Teams: Joey Litjens (35e): "Alsof ik door een stoomlocomotief was overreden"""

54

Na de zware crash tijdens de openingsronde van de 125cc GP-race in Australië lag het voor de hand dat Joey Litjens in de dagen er na enorm stijf en stram zou zijn. De lange trip van ‘down under’ via Kuala Lumpur naar Tokio en vervolgens naar het GP-circuit van Motegi deed daar ook geen goed aan.

“Het leek de eerste dagen net alsof ik door een stoomlocomotief was overreden. Werkelijk alles deed me pijn. Dinsdagnacht in Japan aangekomen dook ik maar weer een warm bad in, om de spieren wat soepel te houden. Vanaf donderdag ben ik onder behandeling bij circuitarts dr. Costa, waar ik gemasseerd word en vandaag zit ik weer op mijn Honda”,

opent het kleine doorbijtertje uit de renstal van Arie Molenaar.

Die eerste trainingsdag op een moeilijke nieuwe baan, met heel veel snelle (fabrieks ondersteunde) wildcardrijders, verliep niet gemakkelijk, maar wel bevredigend.

“De naweeën van afgelopen zondag waren duidelijk merkbaar. De echte pijn kwam pas aan het licht toen ik weer op de motor reed. Ik was vandaag enorm stijf, had stevig last van mijn linker hand en ook mijn rug speelde me parten. Desondanks ben ik best wel tevreden. Ik reed vanmorgen 2.03,7 en vanmiddag in de tijdtraining reed ik daar 1,7 seconden vanaf. Dit is qua winst wel de stap die ik hoopte te maken, maar met al die wildcards sta ik nog maar 35e”,

aldus Joey, die zichzelf daarmee duidelijk te kort doet.

“Motegi is helemaal geen makkelijke baan. Het circuit is lang (bijna 5 km) en gezien de omstandigheden is dit resultaat helemaal niet slecht”, steekt teammanager Jarno Janssen hem een hart onder de riem. “Als we morgen weer een dag verder zijn, dan zal de stijfheid van Joey misschien wat afnemen en zonder twijfel kan hij hier harder rond gaan. Zijn gekneusde knokkels van zijn linkerhand hinderen hem wel bij het druk zetten op de clipons als hij hard in de remmen moet. Met de drie hairpins en evenveel overhaakse bochten is er hier namelijk heel veel remwerk. Ontevreden zijn we niet, integendeel zelfs”, aldus Janssen.

Machine wordt opnieuw opgebouwd voor Arnaud Vincent (30e)
Voor de monteurs van zijn kwartliter teammaat Arnaud Vincent wordt het een lange nacht in Japan.

“Arnaud blijft problemen ondervinden, waar we in Phillip Island ook niet uitkwamen. Om alles uit te sluiten wordt de hele machine vanavond ‘gestripped’. Alles gaat van de machine af en wordt weer opnieuw opgebouwd. Vooral ook de elektronica, want dat kan soms onnavolgbare problemen opleveren, terwijl er bij metingen niets stuk lijkt te zijn. Al met al zat het Arnaud vandaag niet mee en bengelt hij achter in het veld. Daar hoort hij zeker niet thuis, dat zullen we morgen hopelijk laten zien”, aldus Jarno Janssen.