Deze slogan die Neil Hodgson ooit de wereld in heeft gebracht (Have you been Hodgson ‘ed today? ) en door ons is aangepast voor eigen gebruik had voor het Rob Hakvoort Racing Team wel een erg dubbele betekenis dit weekend.
Donderdagochtend vertrok het team richting Italie voor de 6e wedstrijd in het Europees Kampioenschap. Na 20 uur rijden en met nog een kleine 300 km te gaan besloot het team de trailer stil te zetten op een truckstop en daar te overnachten. Bij het wakker worden de volgende ochtend werdt het team geconfronteerd met een vreselijke hoofdpijn.
Nadat Rob zijn kleding op plaatsen vond waar hij het niet achter had gelaten was er al snel duidelijk dat er iets niet pluis was. Toen het team in slaap was hebben inbrekers na alle waarschijnlijkheid een gas naar binnen gespoten en gewacht tot iedereen van de kaart was. Hierna hebben ze de voordeur van de camper opengebroken en selectief alle goederen van waarde meegenomen. Goed begin, half werk. Na aangifte te hebben gedaan kon de reis voort worden gezet.
Ondanks de toch wel indrukwekkende gebeurtenis besloot Rob nog een vrije training op vrijdag mee te rijden om de voor hem nieuwe baan te leren kennen.
Tijdens de eerste kwalificatie zaterdagochtend kampt Rob met veringsproblemen. Bij het uitkomen van de bocht "dweilt" de motor naar buiten. Omdat het een vrij korte baan is is er een extreem groot achtertandwiel gemonteerd en hierdoor wordt de wielbasis van de motor erg kort. Dit heeft als gevolg dat de rechtuit stabiliteit nadelig wordt beinvloed. Het circuit is erg hobbelig en Rob wordt bijna van zijn motor geslingerd op het rechte stuk. Na een aantal keer binnen te zijn gekomen om de vering aan te passen wordt het er nagenoeg niet beter op en Rob besluit nog 1 ronde aan te zetten om zo verder naar voren te komen. Dit is succevol en deze ronde is 1,5 seconde sneller. Zo komt Rob tot een voorlopige 7e startplaats.
Voor de 2e training worden er in overleg met Lex van Dijk (leider in het
E.K.) rigoreuze aanpassingen gedaan in de vering in de hoop dat dit beter uitpakt.
Al snel merkt Rob dat de afstelling in de bochten flink is verbetert maar de stabiliteit op het rechte stuk blijft drama. Bij binnenkomst wordt de stuurdemper iets zwaarder gezet in de hoop dat deze de klappen wat opvangt. Dit lukt redelijk en Rob wacht op een snellere coureur om achteraan te rijden. Na een halve ronde achter Mark Lawes krijgt Rob de zwarte vlag, grote blauwe rookwolken achtervolgen hem…. Evenals in Duitsland is er een carter gescheurd. Einde training… Savonds wordt het reserveblok gemonteerd en aangezien deze een andere versnellingsbak heeft wordt ook de tandwielverhouding aangepast.
In de 2e training zijn er geen coureurs sneller gegaan dus Rob mag zondag de wedstrijd vanaf een 7e positie beginnen.
Bij een temperatuuur van rond de 38 graden is Rob wederom goed weg bij het doven van de lichten. Als 4e duikt hij de eerste bocht in maar bij het uitkomen van de bocht is Rob bijna de achterkant van de machine kwijt. in de daaropvolgende bochten is de grip achter erg slecht. Bij het opdraaien van het rechte stuk blijkt dat deze tandwielverhouding niet goed uitpakt. Met nog 250 meter voor de volgende bocht vliegt de motor al in de toerenbegrenzer. 3 rondes lang weet Rob deze positie vast te houden terwijl de grip achter steeds beter wordt. De stabiliteit op het rechte stuk is ongelovelijk slecht en het stuur slaat ronde op ronde zowat bij Rob uit zijn handen. Dan komt thuis-rijder Cairo voorbij en gaat het gevecht aan. Een aantal rondes gaan ze als een treintje rond maar Rob kan hem door de verkeerde gearing niet voorbij op vermogen.
Henk From komt na een slechte start steeds verder naar voren en weet Rob ook te passeren. Rob duikt direct in zijn kielzog en hoopt dat Henk het gevecht met Cairo aan zal gaan zodat Rob hiervan kan profiteren. Deze gedachte is maar van korte duur, tijdens het terug schakelen valt de Yamaha uit zijn versnelling en de motor slaat af. Rob rolt uit en en probeert driftig de motorfiets weer aan te krijgen. Op het allerlaatste moment begint de Yamaha weer te pruttelen en kan Rob zijn weg vervolgen met een gat van bijna 10 seconde naar Henk. Inmiddels is Rob nogmaals gepaseerd en rijdt nu rond op een 7e plaats. Al snel weet hij de man voor zich te passeren en in dezelfde ronde wordt ook Cairo ingehaald.
Met nog 3 rondes te gaan ziet Rob de leider in het Europees Kampioenschap Lex van Dijk onderuitgaan en zo komt hij met wat hulp op een 4e plaats over de streep. Een zwaar weekend, met een redelijke afloop.
Door het uitvallen van van Dijk verstevigd Hakvoort zijn 2e plaats in Europees Kampioenschap. We gaan op naar Spa, voor een Dubbele wedstrijd tellend voor zowel het Nederlands als het Europees Kampioenschap. Het team is al aan het regendansen…………
Europees Kampioenschapstand:
1. Mark Lawes 102 Punten
2. Rob Hakvoort 90 Punten
3. Lex van Dijk 78 Punten