(en) scoren op Assen. Jammergenoeg was de kans hierop al in de eerste ronde verkeken.

Aan de voorbereiding heeft het in ieder geval niet gelegen. Het START-team heeft in de zomerpauze namelijk niet stil gezeten. Een dagje trainen in de regen in Spa-Francorchamps was helemaal niet verkeerd; zo kon Kevin ook eens wat ervaring opdoen op een natte baan. Half juli volgden twee dagen in Oschersleben, maar daar liep het niet. Kevin zat niet lekker in z’n vel en was teveel aan het pushen. Het laatste weekend van juli zaten we in Dijon; een voor ons onbekend circuit. Het was een prachtige baan met veel hoogteverschil en Kevin had het hier prima naar de zin. Na drie dagen intensief bezig zijn, stond alles weer helemaal op scherp voor de komende O.N.K.-races.







Training

In de eerste kwalificatie kon Kevin de lijn van Dijon mooi doortrekken. Hij zat ‘er goed op’ en wist een 13e tijd op de klok te zetten en daar waren we best wel tevreden mee. Anderhalf uur later (de motorsport moest ‘s morgens worden afgewerkt) werd ingezet op een verbetering van de tijd. Dit moest volgens Kevin ook wel kunnen, aangezien hij nog niet aan zijn P.R. zat. Toch lukte het niet om in het juiste ritme te komen. In z’n laatste rondje zat er nog wel een snelle tijd aan te komen, maar dit werd teniet gedaan door een langzame rijder in de Ramshoek. Geen verbetering en van een aantal collega’s wel, dus duikelde Kevin naar de 20e starttijd. Ietwat teleurstellend, maar nog altijd een goede uitgangspositie voor het scoren van een puntje.

Raceday

De start was goed en ook het uitkomen van de Haarbocht leverde geen problemen op. Kevin: ‘Ik zat aan de binnenkant en had dit keer weinig last van het gedrang in de eerste bocht. Ik dacht nog, dit gaat mooi zo, tot dat in het volgende knikje de motor van Ron Looijesteijn voor mijn voorwiel belandde. Ik kon geen kant op en knalde over de schuivende motor. Wonder boven wonder had ik het stuur nog in handen, maar belandde wel met m’n edele delen hard op de tank. Ik zag even sterretjes en vervolgens de grindbak op me afkomen. Ik hield de motor in de benen, maar het duurde voor mijn gevoel een eeuwigheid voor ik uit het grind was en als laatste de race kon vervolgen. Wat had ik de balen zeg en zo’n landing op de tank werkt ook niet echt goed voor je concentratie."

De START-mannen in de pitsstraat, die geen zicht hadden op de bewuste bocht, dachten in eerste instantie dat Kevin gevallen was. Toch kon het rondebord alsnog worden uitgehangen toen ze hem als hekkesluiter met een flinke achterstand voorbij zagen komen. Een goede plaatsering zat er natuurlijk niet meer in, maar Kevin ging niet bij de pakken neer zitten. Ondanks de zeer pijnlijke aanvaring wist hij redelijk snel z’n ritme te hervinden en vocht zich een weg naar voren. Vanaf een 42e positie wist Kevin uiteindelijk nog als 28e te finishen. Kevin: "Tja dit is ook racen, zoiets kan gebeuren. Nu eerst maar eens even bijkomen en deze race snel vergeten. Al ben ik bang dat het me nog wel eventjes zal heugen".

Het START-team gaat zich nu opmaken voor het volgende raceweekend op 16 en 17 augustus op het prachtige circuit van Spa-Francorchamps. Eerst nog even lekker twee dagen trainen daar om weer helemaal goed voorbereid aan de start te verschijnen. De jacht op punten wordt vol vertrouwen voortgezet.