De Rizla Racing Day is een jaarlijks terugkerende evenement waar de motorsport wordt gecombineerd met motorisch geweld op vier wielen.
Ook het MotoGP Rizla team in de personen van Hopkins en Vermeulen geven acte de presence met hun oorverdovende machines. Staande wheelies van de GT naar de Haarbocht zorgt voor een imponerend speelkwartiertje door de heren. Ook het weer werkt lekker mee. Assen wordt dit weekend getrakteerd op een lekker zonnetje. Al met al genoeg reden voor lange files op zondag en ruim gevulde tribunes.
Voor het Fabricom MCT Racing team is het een bijzonder weekend. Ghisbert komt uit in twee ONK klasses: in de Supersport met de bekende Ducati 749R en in de Superbike met een Ducati 1098S. De 1098 is een project dat, afhankelijk van de resultaten in 2007, mogelijk een vast onderdeel gaat vormen van het Fabricom MCT Racing team.
Zaterdag
De kwalificatie trainingen volgen elkaar snel op deze dag in het overvolle programma. Ghisbert stuurt de 749R na 2 trainingen vastberaden naar een 4e startplaats op de grid.
In de Superbike gaat het ook zeer voorspoedig. De 1098 is net voor het weekend gereed gekomen bij Motorcentrum Terneuzen. Er is nog geen tijd geweest voor Ghis om er op te trainen. Dit is dan ook voor Ghisbert de eerste ‘proefrit' met dit kanon. En niet onverdienstelijk. Tijdens de training zit het team bescheiden aan de onderzijde van het rondetijdenscherm te kijken. We kunnen hem niet vinden want we zitten verkeerd te kijken. Na 2 ronden staat hij namelijk helemaal boven in het scherm op de eerste plaats. Vreugde van het soort verbazing alom. De concurrentie staat echter ook niet bepaald stil zodat we eindigen met een totaal onverwachte 4e startplek. Dit belooft veel voor het weekend.
Zondag
Het is een inspannende bezigheid om een Supersport en Superbike race achter elkaar te rijden. Amper 5 minuten zitten tussen de twee klassen. De Supersport gaat redelijk goed voor Ghisbert. Met de start komt hij als 6e door de Haarbocht. Ronden lang is Ghis in gevecht met Roy ten Napel voor de 5e plaats. Een aantal ronden voor het einde moet hij echter terrein prijsgeven. Al in de eerste ronde is hij de rechter knee slider verloren waardoor hij te weinig referentie heeft voor zijn hellingshoek. Dat gaat op zich ook wel op de teen sliders van de laars maar de extreme hellingshoek gecombineerd met slijtage van de banden dwingen aan het einde toch tot een behoudende rijstijl. De laatste ronden rijdt Ghis als eenling op de 4e plaats en sluit de wedstrijd ook af op deze positie.
De start in de Superbikes race verloopt dramatisch. Ghis is duidelijk nog niet gewend aan de koppeling van de 1098. Vanaf de 4e startplek komt hij slechts als 15e de Haarbocht in. De rest van het verhaal is kort. In die eerste ronde komt in de Ruskenhoek een andere rijder naar links terwijl ze beiden in de linkerbocht hangen. Remmen is geen optie omdat hij dan direct naar buiten tegen de voorganger aan zal lopen. Meer naar binnen kan ook niet omdat het asfalt op is. Het voorwiel van de 1098 raakt het achterwiel van de voorganger en Ghis ligt eraf. Met enige schuifschade en een pijnlijke onderrug is onze primeur in de ONK Superbike iets anders dan voorgesteld verlopen.
Het positieve is dat de rijder en de motorfiets bewezen hebben dat ze over voldoende potentieel beschikken om ook in deze klasse vooraan mee te rijden. De technische crew heeft enorm veel werk verzet om de motorfiets te prepareren. Ghis en het team hebben weer laten zien wat ze waard zijn. De volgende keer rijden we de race gewoon uit en geven een bijdrage aan het entertainment in de motorsport.