Op de laatste zaterdag van Juni vind traditioneel de jaarlijkse TT plaats op het circuit van Assen. Hans Smees heeft dit jaar tijdens de TT deelgenomen aan de wedstrijd om het Europees Kampioenschap 250cc die op de wedstrijddag van de TT ook werd verreden. Aangezien Hans niet aan 2 wedstrijden op dezelfde dag mag deelnemen moest hij hierdoor ditmaal afzien van de wildcard voor de Grand-Prix 250cc die hem ook was aangeboden door de KNMV.
Hans deed mee in de EK wedstrijd waar men op gehoopt had en mocht tijdens de TT het erepodium betreden. Vele duizenden toeschouwers waren blijven zitten om de spannende wedstrijd te kunnen volgen en Hans als 3e over de eindstreep zien komen, waarbij de eerste 3 binnen 1 seconde over de streep kwamen.
“De TT is weer achter de rug en wij kunnen als team best tevreden omkijken, ik denk dat ik kan zeggen dat we samen een mooie prestatie hebben neergezet in wat voor ons de wedstrijd van het jaar is geweest. Het waren drukke tijden maar het is achteraf meer dan de moeite waard geweest. We vertrokken op woensdag reeds naar Assen om daar onze oplegger en tent op de paddock te installeren. Net terug uit Kroatie moeten we dus direct al weer aan de bak in de voor ons mooiste EK wedstrijd van het jaar.
De woensdag word gebruikt om de motorfiets te laten keuren en de laatste puntjes op de i te zetten, Bennie heeft de dagen voorafgaand aan de TT de motorfiets compleet onder handen genomen en alles uitgebreid gecontroleerd om ervoor te zorgen dat de motorfiets helemaal fris aan het avontuur kan beginnen, zelf begin ik me weer wat beter te voelen maar de pijn in de rug na de val in Eemshaven blijft hardnekkig aanwezig, niet 100% fit dus maar zoals de Jovinks zingen: Ik geef de strijd niet op, helemaal nooit.
Donderdagmiddag om 16.00 uur is voor ons de 1e vrije training van een uur, s’middags om 18.45 zal daarna de kwalificatietraining volgen waarin we de gelegenheid krijgen een tijd te zetten. We besluiten rustig te beginnen met oude banden om een beetje in het ritme te komen waarna we in de kwalificatietraining direct op nieuwe banden weg gaan om een goede tijd te zetten. Aangezien er maar 1,5 uur tussen beide traingen zitten is er weinig tijd om iets te veranderen tussendoor. De motor voelt goed aan en tijdens de kwalifikatietraining weet ik achter de Europees Kampioen Alvaro Molina de 2e tijd neer te zetten. Tevreden en met de wetenschap dat het nog wel een stukje snelle moet kunnen gaan de de motorfiets klaar maken voor morgen waar om 16 uur nogmaals een trijdtraining op het programma staat om de definitieve startopstelling te bepalen.
Op Vrijdag zijn wij na de motorGP klasse aan de beurt om onze laatste tijdtraing te verrijden, eerst kijken we de training van de GP 250cc waar mijn teamgenoot Bram zich heel netjes binnen de 107% weet te kwalificeren voor de wedstrijd van morgen, in alle traingen heeft Bram erbij gestaan en daardoor een hele mooie prestatie neergezet, Jaap kan tevreden zijn, nu is het aan mij om ook een goede tijd te rijden.
Om 16 uur is dan eindelijk het uur van de waarheid, nu moet het gebeuren. Met nieuwe banden ga ik op pad en we hebben nog een nieuwe band aan de bandenwarmer staan om eventueel te gebruiken aan het einde van de traning.
Vol goede moed begin ik aan de traing maar al in het eerste rondje merk ik dat er iets mis is met de motor, bij het rijden in de snelste bocht achterop het circuit houdt de motor ineens helemaal in, hij stopt er even mee om daarna wel weer op te pakken. Direct stuur ik de pitstraat in waar de monteurs mij met een nieuwe accu nogmaals op pad sturen om te zien of het euvel daarmee is opgelost. Dat is niet het geval en aangezien er niet mee is te rijden zit er niets anders op dan de motor aan de kant te zetten. De monteurs proberen het euvel te verheplen en na het vervangen van een aantal zaken word ik opnieuw weggestuurd maar de training is ondertussen al wel voor de helft verstreken. De Aprillia blijft het nu gelukkig wel goed doen en ik kan in de korte tijd die er nog rest een pogomg doen met tijd te verbeteren. Door het drukke verkeer (er rijden maar liefst 50 250cc coureurs in het EK) krijg ik helaas geen enkele vrije ronde te rijden en word ik telkens wel een keer opgehouden door een langzamere deelnemer. Wel weet ik mijn tijd van gistreren (die overigens goed genoeg was om in de GP 9 rijders achter me te houden) te evenaren maar niet aan te scherpen. Een 2 tal rijders weet wel mijn tijd te verbeteren waardoor ik uiteindelijk zak naar de 4e plaats in de uitslag. Wel starten vanaf de 1e startrij dus, tevreden maar het had beter moeten kunnen.
Om 8 uur moet ik de warm-up rijden en die word gebruikt als allerlaatste check om te zien of de problemen van gisteren inderdaad tot het verleden gehoren, tevreden sluit ik de warmup af want alles lijkt goed te functioneren
S'middags kijken we de wedstrijden om het wereldkampioenschap en moedigen we Bram aan die zijn mooiste wedstrijd van het jaar aan het rijden is, met volle teugen zal hij er van genieten zoals ik dat vorig jaar deed.
Pas als allerlaatste mogen wij de wedstrijd rijden. De Jovinxs staan op het dak van de VIP tribune op te treden en nog even zwaaiend naar Gijs Jolink die enthousiast met ziujn gitaar staat terug te zwaaien neem ik mijn plaats op de startgrid in. Er zijn gelukkig nog vele duizenden mensen blijven zitten op de tribunes en op de taluds om toch nog de race om het Europees Kampioenschap te gaan zien.
Ik weet dat mijn start goed zal moeten zijn om de aansluiting met de kop te kunnen vinden. Mijn start gaat heel erg goed en als 2e achter Molina duik ik de Haarbocht in. De eerste 2 ronden moet ik Molina zo dicht mogelijk blijven volgen, op een paar punten is hij sneller dan mij en op andere punten ben ik veel sneller dan hem. Er onstaat een kopgroep van 6 man waarbij ik de 2e plaats weet vast te houden tot de 6e ronde, hier komt de Zweed fredrik Watz mij voorbij en een ronde later neemt Watz zelfs de leiding over van Molina. Ik weet dat ik bij Molina moet blijven om kans te blijven maken. In de 10e ronde krijgen we al te maken met achterblijvers die we op een ronde moeten zetten, Dit loopt voor mij slecht af omdat ik pal voor een snelle bocht in de weg word gezeten en de leider in het kapioenschap Cajback mij naar de 4e plaats terug verwijst, ook ex-Grand-Prix rijder Jenkner probeert te profiteren. De koplopers Watz en Molina weten hierdoor direct een klein gaatje te slaan, in de nieuwe Strubben bocht gaat Cajback iets te ver naar buiten waardoor ik plaats 3 weer terug kan pakken en ga proberen de beide koplopers weer bij te halen. Molina neemt in de 16e ronde de leiding weerover van Watz en in 3 ronden tijd heb ik het gat weer weten te dichten en gezamelijk boenderen wij over het Asser circuit. Met een ruime voorsprong op de inmiddels 4e man Jenkner kan ik me volledig concentreren om het gevecht aan de kop. Ik kan niet anders dan afwachten en zit bij Watz in het wiel die echter over een zeer snelle Yamaha beschikt om over het semi fabrieksmateriaal van Molina maar helemaal te zwijgen, aangezien ook mijn banden aan het einde zijn zal het moeilijk worden nog wat te ondernemen. In de GT bocht zal ik toch proberen om een actie te maken aangezien ik met remmen sterker ben dan Watz en Molina, echter een achterblijver zit wederom behoorlijk in de weg waardoor er voor mijn niets anders op zit dan de 3e plek te pakken. De achterstand op Molina en Watz is 0,3 seconde, voorwaar een mooie prestatie. Ondanks mijn fysieke ongemakken heb ik weer kunnen meestrijden voor de beste plekken en met het behalen van de derde plaats op het podium kunnen we als team heel tevreden mee zijn. Super wedstrijd en ook mooi dat het vele plubliek is blijven zitten, de band heb ik bij de vele Hamove medewerkers en andere supporters langs de baan helemaal opgerookt, bedankt allemaal!
Ik wil dan ook iedereen die dit mede mogelijk heeft gemaakt hartelijk danken voor zijn of haar inzet, dit is een geweldige week geweest met wat technische problemen en een niet geheel fitte coureur maar die hebben we als team overwonnen en daarom liep alles als verder perfect. Speciale dank aan Jaap Kingma en Gert Pieper die dit met hun steun mogelijk hebben gemaakt.