Verslag van de trainingen en races van Juniorcup rijder Freek Bezemer op het circuit van Oschersleben in voormalig Oost-Duitsland.
Donderdag:
We zijn om 3 uur ’s middags vertrokken vanuit Twello op weg naar Oschersleben. De heenreis verliep soepel dankzij onze invallende chaufeur Benny Pol. We kwamen rond een uur of 9 aan en begonnen meteen de tent op te zetten wat erg snel was gebeurt dankzij de goede samenwerking. Toen alles eenmaal stond ging ik snel naar bed want ik moest de volgende ochtend nog inschijven en ik moest om 8 uur al rijden!!!!
Vrijdag:
Ik werd om half 7 wakker gemaakt door Frits Hillebrandt (bedankt), en ging daarna inschrijven. Wanneer dat eenmaal gedaan was begon het tijd te worden om mijn pak aan te doen en de 1e keer de baan op te gaan. De training verliep goed maar het was wel erg druk in de baan met al zie 600cc en 1000cc machines.
De 2e training veliep wel een stuk beter dan de eerste en ik reed meteen weer zelfde tijd als vorig jaar (1.56). De 3e training verliep nog een stuk beter want ik reed een seconde van mijn tijd af en ik kon lekker met de andere jongens meekomen. Hierna was tijd om te eten, een lekker broodje knakworst.
De temperatuur liep op tot 35 graden toen ik mijn 4e training moest gaan rijden. Ik reed nog een seconde harder en voelde de Metzeler banden al lekker glijden. Tijd voor mijn laatste training van de dag en nu moest het gaan gebeuren, ik maakte wat ruimte tussen die dikke motoren en kon nog wat van mijn tijd afrijden. Al met al een goede dag met steeds betere tijden. Na het avondeten zijn we nog even met de motor bezig gegaan. Ik lag er deze avond ook niet laat in want ik moest de volgende dag weer om 8 uur mijn eerste tijd training rijden!!!!!
Zaterdag:
Ik werd weer om half 7 wakker gemaakt en ging daarna even ontbijten. Om 8 uur ging het dus echt gebeuren. We reden weg uit de pits en het ging meteen al wel lekker en ik reed de zelfde tijd als die dag er voor, maar dat moest ook wel want Bruno Zeelenberg was in de eerste bocht onderuit gegaan en er moest een auto op de baan komen dus je kon niet volgas, gelukkig bleek het wel mee te vallen en reed hij de tweede training gewoon weer mee. Een redelijke tijd van 1,53 minuten had ik gereden.
Na wat gegeten te hebben moesten we een 40 minuten durende training rijden, wat erg lang was want het was inmiddels weer rond de 35 graden. De eerste ronden gingen goed en ik kon goed met de voorste jongens meekomen tot dat ik met mijn stepje de grond raakte en onderuit schoof. Ik werd meteen weg gehaald en kreeg in de tent te horen dat ik toch nog 2 seconde van mijn tijd af had gereden. Dus uiteindelijk kon ik toch nog een beetje tevreden zijn over de 2e tijd training.
Zondag:
Ik mocht nu lekker uitslapen want ik moest de eerste race om kwart over 8 rijden!!!!!! Maar goed we reden de pitsstraat uit en ik kwam als eerste de laatste bocht uit om op te stellen en vanaf daar ging alles fout (dank je wel organisatie). Er stonden geen rijnummer aangegeven dus ik wist niet waar ik moest gaan staan. Uiteindelijk stonden we allemaal goed. De start ging wat minder maar op de helft van de ronde gingen er rode lampen branden dus toen we de laatste bocht uit kwamen stonden de sv’ers (de groep 650 rijders met wie we moeten rijden) nog stil want die moesten voor ons starten. Toen de man met de rode vlag weg was kon de starter de knoppen niet vinden en gingen de lichten dus niet aan. Uiteindelijk gingen ze aan en reden de sv’ers weg. Voor ons gingen de lichten ook uit en mijn start was meteen een stuk beter.
Ik lag 11e toen ik de laatste bocht uitkwam. Ik haalde de Bruno Zeelenberg na 4 ronden in en kon een groot gat van wel 5 seconden dicht rijden naar de groep voor me. Toen ik bij die groep aansluiting had gevonden kwamen de eerste van de sv mij voorbij en voor hun was het de laatste ronde dus alles leek voor niks.
Ik baalde al flink van de 1e race en wilde het de 2e race weer goedmaken. Met de 2e race ging de start net zo goed en ik kon met de groep meekomen om de 5e plaats. Totdat die sv’ers er weer tussen kwamen want we waren namelijk al in 2 ronden naar hun toe gereden. Het blijft namelijk het bekende probleem dat deze rijders wel gas geven op het rechte stuk maar in de bochten veel langzamer zijn dan onze Aprilia's. Ik zat achter 2 jongens van onze klasse en daarvoor zat die sv’er dus ik moest ze eigenlijk allemaal in 1 bocht voorbij. Maar het probleem was dat elke keer als 1 van ons hem voorbij ging hij op het rechte stuk ons weer voorbij kwam. Dankzij hem ben ik die race in plaats van 5e op de 9e plaats geëindigd. Het weekend was dus eigenlijk niet zo verlopen als ik had gehoopt en had gekund. Het enigste goede nieuws was dat ik 5 seconde van mijn beste tijd af reed vergeleken met vorig jaar.
Ik hoop dat het de volgende race beter gaat en dan de organisatie die langzame jongens misschien met een blauwe vlag aan kan geven dat ze de snellere rijders voorbij moet laten.
Met vriendelijke groet
Freek # 33