Teams: Het raceseizoen 2007 is nu definitief weer begonnen voor Hans Smees

151

Staande aan het begin van zijn 11e wegraceseizoen is Hans Smees ambitieuzer dan ooit. De Gert Pieper Aprilia is afgelopen winter weer helemaal klaar gemaakt voor een nieuwe deelname aan het Europees Kampioenschap 250cc.

Hans zet dan ook hoog in en wil meestrijden om de overwinningen en uiteraard het Europees Kampioenschap. Dat dit mogelijk is heeft Hans afgelopen jaar aangetoond door zowel bij de EK wedstrijd die werd verreden met de Duth TT en bij de laatste wedstrijd voor het Europees Kampioenschap van afgelopen jaar een podium plaats te behalen.







Uiteraard zal Hans ook in Nederlandse wedstrijden aan de start verschijnen maar voor het Nederlands Kampioenschap is Hans bij voorbaat kansloos aangezien een aantal wedstrijden van het EK samenvallen met het ONK. Een aantal wedstrijden op Assen en uiteraard de thuis wedstrijd op de Varsselring in Hengelo (gld) zijn wel degelijk mogelijk en hier zal Hans dan ook zeker zijn opwachting maken.

Om goed voorbereid aan het nieuwe seizoen te beginnen is het gewenst eerst de nodige testkilometers te maken om zowel de coureur als de motorfiets weer helemaal op scherp te zetten voor de eerste wedstrijd. Aangezien er in Nederland geen mogelijkheid is om buiten de wedstrijden om te rijden op een circuit zoeken we ons heil in het buitenland omdat daar de mogelijkheden legio zijn.

Omdat we nog zo vroeg in het voorjaar zitten kom je dan in Zuid-Europa terecht waar de kans op mooi weer groot is deze tijd van het jaar. Wij kozen voor Spanje en een mooie afwisseling van circuits namelijk circuit de Catalunya bij Barcelona, het Ricaro Tormo cicuit in Valencia en het circuit van Cartagena in het zuidelijkst puntje van Spanje. Op elk circuit hadden we 2 dagen rijden gepland zodat we veel data konden verzamelen op het via de Aprilia fabriek verkregen nieuwe data analyse systeem en zo het rijwielgedeelte en de motorische afstelling kunnen verfijnen.

Barcelona, maandag en dinsdag
Op vrijdag 2 maart vetrekken wij met vrachtwagenchauffeur/kok Appie Slotboom, Monteurs Bennie Geursten en Hans Overmaat en uiteraard coureur en ook vrachtwagenchauffeur Hans Smees richting Spanje waar op het prachtig F1 circuit van Barcelona onze eerste testdagen gepland staan. Na en voorspoedige reis zetten we onze tent op, wassen deze uitvoerig en maken we de motor gereed voor dit snelle circuit. Na een veel te lange winter is het mooi het snerpende twee-takt geluid weer te horen, afgesproken is dat Hans vandaag eerst rustig zijn rondjes zal gaan rijden zonder veel wijzigen door te voeren omdat na 4 maanden niet rijden het wel tijd nodig heeft om het ritme en de snelheid terug te vinden.

We kunnen in sessies van zo'n 20 minuten per keer rijden, verdeeld over de dag is dit zo'n 8 keer de mogelijkheid om te rijden. De tweede sessie komt Hans na een rondje of 10 niet meer door, als hij na zo'n 10 minuten wachten lopend terugkomt met een defecte Aprilia is er voor de monteurs al sneller dan gepland werk aan de winkel.
Een kortsluiting in de elektrische bedrading is door de ervaren monteurs echter snel gevonden en verholpen waardoor Hans de volgende sessie alweer verder kan gaan met het maken van de nodige testkilometers. De met het vliegtuig nagekomen Jaap Kingma ziet dat het goed is en zoekt samen met onze PR man Anne Postma een mooi plekje langs het circuit om mooie foto's te kunnen maken.

Terwijl Hans lekker zijn rondjes aan het rijden is proberen de monteurs het nieuwe data analyse systeem onder controle te krijgen. Maar doordat er alleen een Italiaanse gebruiksaanwijzing bij zit valt dat niet mee. Met hulp van Lau Wopereis en de nodige telefonische ondersteuning vanuit de Aprilia fabriek en een Engelse gebruiksaanwijzing via e-mail beschikken we aan het eind van de dag over een goed werkend systeem. De avond word goed besteed door de vandaag vergaarde data te analyseren en de nieuw gespoten kuipen te voorzien van sponsor stickers.
 
De tweede dag in Barcelona is het een stuk koeler dan de 25 graden van de dagen ervoor, Hans begint echter alweer goed op snelheid te komen en weet elke sessie zijn rondetijden te verbeteren. Wel heeft Hans veel last van de dikke 1000cc motorfietsen die ook in dezelfde sessie meerijden en die op het rechte stuk Hans inhalen maar in de bochten ervoor zorgen dat Hans zijn lijnen niet goed kan rijden omdat hij met zijn lichtere racer een veel hogere bochtensnelheid kan aanhouden. Hierdoor is het zetten van snelle rondetijden lastig maar dat daarvoor zijn we ook niet hier, het is de bedoeling weer snel aan de motor te gewennen en met een snelste rondetijd van 1,53.0 weet Hans de tijd die hij hier 2 jaar geleden tijdens de voorjaarstraining reed met bijna een seconde te verbeteren en zou zich hiermee ruim kwalificeren voor de Grand-Prix aangezien de kwalificatietijd voor de 250cc tijdens de GP van 2006 op 1,54,6 stond.

Hiermee is duidelijk dat zowel Hans als de Aprilia alweer goed op snelheid zitten en daarom kunnen we de volgende dag met een gerust hart doorrijden naar het prachtige Ricardo Tormo Circuit bij Valencia die ook bij de Grand-Prix's en Superbikes op de kalender staat.

Valencia, donderdag en vrijdag:
De woensdag is een reisdag en gebruiken we om de 300 km te overbruggen tussen beide circuits. Aangezien Valencia nog een stuk zuidelijker ligt lopen de temperaturen weer op naar hele aangename waarden, zeker gezien de thuissituatie: Regen!

Aangekomen op het circuit bouwen we wederom onze tent op en passen we de geometrie en de versnellingsbak van de Aprilia aan omdat dit circuit compleet anders bereden zal moeten worden. Ook van dit circuit hebben we reeds de nodige basis gegevens omdat we hier al een eerder hebben gereden. Tijdens de Grand-Prix van 2004 begon hier de samenwerking tussen Jaap Kingma Racing en Hans Smees. Hans mocht met een Wild-card deelnemen aan de laatste race van het seizoen 2004 en kreeg van Jaap Kingma de mogelijkheid om dit de doen met deze Aprilia.

Destijds wist Hans zich moeiteloos te kwalificeren en reed een tijd van 1,40.9 daarom zou het mooi zijn deze tijd nu te verbeteren.

Na een stormachtige nacht is het op donderdag wederom prachtig mooi weer, ook Gert Pieper en Roel van Winkoop hebben zich ondertussen bij het team aangesloten. De eerste dag gaat Hans eerst weer gebruiken om zijn ritme te komen en aangezien het meer dan 2 jaar geleden is dat hij hier heeft gereden zal dat weer even wat tijd in beslag nemen. Toch is Hans ook hier al weer snel op dreef maar doordat het erg druk is in de baan zal het verbeteren van de rondetijd er niet inzitten, dit is veel meer en stuurbaan dan Barcelona en daardoor heb je nog veel meer last van de grote 1000cc machines die hier nog meer voor oponthoud zorgen. Dat is niet fijn rijden want telkens als je denkt een vrije ronde te kunnen rijden doemt er ergens wel weer een collega coureur op die de bocht net even langzamer en ruimer neemt dan goed is voor een snelle ronde van Hans.

Aangezien het ook nog stevig waait komt Hans niet verder dan 1,43.8 en ondanks dat we hier niet zijn om tijden te verbeteren is Hans er toch niet tevreden over, hij heeft gewoon niet lekker kunnen rijden, morgen hopelijk beter.

Op vrijdag gaat het wat beter en alhoewel het nog steeds een beetje waait is het heerlijk weer met zo'n 25 graden en veel zon. Ondanks het drukke verkeer in de baan weet Hans snelle tijden te rijden en kan vrij eenvoudig een aantal ronden van 1,41.3 rijden, dit is wellis waar langzamer dan 2 jaar geleden maar gezien de omstandigheden kunnen we ook hier meer dan tevreden over zijn. Als je met 250cc jongens in de baan zit die dezelfde lijnen rijden dan kan er nog wel een seconde af meent Hans en ook de kwalificatielimiet dan de Grand-Prix van 2006 is weer gehaald want deze was toen namelijk 1,41.8 volop reden voor tevreden gezichten dus.

Deze vrijdag nemen we afscheid van Jaap Kingma en Anne Postma die terugvliegen naar Nederland terwijl wij ons opmaken om nog eens 300 km zuidelijker te rijden naar het circuit van Cartegena waar Jerry van de Bunt ook reeds aan het trainen is.

Cartegena, zaterdag en zondag:
Het circuit van Cartegena is voor ons ook niet onbekend, vorig jaar reden wij hier ook tijde
ns onze voorjaarstraining en ook werd hier de laatste EK van het seizoen 2006 verreden waarbij Hans zich op het podium wist te rijden met een 3e plaats achter Europees kampioen Molina en de naar de Grand-Prix overgestapte Dan Linfoot.

Cartegena heeft de naam dat het er bijna altijd mooi weer is en ook nu is dat een waarheid als een koe, aangekomen op het circuit bouwen we de tent op en voorziet Bennie de Aprilia van nieuwe zuigers en passen we wederom de versnellingsbak en de geometrie van de motorfiets aan naar de afstelling waarmee we tijdens de laatste EK hier hebben gereden.

Hans kan op zaterdagmiddag nog een aantal rondjes rijden en gelukkig is het hier niet zo druk in de baan. Tijdens de voorjaarstraining van afgelopen jaar wist Hans hier een tijd te rijden van 1,40 en deze weet Hans al de eerste dag te verbeteren. De snelste tijd tijdens de EK werd destijds geklokt op 1,37.9 dus het mag nog wel iets sneller, wel reden wij tijdens de EK met Ohlins vering die we geleend hadden van Molina, aangezien we binnenkort zelf over nieuwe Ohlins vering kunnen beschikken verwachten we dat we daar nog iets kunnen winnen.

De tweede en laatste dag werd door het team vooral gebruikt om dingen uit te proberen, de geklokte tijden lagen telkens zo rond de 1,38.3 en ook daar was iedereen dik tevreden mee.
We kunnen dan ook met een goed gevoel weer richting Nederland vertrekken, op elk circuit hebben zowel mens als machine uitstekend gepresteerd en we zijn dan ook helemaal klaar voor het nieuwe seizoen dat op Assen zal beginnen in het Paasweekend waar dan de eerste wedstrijd voor het ONK zal worden verreden.

Wij hopen dan ook op wederom een mooi wegraceseizoen en hopen U op het circuit weer tegen te komen,

Totaal gereden testkilometers: 850 km

Barcelona; Circuit de Catalunya
Lengte circuit:                        4727  m
Testkilometers                         300  km
Kwalificatie GP  2006            1,54.6  min.
Snelste rondetijd 2005         1,53.7  min.
Snelste rondetijd 2007         1,53.0  min.

Valencia; Ricardo Tormo circuit
Lengte circuit                         4005  m
Testkilomters                          300  km
Kwalificatie GP  2006            1,41.8  min.
Snelste rondetijd 2004         1,40.9  min.
Snelste rondetijd 2007         1,41.3  min.

Cartegena
Lengte circuit                          3980  m
Testkilometers                         250  km
Voorjaarstraining 2006           1,40.0  min.
Snelste rondetijd EK 2006       1,37.9  min.
Snelste rondetijd  2007          1,38.3  min.