Dag 1 van de 16e en laatste race van Grand Prix-seizoen 2006 was er voor Joey Litjens niet een om met vette letters in zijn racedagboek bij te schrijven. De eerste vrije training op vrijdagmorgen verliep redelijk met een 34e tijd van de 43 deelnemers.
Joey Litjens (39e): "Maar er kan en gaat morgen zeker een seconde af."
s Middags in de belangrijker 1e tijdtraining zat er echter onvoldoende vooruitgang in qua rondetijd.
“Dan rij je een seconde sneller en zie je jezelf vijf plaatsen zakken op de lijsten. Je baalt, maar weet waar het aan ligt. Het is een circuit waar ik al eerder geweest ben, dus beter uit de verf had moeten kunnen komen. Vorig jaar reed ik hier de Spaans Open race op de Molenaar Honda en eerder dit jaar de IRTA-test. Vanmorgen probeerden we een nieuwe set remblokken en remklauwen uit. Het voelde wel goed, maar bracht niet echt voordeel, zo leek het. Vanmiddag ging ik al snel harder rond. Dat vroeg eigenlijk om een andere afstelling als je remmend de bocht in ging. Want nu was het heel moeilijk om de machine in de bochten te leggen. In die 30 minuten training was geen tweede pitstop mogelijk en moest ik verder. Ik wachtte op een groepje omdat ik alleen rijdend niet sneller kon gaan, maar die aansluiting kwam maar niet, waardoor ik eigenlijk op mijn tijd bleef steken. Maar ik verzeker je, morgen gaat er een seconde of méér vanaf”,
aldus Litjens, die niet echt vrolijk keek, maar weer waar het aan scheelt.
“Ook vond Hans Spaan nog een mogelijkheid voor een andere versnellingsbak verhouding. Daarmee kan ik misschien ook nog wat sneller rond komen”, besluit de 16-jarige Litjens hoopvol.
Ontspannen Allessandro Branetti (24e) verbeterd zich iedere sessie
De ‘invalbeurten’ van de Italiaan Alessandro Brannetti voor de geblesseerde Arnaud Vincent voldoen tot nu toe goed. De sympathieke ‘Alex’ kent het circuit van Valencia op zijn duimpje, nadat hij er in de 125cc GP’s en later in de Superstock races meerdere keren in actie kwam.
“Maar het blijft een aparte baan, met 9 rechter en 5 linker bochten, waardoor de grip van de banden aan de rechterzijde tijdens de races altijd snel opgebruikt is. Tijdens de trainingen heb je daar minder last van. Het ging lekker. In de laatste ronde mijn snelste tijd neerzetten, dat betekent vaak dat je de dag er op nog weer sneller rond kunt gaan. Iedere sessie verbeter ik me. Het is pas mijn 3e optreden op de kwartliter Honda en dat is wel even wennen als je van een viertakt machine kom. Maar het klikt op alle fronten. Technisch, met het team, de banden en de veringspecialist. Het is aan mij om morgen een rij naar voren te komen en zondag een WK-punt te kunnen scoren”, klinkt het realistisch maar ambitieus uit de mond van de startnummer 65!
Wildcard Hugo van den Berg (41e): "Dat korte ligt me niet zo"
Bemiddeling van TT-voorzitter Jos Vaessen leverde het Varenhof Racing team een wild card op voor de laatste GP van 2006. Het is de zevende wildcard voor Hugo van den Berg in 2006, waarvan Hugo er dan zes gereden heeft, een opmerkelijk aantal voor een coureur met de status wildcard deelnemer. Het wordt tevens de laatste GP voor Hugo met het Varenhof Racing team aangezien Hugo in 2007 in het geheel Nederlandse Molenaar racing aan de start gaat komen als vaste GP-deelnemer in de 125cc klasse.
“Door het ruime aantal wildcards dit jaar en het goede presteren van Hugo in het Spaans Open hebben wij als team alle vertrouwen in het aankomende GP seizoen, Hugo gaat dan beslist niet onervaren aan het nieuwe seizoen beginnen. Joey Litjens en Hugo van den Berg kunnen deze laatste wedstrijd gelijk benutten om ervaringen te delen die ze opdoen tijdens dit weekeinde, beide coureurs zien uit naar de samenwerking in 2007 die nu dus iets eerder kan starten”,
stelde vader Henk van den Berg voorafgaand aan de slot GP van dit seizoen. Hugo klasseerde zich vooralsnog in het kielzog van Joey Litjens op de 37e plaats, maar ook Hugo ziet voldoende mogelijkheden om morgen tijdens de tweede trainingsdag sneller rond te gaan.
“Ook voor mij was het niet de eerste keer hier op Valencia. Ik ben hier al eens 1,5 seconde sneller rond gegaan. Dat moet harder kunnen dus, maar zo’n eerste trainingsdag kom ik nog wat moeilijk op gang. De motor kan morgen nog wel ietsje beter, vandaag reed ik met een oude zuiger, maar het korte van deze baan ligt me niet zo goed. Maar de hoofdzaak ligt bij mezelf. Daar ga ik morgen verandering in aanbrengen”, aldus Hugo van den Berg.