Teams: Houtje #31 verliest in Misano

67

Na de minder positieve uitslag van de MRI-scan zijn Lennart en Johan toch met goede moed afgereisd naar het zonnige Misano. Dankzij een ongelukkige aanhouding in Duitsland kwamen ze hier later aan dan verwacht; iets wat gelukkig geen invloed heeft gehad op het programma van dit weekend.

Er was nog voldoende tijd om de motor klaar te maken voor de technische keuring donderdagavond tussen 18.00 en 19.00 uur. Deze werd dan ook weer met goed gevolg doorlopen. Ook het pak van Lennart, dat na Silverstone een aardige klap heeft gekregen, werd gelukkig goedgekeurd na een kleine reparatie van Jol (Catwalk Racingsuits). Dit pak kon vrijdagmorgen op het warmste moment van de dag aan voor de vrije training en werd bijna een zwempak voor Lennart.







" Het is hier ontzettend warm: tussen de 35 en 43 graden Celsius. Niet echt een pretje om dan je pak aan te hebben, maar je moet er wat voor over hebben he?"

Er iets voor over heeft Lennart zeker, met een slechte schouder en een hoge temperatuur is hij nog steeds niet van de motor af te slaan. Na het uitkomen van de pits rond 11.45 uur ging hij er dan ook als een speer vandoor en wist het gas flink open te draaien. Lekker in zijn ritme kwam hij alleen niet. Terwijl de top al lang en breed onder de 1'50 minuten was gedoken, wist Lennart deze pas in de 11e ronde van de in totaal 30 minuten durende training te bereiken. Uiteindelijk had dit een 32e eindtijd tot gevolg.

Achteraf gezien heb ik niet slim ‘gewerkt’. Veel rijders minderden een ronde veel vaart en pikten bij de snellere coureurs van het veld aan. Als 'domme Hollander' ben ik eigenwijs doorgereden en heb geen enkele snelle coureur gevolgd. Ik ben blij dat deze tijd nog niet bepalend is voor de startplaats morgen op de grid."

Wellicht een wijze les voor de eerste kwalificatie later deze vrijdag. Ook de temperatuur was de coureurs iets gunstiger gezind, aangezien zij om 16.30 uur aan mochten treden. Tussentijds is Johan druk bezig geweest met de motor. Er werden andere tandwielverhoudingen gezocht om ook de motor aan het, volgens Lennart "moeilijke baantje", aan te passen.
De eerste kwalificatie zorgde voor een ander beeld dan de vrije training deze morgen. Hoewel de top vrijwel gelijk bleef met in de hoogste regionen Simeon en Canepa, wist Lennart zich na een erg moeizame start goed omhoog te werken in de lijst. Ook zijn tijden wist hij van de 1'49.191 in de ochtend te verbeteren tot een nette 1'46.209 aan het einde van de middag. Maar liefst 3 seconden sneller, wat hem een verschil van 8 posities opleverde. Voor Lennart zeker niet genoeg.

" Ik ben nog steeds niet helemaal tevreden, hoewel het al een stuk beter gaat als vanmorgen. De baan is redelijk moeilijk en ook de afstelling van de motor moet nog worden gewijzigd. Waarschijnlijk gaan we nog kleiner qua tandwiel om de snelheid omhoog te krijgen. Deze scheelt nog te veel met de top."

Zaterdagochtend was het al weer tijd voor de laatste en beslissende kwalificatie. Lennart keek er strijdlustig naar toe. Hoewel Lennart zijn motivatie positief is, was de afstelling van de motor er slechter aan toe. Er doken vooral problemen in de vering, giering en bandenspanning op.

Als het ene probleem was opgelost, stak de ander zijn kop al weer op. Erg vervelend, maar logisch omdat alles in een motor invloed op elkaar heeft. De tweede kwalificatie ging dus totaal niet naar mijn zin. Ik heb het beste eruit proberen te halen en mijn tijd met meer dan een seconde verbeterd. Dit deden helaas alle rijders, waardoor ik zelfs plekken achteruit ging. Een slecht gevoel. Ik kan alleen maar hopen op een ontzettend goede motor vanmiddag. Als dit onder controle is, zal de rest alleen aan mij liggen en kan ik laten zien wat ik waard ben."

Een redelijk teleurgestelde Lennart van Houwelingen dus, die er in het warme Misano er nog steeds het beste van wilde maken. In de race later die dag heeft hij daarom zeker hard voor zijn plaatsen geknokt. Hoewel het er eerst op leek dat de verdediging een belangrijke factor zou gaan worden wist Houtje #31 naar verloop van tijd voorwaarts in het veld te kruipen. Met een dalende rondetijd wist hij de voorliggende rijders flink onder druk te zetten. Eenmaal aangekomen op de 26e positie en slechts 0.2 seconde achterstand op nummer 25, werd de verovering abrupt beëindigd.
Een valpartij even verderop in het veld was de oorzaak voor een rode vlag. Met nog maar twee ronden te gaan was dit voor de wedstrijdleiding het moment de race als ‘gefinished’ te betitelen. Een mooie beslissing voor Davide Giugliano, die in een spannend gevecht met Simeon en Canepa het voortouw had en hiermee de volle 25 punten verdiende. Houtje #31 liep ook deze wedstrijd weer de zo mooie punten mis met een 26e eindpositie. Geen resultaat waarnaar verlangd wordt, maar een positie waardoor er een nog grotere drang naar prestatie ontstaat.

Ik had er eerder bij moeten zitten. De eerste ronden hebben me te veel tijd gekost. Ik kwam moeilijk voorbij enkele coureurs. Daardoor kwam ik niet snel genoeg verder in het veld, wat daarbij ook nog eens afgestraft werd door de rode vlag. Ontzettend jammer dus. Snel vergeten en vooruit kijken naar de volgende race. Ik zal zeker leren van dit weekend, maar wil niet blijven hangen in deze prestatie."

De eerstvolgende kans om te presteren zal zich over een klein maandje aanbieden in het Tsjechische Brno (omgeving Praag) Tussentijds zal Lennart genieten van een heerlijke vakantie en zich rustig voor bereiden op deze volgende stap in de competitie. Verliezen hoort er bij, maar harder en beter terugkomen dan ooit ook!

Uitslag EK Superstock 600
Misano, 24 juni 2006
1. Giugliano, ITA
2. Simeon, BEL
3. Canepa, ITA