Afgelopen weekend was het zo ver na een lange winter voorbereiden en anticiperen stond daar de eerste wedstrijd van de SBO voor de deur! Dit jaar ga ik deelnemen in de klassen Open70, dit is de hoogste klasse binnen de SBO en daar rijden dan ook de echt snelle jongens. Mijn doel voor dit jaar is toch wel top 3 te rijden en misschien zelfs een keer een winst te pakken. De droom is natuurlijk om dit jaar kampioen te worden in de Open70, maar realistisch gezien is dat wel een erg grote stap ineens.
Naast dat ik, Tim Corstjens, een klasse hoger ben gaan rijden heb ik ook nog gewisseld van type scooter. Vorig jaar en het jaar er voor reed ik op een Zip SP 98, een scooter met een monovoorvork en 10 inch wielen. Dit jaar rijd ik op een Gilera Stalker, een scooter met stereovoorvork en 12 inch wielen. Dit rijdt echt compleet anders als mijn Zip, maar er zitten mijns inziens meer voordelen als nadelen aan. Het houdt wel in dat er flink getraind moet worden en alle zeilen bij om weer voorin te komen. Maar goed die eerste wedstrijd hoe ging die, want daar draait het natuurlijk om…<br /> <br /> Training Zaterdag 26-3-2011<br /> De dag voor de wedstrijd was er de mogelijkheid om te trainen op het circuit. Omdat ik op een nieuwe scooter rijdt dit jaar een absolute noodzakelijkheid en ik was dus ook op tijd aanwezig om mijn rondjes te maken. Ik voelde me vanaf het begin wel thuis op de scooter, natuurlijk voelt het heel anders allemaal, maar de Stalker geeft me erg veel vertrouwen en als ik hem door de bocht gooi dan heb ik niet het idee dat ik iets verkeerd doe en de scooter blijft grip geven.<br /> <br /> Rondje na rondje gaat het harder en op den duur heb ik het idee dat ik iedereen op het circuit wel kan hebben, en dan ineens olie op de baan, gelukkig niet tijdens onze sessie, maar wel die ervoor. De opruimwerkzaamheden nemen een uur in beslag en onze sessie daarna is eigenlijk niet erg goed te rijden. Veel van het absorptiemiddel ligt er logischerwijs nog en dat geeft geen grip weet ik uit ervaring. Ik staak de training dus maar voortijdig en hoop dat ik de laatste sessie wat beter rond kan. Het is namelijk heel erg zoeken naar lijnen, want de lijnen die ik met de Zip reed die werken niet meer, je komt dan echt heel raar uit. De laatste sessie gaat wel lekker en ik stap redelijk tevreden af. Na de trainingen nog wat rommelen aan de scooter en dan op tijd het bed in, want morgen moeten we wel fit zijn.
Wedstrijd Zondag 27-3-2011<br /> Zoals iedere wedstrijddag op tijd op om de inschrijvingen voor de leden te gaan regelen. Doordat de klok een uur verzet is vannacht ben ik bang dat er een hoop mensen niet op tijd gaan zijn, maar dat blijkt mee te vallen. Ik zit nog geen 5 minuten en de eerste persoon komt zich al inschrijven. Dat is wel fijn, want anders zit je daar ook maar zo voor je uit te staren als je net wakker bent.<br /> <br /> Nou goed tijdens de inschrijvingen brengt een van mijn teammaten de scooter langs de TC en daar blijkt dat alles verder in orde is. Mooi om te horen en ik heb er ook echt zin in. De eerste training gaat lekker en ik bouw rustig op. Ik merk dat ik harder kan en zoek wat mensen om achteraan te jagen waarvan ik weet dat ze sneller zijn. Dat lukt een beetje maar niet helemaal zoals ik zou willen. Maar goed dat is niet erg er is nog een 2e training.<br /> <br /> De 2e training begint goed in het begin loopt de scooter echt lekker, maar na een rondje of 6 gaat het mis. Op het rechte stuk valt die ineens uit en het klinkt als een dikke warmloper. Kak kak kak dat ga je niet menen. Dus als een gek naar de pits om daar de boel uit elkaar te trekken. Gelukkig is het geen warmloper, maar de cilinder is losgekomen van het carter. Geen idee hoe het kan, maar goed sleutelen geblazen. Na veel werk zit het weer allemaal in elkaar en loopt de scooter. Er zijn nog ongeveer 10 minuten kwalificatie over dus rennen als een gek en rijden. Maar in de eerste rond is de scooter al 90 graden dus gauw weer eraf en water bijvullen, maar uiteindelijk mag het allemaal niet baten. Ik kan nog 1 rondje rijden en de scooter is constant 80 graden dus ik doe er 1 minuut over. Dat is echt traag. Terug naar de pits om het ontluchten beter te doen en de tijden te kijken. Uiteindelijk sta ik 26e op de startgrid… 1 na laatste. Chips ik baal als een stekker, maar goed het is niet anders. We zullen rijden voor wat we waard zijn.<br /> <br /> Voor de 1e manche heb ik het koelprobleem nog steeds niet gevonden, maar goed we moeten rijden dus dan maar met een scooter die te warm is. Ik sta aan de start en de scooter is al 60 graden en dat is eigenlijk al te warm, maar goed. De start gaat lekker ik ben meteen een man of 8 voorbij en de rondjes daarna gaan stuurtechnisch goed iedere ronde haal ik wel iemand in, maar de scooter heeft het zwaar de temperatuur schommelt van de 75 tot de 85 graden. Hij komt wel nog goed uit de bocht, maar op de rechte stukjes merk ik dat het wat inkakt… Uiteindelijk houdt de scooter het vol en ben ik tot een 6e plek algemeen weten te rijden. Omdat we samen met 2Race rijden zitten er nog 2 andere tussen en ik ben dus 4e in de Open70 klasse. Wauw een ongelofelijk resultaat vind ik zelf! <br /> <br /> Maar helaas geen tijd om het te vieren. Ik moet het hele trucje nog een keer proberen te herhalen en daarbij moet die temperatuur ook echt omlaag. Ik loop in de pits het hele koelsysteem nog een keer na pak alles los en ineens valt me op dat bij een slang maar geen water komt, hoe vaak ik ook ontlucht. Na wat verder kijken en proberen kom ik tot de conclusie dat de lucht bellen in het systeem zich allemaal op 1 punt verzamelen en niet via de vuldop verdwijnen. Met wat handigheid, natte kleren en geduld krijg ik uiteindelijk alle lucht uit het systeem en ben ik van mening dat het wel moet werken. Nog ff wat rust pakken en een energiedrink, want de 2e manche is al dichtbij.<br /> <br /> Dan is daar de 2e manche. Ik draai mijn opwarmronde rustig om de bandjes en rem te krijgen zoals ik wil. Ik hou de temperatuur goed in de gaten en hij loopt maar niet op. Ik krijg hem niet eens boven de 50 graden dus ik ben helemaal blij dat mijn ontluchten in ieder geval gewerkt heeft. Ik stel me op voor de start en wacht tot het rode licht valt en daar ga ik. Meteen merk ik dat de scooter niet zo hard optrekt als normaal het aanpassen van de overbrenging is geen succes en de scooter loopt minder hard als dat zou kunnen, omdat ik 1000 toeren tekort kom, maar goed dan geven we maar meer gas. Voor de 1e bocht is het erg druk en ik kom minder mensen voorbij als de 1e manche. Wel zit ik de 2e manche sneller in mijn ritme en het inhalen van mensen gaat nog sneller als de 1e manche. Uiteindelijk lig ik weer op een 6e plek algemeen, maar het gat met de 5e man is te groot. Ik kruip dichterbij en dan verlies ik weer uiteindelijk weet ik hem niet meer in te halen helaas. Ik finish de 2e manche op dezelfde plek als de 1e en ook in het Open70 klassement ben ik weer 4e. <br /> <br /> Ik hoop dat ik genoeg punten heb om 3e te worden, want er zijn een aantal mensen uitgevallen de 1e en 2e manche dus het zou net moeten kunnen. Dan begint het wachten en opruimen van de spullen. Uiteindelijk blijkt dat ik op 3 punten na 4e ben geworden, jammer maar al met al een superresultaat voor het begin van het seizoen met een nieuwe scooter en een nieuwe klasse.<br /> <br /> Ik hoop dat ik dit seizoen nog een stukje kan groeien en dan de aansluiting kan vinden bij de 2 snelste mannen in het veld en wie weet uiteindelijk zelfs een keer er voorbij. Maar voor nu is top 3 rijden een hele mooie prestatie! Op naar de volgende wedstrijd met hopelijk een iets snellere scooter en een beter sturende rijder.<br />