Teams: Houtje #31 op Magny-Cours: last best?

49

MAGNY COURS – Het gehele jaar werden de gemoederen bezig gehouden door Lennart in het EK Superstock 600. Aankomend weekend zal het de laatste keer van dit seizoen zijn dat Houtje #31 aan mag treden op dit Europese toneel. Dit keer is het toneel gesitueerd op het Franse Magny-Cours, welbekend van de Formule 1, de Bol d’Or en natuurlijk het World Superbike evenement.

Het World Superbike evenement zal dit jaar in het weekend van 6 t/m 8 oktober vallen, waarvan Lennart de eerste twee dagen zijn kunsten mag tonen. Voorafgaand aan deze acties reizen Lennart en monteur Johan vanuit Imola direct door naar Magny Cours. Hier zullen ze woensdag aankomen en alles opbouwen.







Het paddock zal niet zo oud zijn als die van Imola, daar dit circuit pas iets meer dan 40 jaar in gebruik is. Tussentijds zijn er nog vele wijzigingen aangebracht. Het begon namelijk allemaal met een kart-circuit. In 1988 werd deze totaal vernieuwd en omgebouwd tot de bestaande baan. Hiermee werd in 1991 de eerste Formule 1 race naar Magny Cours getrokken om enkele jaren ook een apart ‘test-circuit’ voor allerlei curssusen bij te bouwen. Alle veranderingen hebben blijkbaar zijn uitwerkingen gehad. Dit jaar mag Magny Cours zich namelijk organisator noemen van vier grote evenementen: het World Touring Car Championship, de Formule 1, de onlangs verreden Bol d’Or en last best het World Superbike evenement.

Er zal gereden worden op een 4411 meter lang circuit, voorzien van 9 linker- en 6 rechterbochten. Als maximumsnelheid wordt op het rechte stuk een snelheid van zo’n 270 km. per uur aangegeven, het langzaamst wordt gereden in de laatste bocht voor start-finish (92 km. per uur) In 2005 kostte een ronde 1’48.023 minuten voor de Italiaan Canepa. Hiermee wist hij zich op pole te plaatsen, maar de wedstrijd kon hij niet op zijn naam schrijven. Dit was zijn rivaal Yoann Tiberio, die na elf ronden als eerste over de streep kwam.

Dit jaar zal de krachtmeting ook over elf ronden verspreid zijn. Voorafgaand wordt er eerst een mogelijkheid tot verkenning gegeven in de vrije training vrijdagmorgen. Rond de klok van 11.45uur gaan de coureurs met vele nationaliteiten de baan op voor het eerste half uur Magny Cours. Dezelfde dag nog krijgen zij de kans een bepalende tijd neer te zetten in de eerste kwalificatie.

Iedereen kan dan over zijn startpositie een nachtje slapen. Op zaterdagmorgen is de laatste en allesbepalende tweede kwalificatie. Hier zullen alle factoren die in wegrace belangrijk zijn weer spelen (denk aan: weer, motor, coureur, team) en de startplaats beïnvloeden. Na het vaststellen van de plaats op de grid zullen de lichten om 17.40 uur doven voor de laatste keer in 2006. De elf ronde duren strijd zal geen nieuwe kampioen meer bepalen, deze titel is inmiddels veroverd door Xavier Simeon, maar er is nog genoeg te winnen voor de rest van het veld.

Ook Lennart kan met EK-punten nog enkele plaatsen stijgen. Anderzijds is het ook mogelijk bij geen punten een daling te moeten verwerken. Laten we hopen op het eerste! Dit weekend zullen we u weer op de hoogte houden middels
www.some-racing.com. Neemt u dus ook eens een kijkje!