Afgelopen winter is Lennart, zoals u heeft kunnen volgen via www.some-racing.com, onze verslagen en racesport.nl, nog geopereerd aan zijn schouder om eventuele risico's uit de weg te gaan. Helaas was het dit weekend toch dit 'zwakke punt' dat Lennart op probeerde te breken.
Foto: Lennart van Houwelingen
Na een goede heenreis werd donderdag de accommodatie met een heerlijk zonnetje opgezet. Met nog enkele uren werd de motor geprepareerd om deze aan het einde van de middag (18:00 tot 19:00 uur) neer te zetten bij de keuring. Met een goed gevolg werd deze afgesloten en kon er worden uitgekeken naar de vrije training op vrijdagochtend, waarin Lennart zijn eerste ronden mocht maken op het het circuit van Silverstone.
Deze werd helaas iets minder succesvol dan gehoopt. Na een late start van Lennart in deze training ging het nog niet voortreffelijk. Met een natte baan van een hevige bui even geleden begon aan het einde van de betreffende training toch een droog spoor te ontstaan. Houtje #31 trachtte een andere rijder buitenom (via het natte gedeelte dus) te gaan maar kwam uiteindelijk naast het asfalt terecht. Een klapper voor de motor, maar helemaal voor Lennart. Hij voelde namelijk direct dat er iets niet helemaal goed zat in zijn schouder en vreesde het ergste. Houtje #31 is reeds aan zijn schouder geopereerd, maar dit heeft niet mogen baten. De betreffende schouder was er namelijk weer uitgeschoten en na het terugduwen van de arts ter plaatse schoot hij er spontaan nog een keer uit. Geen pretje dus en een slecht vooruitzicht voor de rest van het weekend.
De motor was er gelukkig niet al te slecht aan toe, de ‘crashdoppen' hadden hun naam eer aan gedaan. Daarnaast hebben we Johan, die met hulp van Paul de motor binnen de kortste keren weer rijklaar had staan. De fysieke gesteldheid baarde het team en dr. Costa (arts van de mobiele kliniek die meereist met de World Superbike) grotere zorgen. De eerste, overigens droge, kwalificatie van vrijdagmiddag heeft Lennart dan ook niet kunnen en mogen verrijden.
Zaterdagmorgen heeft Houtje #31 een krachttraining moeten volbrengen bij dr. Costa om weer op de motor te mogen stappen. Deze krachttraining was om te bekijken of de spieren om de schouder van Lennart de druk/spanning aankunnen van een heftige remactie, draaibewegingen etc. De schouder werd naast de krachttraining ook middels foto's goed bevonden en Lennart mocht diezelfde middag nog de motor op om zijn ronden te maken in de tweede, maar voor Lennart eerste kwalificatie. Het was van belang dat deze op een droge baan werd verreden om nog bij de tijden van vrijdagmiddag te kunnen komen. Ook van de werking en pijn aan de schouder was ook een cruciale factor.
Het geluk was helaas niet aan onze zijde, daar het de gehele tweede kwalificatie regende en Lennart niet onder de 1'56 minuten kon komen. Een vreemde vergelijking met de snelle 1'33.764 van Canepa uit de droge kwalificatie van vrijdag. Of Lennart met zo'n tijdsverschil mocht starten was dan ook een discussiepunt. Na meer dan 3 uur overleg heeft de organisatie besloten Lennart toch een start toe te kennen. Een overwinning op zich, aangezien zij dan toch een bepaalde kwaliteit in Houtje #31 hebben gezien.
Zondagmiddag 28 mei om 17:45 uur (Nederlandse tijd) was het zover. Lennart start vanaf de 33e plaats in de derde race van het EK Superstock 600. Niet geheel zonder kleerscheuren, maar in de volste overtuiging zo veel mogelijk rijders in 14 ronden te 'pakken'. Met zoveel doorzettingsvermogen en motivatie, zou dat best wel eens kunnen gaan lukken. Met vele supporters duimend in Nederland keek men met argusogen naar de rode lichten.
Met het uitgaan van de lichten was Lennart redelijk goed weg en wist direct een 31e plaats te noteren. In een felle strijd verwikkelt drong Houtje #31 zich steeds verder naar voren in een opmars die prachtige vormen begon aan te nemen. Vanaf plaats 27 en met op iets meer dan 1 seconde achterstand op zijn voorganger kwam Lennart na de 7e ronde voor een rode vlag te staan. Enkele rijders kwamen ten val als gevolg van olie op de baan. Ook een coureur in de buurt van Lennart moest eraan geloven.
Deze rode vlag zorgde voor een herstart van de race, waardoor Lennart opnieuw moest knokken voor wat hij waard was. Met het doorzettingsvermogen van Lennart een positief resultaat als gevolg hebbend. Houtje #31 vloog namelijk verder naar voren in het sterke veld, maar wist vanaf de 21e plaats het gat, wat inmiddels ontstaan was met de voorliggende groep, niet meer dicht te rijden in het kleine aantal ronde dat de ‘tweede heat' telde. De samengestelde uitslag van heat 1 en heat 2 zette Lennart helaas weer terug op plaats 24, daar deze uit te opgetelde tijden van de heats bestaat.
Geen EK punten dit keer, maar de veroverde plaatsen in beide heats zijn voor Some Racing al een prestatie op zich. Door een pijnlijke schouder heeft Lennart zich er niet van laten weerhouden zijn beste kant te laten zien. Ook de weinige ervaring op een droge baan (slechts 4 ronden vrijdagmorgen in de vrije training) is door Houtje #31 getrotseerd. Zo zie je maar, met een sterke wil kom je een heel eind.
Voor aanstaande woensdag staat overigens al een scan gepland bij dr. Luijten te Geldrop (wellicht bij menigeen al bekend i.v.m. Barry Veneman e.d.). Hier wordt gekeken hoe het met de schouderspieren staat en wordt samen met de foto's die bij dr. Costa zijn gemaakt een plan gemaakt ter krachttraining.
De eerstvolgende EK Superstock 600 race zal zich afspelen in Misano. Lennart doet er alles aan om dan weer fit aan de start te kunnen staan, maar zal het ONK Superstock 600 te Oschersleben (16,17,18 juni) wellicht nog even uit zijn hoofd moeten zetten. Bovendien is dit geen EK deelname, waardoor de punten hier niet van belang zijn en als training zou kunnen worden gereden.
Uitslag EK Superstock 600
Silverstone, 28 mei 2006
1. Canepa, ITA
2. Simeon, BEL
3. Giugliano, ITA
Welke gevolgen deze wedstrijd heeft gehad voor de tussenstand in het kampioenschap is binnenkort te zien op www.some-racing.com. Ook worden hier, indien deze beschikbaar zijn, foto's geplaatst en het laatste nieuws vermeld!