De Paasraces in Assen, zoals gewoonlijk de seizoen opener voor het ONK seizoen. Ryan rijd dit jaar met zijn Moriwaki mee in het nieuwe Dutchmoto3 kampioenschap. Vrijdag werd onder koude maar droge omstandigheden de laatste trainingen afgewerkt voor zijn wegrace licentie. Hij reed zonder enige problemen rond, het was echter nog niet de Ryan zoals we hem kennen. Op de data was te zien dat hij op de snelle passages wat veel reserve had. Hij gaf zelf aan dat hij het vertrouwen daar gewoon miste, maar verder wel lekker had gereden.
Zaterdag ochtend om 10 uur stond de eerste kwalificatie op het programma, het was koud, nat en veel wind. Moeilijke omstandigheden deren Ryan niet, hij was weer lekker aan het racen en noteerde de 12e tijd en was hiermee de snelste Moriwaki rijder. S’middags de 2e kwalificatie, het was droog en veel betere omstandigheden dan die morgen. De tijden van de eerste kwalificatie tijden werden dan ook snel verbeterd, Ryan verbeterde ook., maar het wilde niet zoals hij graag zou willen. Hij zakte naar de 21 tijd en 9e Moriwaki rijder. Iets wat hij niet voor ogen had.<br /> <br /> Op 2e paasmaandag morgen waren vele fans in de pitbox gearriveerd toen de natte warm-up training begon. Het werd al snel duidelijk wat zijn bedoelingen waren, hij zette een nette 7e tijd neer in het veld van 32 coureurs. Met een gemiddelde snelheid in de regen van ruim 120 km/h, was dat zeker niet slecht voor een manneke van net 12 jaar.
Dan de race de eerste Dutchmoto3 race om 13.00 uur, Ryan is duidelijk gefocust om het beste te geven. Hij concentreert zich langdurig op zijn motor voordat hij de box uitrijdt. De baan heeft inmiddels een droog spoor, net zoals Ryan vertrekken de meeste moto3 rijders op regen banden. De start is gewoon weer goed en zijn eerste ronde is een prestatie van formaat, hij komt als 11e door na de eerste ronde. Alle moriwaki coureurs gepasseerd en gaat in de slag met de moto3 coureurs Brian Slooten, Marcel ter Braake en 125 rijder Wesley Jonker. Onder de moeilijke omstandigheden passeert Ryan de rijders, maar moet toezien hoe hij op de snelle stukken weer gepasseerd wordt. Door later te remmen harder te sturen kan hij tot halverwege de race in het gevecht meegaan. Het wordt droger en droger, teveel gevraagd van zijn banden en moet toezien hoe het gaatje op zijn voorgangers groter wordt. Met een ruime voorsprong van 15 seconden op zijn achtervolgers, rijd hij op cruise control naar de finish. Zijn doel bereikt, beste Moriwaki rijder.