Het traditioneel lange race weekeinde op het noordelijkste circuit van Nederland. Op koninginnedag (30-April) loopt het rennerskwartier mooi vol. De meeste mensen zijn vrij en kunnen vroeg op weg naar het hoge noorden. VTR gaat nog even naar de dijk om de zee te zien en uit te waaien. De windmolens die hier in grote getale staan hebben er goed de gang in.
Op de donderdag van Hemelvaart worden zowel de qualificaties als de race op dezelfde dag verreden, dus een druk programma voor de ingedeelde klassen.
De eerste sessie begint in een zonovergoten eemshaven met 23 rijders aan start. 3 rijders zonder transponder, maar ook alle drie uitvallers, Niek Leeuwis met ?, Ernst Hagen met een klep door de zuiger en Guust van Gool met een uitgelopen pistonpen. Nr 8 (Sjabbo) weet zich met 2:06.057, een redelijke tijd gezien de harde wind, op een nette
11e plaats te nestelen.
De tweede sessie begint met 22 rijders, zonder Ernst en Guust, maar met Jan Vogelzang. De tijden gaan bij iedereen naar beneden en zitten erg dicht bij elkaar.
Dat kan wel eens een bijzonder mooie strijd worden. Nr 8 verbeterd wel met 3 seconden maar zakt toch naar een 15e startplaats op de grid.
Dan gaan we voorbereiden voor de race. Met 22 rijders van start. Maar het wordt een waar slachtveld. Leo Poot moet met een slecht schakelende bak aan de kant, Rob van Teulingen heeft een gebroken bougie, Mark Nijhof kampt met een onwillige ontsteking, Niek Leeuwis werd er bij de start al uitgehaald door de officials, Gerard v.d. Brom had een
bus van het lager van een as van het blok die verdwenen was en Jan-Frank Bakker een vastloper. Dus veel werk voor een hoop rijders om het weekeinde weer op de baan te verschijnen. Nr 8 knabbelde opnieuw 2 seconden van de tijd af en haalt daarmee de 12e plaats na een leuke stoeipartij met Richard v/d Linden en Boy Beck die een spontaan schakelende bak had. Als we goed en wel terug zijn in het rennerswkartier krijgen we een opfrisser in de vorm van een regen en hagelbui die tot begin van de avond duurt.
De vrijdag is weliswaar een rustdag, maar voor velen echt even hard werken. Nr 8 doet alleen wat onderhoud en verder nakijken en effe nieuwe brandstof en banden controleren.
Ook nu weer afgesloten met een buitje rond etenstijd, maar daarna is het weer weer ok.
Zaterdag worden er door Bakkerij de Boer 175 appelflappen bezorgd. Een geste van de CMRCH – Classics aan de SME-Eemshaven en alle vrijwilligers zowel langs de baan als ook eromheen. Deze worden in dank door het bestuur aanvaard en door iedereen met smaak opgegeten.
Zaterdag worden er weer 2 qualificaties gereden. de 1e sessie met 19 rijders. en alle 19 zetten in ieder geval een tijd neer. Wel nog wat probleempjes hier en daar maar
die kunnen toch opgelost worden. Nr 8 zet opnieuw een scherpe tijd van 2:02.043 maar toch de afstelling iets rijker en een ander achtertandwiel om te proberen voor de tweede sessie.
Die 2e sessie gaat nu met 20 rijders van start, Richard v/d Linden kon door omstandigheden de 1e sessie niet meerijden. Ook nu zet iedereen weer een tijd.
Nr 8 had de veranderingen beter niet kunnen doen, de tijd is niet goed. Halverwege de pits in en de sproeier weer terugzetten. Het gaat gelijk al beter, maar de tandwielen staan niet goed. Dus na de sessie die ook weer terug naar de donderdag setting. Met 2:02.043 van de 1e sessie toch een 14e startplek vast weten te houden.
Zondag om 10:00 uur gaan er 17 rijders de warming up sessie in om het een en ander te proberen. Er wordt onderling toch even gestoeid als ware het een race. Er staat weer meer wind dan de zaterdag. Maar de hemel is bijna strak blauw en de temperatuur is voor Eemshaven ongekend goed met 23’C.
De race nadert en om 13:45 gaan de Classics op weg voor verkennings en warming-up ronden om vervolgens op te stellen voor de start. Iedereen komt goed weg, maar toch sneuvelen er een paar rijders in de strijd. Gerard v/d Brom zet zijn 2e machine aan de kant, Richard v/d Linden na 7 ronden, Rob v Teulingen na 8 en Mark Nijhof met stomme pech in de laatste ronde met een gebroken tandriem. De de Ridder Boys pakken weer plaatsen 1 en 2, deze keer gevolg door Jan-Frank Bakker op 3. Nr 8 rijdt een redelijke race met een af en toe sputterende BSA. Maar toch als 13e over de streep. Echter in de uitloop ronde in de hairpin bocht komt er een onheilspellend geratel onder de machine vandaan. Snel uitgezet en uitgerold naar het rennerswkartier. Daar hebben we alvast even gekeken wat het probleem zou kunnen zijn. Een tandwiel zonder tanden en een gebroken noktandwiel. Dus veel losse tanden onderin het blok. Op het eerste gezicht lijkt de schade mee te vallen, maar we moeten de volledige demontage even afwachten. Hopelijk lukt reparatie voor de race van komend
weekeinde te Oss. Rob van FTR (ook onze winterbeurt monteur) zal kijken wat ie kan doen. Een grandioos weekeinde wat racen en weer betreft, met een helaas bitter nasmaakje. Maar dat is ook onderdeel van racen. Dus vooruit kijken de boel maken en gaan met de BSA. Ook was heel het VTR-Team met aanhang en de volgende generatie aanwezig, dus bedankt Sientje, Orlando en Gea met Orlando jr. en Danny, Bas en Tamara met Luca en Sep.