Vrijdag 14 September vertrok het Rob Hakvoort Racing Team richting Duitsland om een wedstrijd te gaan rijden op het circuit van Hockenheim. Deze wedstrijd is tellend voor het Europees en Nederlands kampioenschap en het deelnemersveld bestaat uit 33 coureurs. Doel voor Rob Hakvoort is natuurlijk een zo hoog mogelijke klassering voor deze westrijd maar in zijn achterhoofd natuurlijk zijn nummer 1 plaats in het Nederlands Kampioenschap. Belangrijk voor dit weekend was dat hij voor zijn directe concurent in het kampioenschap zou eindigen. Rob heeft 106 punten, de nummer 2 heeft er 98.
Tijdens de eerste training op vrijdagmiddag komt Rob niet snel in zijn ritme. Bijkomend probleem is dat zijn gearing (tandwielverhouding) totaal verkeerd is. Het circuit heeft anders dan verwacht een behoorlijk lang recht stuk. Dit betekend dat Rob al halverwege het rechte stuk volgas zat en zijn gas moest dichtdraaien om schade aan het motorblok te voorkomen. In deze training blijft Rob steken op een 10e plaats op de startgrid, niet onaardig maar Rob hoopt de 2e training zijn tijd en startpositie behoorlijk te verbeteren. De nummer 2 in het kampioenschap staat gelukkig nog wel achter Rob op de stratgrid, op een 12e plek.
De 2e training word gekenmerkt door technische tegenvallers. Daar we op dit circuit veel snelle bochten hebben en we remkrachten hebben van boven de 1G, krijgen de stuuronderdelen het zwaar te verduren. Net wanneer Rob redelijk in zijn ritme komt gaat het bij het uitkomen van een snelle bocht (Parabolica Kurve) mis. Rob zijn clip-on (stuurhelft) schiet los en een bijna valpartij is het geval. Wonder boven wonder weet Rob zijn machine recht te houden en rijdt met een los stuurhelft terug naar de pits. Door snel handelen van de monteurs kan hij vlot de baan weer op om zijn tijd te verbeteren. Wanneer hij aan wil gaan zetten voor een snelle ronde merkt hij dat de koppeling slipt, wanneer hij op het gas gaat krijgt hij niet vol vermogen maar gaat de motor door de koppeling heen. Ook hierdoor verliest hij tijd. Toch besluit hij de training voort te zetten en er het beste van te maken. Met nog 3 minuten op het bord laat Rob iedereen achter hem passeren en creeert vrij baan, dit om straks een snelle ronde neer te kunnen zetten zonder dat iemand hem in de weg rijdt. Zijn snelle ronde begint goed en Rob lijkt op de goede weg voor een snellere tijd. Dan komt met nog 2 bochten te gaan de pole trainer (snelste man) Rob voorbij met aanremmen. Hij is veel te laat met remmen en Rob moet van het gas. Wanneer ze samen de bocht induiken en op het gas gaan komt de snelle Duitser bijna ten val en Rob kan hem, net als de coureur achter Rob, maar net ontwijken. Weg snelle tijd… Hakvoort besluit de pits in te gaan, morgen is de wedstrijd. Deze wedstrijd zal hij gaan starten vanaf een 12e plek. De nummer 2 in het kampioenschap staat 13e. Spannend..
De start van de wedstrijd is redelijk en Rob duikt op een 10e positie de eerste bocht in. In het begin van de wedstrijd kan hij het tempo goed volgen maar na een aantal rondes moet hij de mannen voor hem laten gaan. Vanaf een 9e positie ziet hij op het pit-bord dat de nummer 2 in het kampioenschap 20 seconde achter hem zit en Rob besluit geen risico’s te nemen en op zeker te spelen. Hij finisht de wedstrijd op een 9e positie en pakt hiermee 7 punten, de nummer 2 in het kampioenschap word 12e en pakt 4 punten. Dit betekend voor het kampioenschap dat Rob nu op een puntentotaal komt van 113 terwijl de nummer 2 er 102 heeft.
Met een voorsprong van 11 punten gaan we aankomend weekend de laatste race in Assen in. The Race of the Champions. Uiteraard is Rob erop gebrand zijn eerste Nederlandse wegrace titel te pakken.