Iris ten Katen reed afgelopen zondag een fenomenale motorrace op het circuit in het Zuid-Spaanse Cartagena. Met veertien seconden voorsprong op de rest kwam ten Katen als eerste over de finish. Hiermee wordt ze tweede in de eindstand van de ‘European Womanscup’. Het was de laatste race van dit seizoen voor het Ermelose van Winkoop Racingteam.
Foto: Iris ten Katen eerder dit seizoen op de Varsselring in Hengelo
Onder een stralende Spaanse zon mocht ten Katen haar race starten vanaf pole position. Iris ten Katen rijdt met een motor met 600cc. In dezelfde race reden ook motoren met 1000cc mee die streden in een andere klasse. Iris ten Katen is goed te spreken over haar race.
Iris: ,,Ik had een hele goede start. Als derde dook ik de eerste bocht in, want er reden ook motoren met 1000cc mee. Het ging allemaal heel erg goed. In het tweede deel van de race kon ik samen op rijden met een motor die 1000 cc heeft, en daarna moest ik haar laten gaan, omdat ze meer vermogen heeft. Ik heb constant kunnen rijden en finishte uiteindelijk met een voorsprong van veertien seconden op de rest van het veld. Ik ben heel blij, het is echt top!”, bejubelt de Europese vicekampioen.
Met haar sterke overwinning deelt de snelle Ermelose een grote slag uit aan de rest van het veld.
"Ik hoopte al om die laatste slag uit te delen, ook al telt het niet echt.”
Iris ten Katen had Europees Kampioen kunnen zijn als ze niet in de race in Hengelo werd gediskwalificeerd voor het rijden met een onreglementair kuipruitje.
"Ik voel me toch wel de beste van Europa. We hebben een T-shirt laten drukken met de tekst: officiële kampioen van Europa! De champagne smaakte prima, maar ik heb het meeste hard weggespoten.”, aldus een stralende Iris ten Katen.
Haar concurrent Chiara Valentini won dankzij de Hengelose diskwalificatie van ten Katen het Europese Kampioenschap voor vrouwen.
Haar teamgenoot Albert van Winkoop reed op het bochtige circuit als gastrijder mee in het Europese Kampioenschap in de superstock 600. van Winkoop wist zich te kwalificeren als achtste en kwam als tiende over de eindstreep.
"Mijn strategie was om rustig te beginnen aan de race en dat steeds meer op te bouwen, want het is een bijzonder lange race van 24 ronden. Ik had hier nog niet eerder gereden en maakte twee foutjes in de race. Ik had weinig grip en zo verloor ik twee plaatsen. Het was hier verschrikkelijk warm, want we reden op het heetst van de dag!”
Dat het hard vechten is in deze Europese competitie blijkt wel uit het feit dat er vijftien rijders binnen één seconden waren gekwalificeerd.
De snelle Ermeloër is goed te spreken over de ervaring die hij opdoet in Spanje.
"Het gaat er hard aan toe hier! Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren. In Nederland rijd ik in de top drie en val bij wijze van spreken in slaap, maar hier moet je constant opletten en snel zijn. Ik ben absoluut tevreden met het resultaat en het is een geweldige ervaring. Het is altijd goed om in een internationaal gezelschap te kunnen strijden.”, besluit Albert van Winkoop.