Teams: Hans Smees Nieuws van EK 250 uit Italie

89

Hans reed vanmiddag tijdens de tweede vrije training de vijfde tijd. Minder leuk is dat Hans onderuit ging. Rijder is OK en schade valt gelukkig mee. Met de nieuwe vering is het nog zoeken naar de grens. Als je de grens zoekt, ga je er soms overheen. Het gevoel met de banden is nog niet goed. De setting van de vering wordt al beter maar is nog niet perfect.

1e kwalificatietraining 19-05 Meervoudig Europees Kampioen Alvaro Molina is met afstand de snelste coureur tijdens de eerste kwalificatietraining bij de EK 250 in Vallelunga. Molina klokte een tijd van 1.42.5. Hans Smees kwam tot een tijd van 1.44.7 en staat hiermee op een voorlopige achtste plaats. Tweede Nederlander in Italië, Jan Roelofs, reed 1.46.1 en staat tiende. Het gevoel aan de voorkant van de motor ontbreekt nog steeds, aldus Hans Smees vanmorgen. Bij de vorige voorvering kon hij voelen aan het stuiteren van het voorwiel dat de grens bereikt was. Met de nieuwe vering blijft het stuiteren achterwege en kan Hans dus niet aanvoelen hoe hard je de bocht kan nemen. Gisteren ging hij te hard en schoof het voorwiel weg. Aan de sectie tijden is te zien dat Hans in het snelle gedeelte heel weinig toegeeft op Molina, maar in het korte bochtige stuk verliest Hans meer dan een seconde. Het is balen dat de goede setting niet gevonden kan worden. Het is een kwestie van veel kilometers maken en steeds weer wijzigingen aanbrengen. Stapje voor stapje komen we er wel, maar het duurt voor je gevoel eigenlijk te lang. Er zijn veel Italianen aan de start. Menghi staat 2e getraind, Joshua Sommer 3e, Petrini 4e, onze Duitse vriend Thomas Walther staat 5e en weer twee Italianen 6 en 7, gevolgd door Hans Smees als 8e.







2e kwalificatietraining 19-05 In de tweede kwalificatie is niet de vooruitgang geboekt waar we op gehoopt hadden. Hans reed wel iets sneller maar blijft als achtste gekwalificeerd. Jan Roelofs klom op naar een negende plek. Hans had wel het gevoel dat de voorband meer aangaf, dus dat is een positieve ontwikkeling. Gert Pieper en Tonny Wassink hebben in de korte bochten gestaan om te kijken hoe Hans rijdt ten opzichte van Molina. Hans blijkt veel ruimere bochten te nemen; Molina gaat er kort door heen en kan daardoor veel eerder op het gas. Hans is zich ervan bewust dat hij in de bochten te wijd uit komt, maar kan dit niet veranderen met de huidige setup. Vanavond zullen de monteurs de motor korter maken waardoor er hopelijk een kortere lijn aangehouden kan worden en er eerder het gas erop kan worden gezet. We zullen zien hoe dit uitpakt morgen. Er staat om 10.30 uur een warmup training gepland en om 15.00 start de race. We zijn benieuwd.