Vorig weekend heb ik tijdens de Ducati Clubraces de Sound Of Thunder race gereden, op het Asser TT-circuit. BMW Nederland stelde mij een nieuwe R1200S ter beschikking, de opvolger dus van de BoxerCup motor.
In deze open klasse voor tweecilinders is de BMW in het nadeel, met minder vermogen en fors meer gewicht dan veel van de geprepareerde motoren van de concurrentie. Vooraf had ik dan ook ingezet op een plaats bij de eerste 20.
Toch kon ik in de week voor de race enige verbeteringen aanbrengen aan de BMW, zo heeft Laser een goed uitlaatsysteem gemaakt, en de motor is netjes afgesteld door Ruud Frederiks. Ik heb een set mooie race voetsteunen gemaakt en natuurlijk wat overbodig gewicht verwijderd zoals
de verlichting, spiegels, enz. Een paar Metzeler racebanden completeren de verbeteringen.
Ik ben positief verrast over de vooruitgang welke deze motor heeft tov de R1100S. Minimaal 25 pk meer dan mijn BoxerCup racer van 2004, en dat standaard! Ook de optionele Öhlins vering is een verbetering, samen met de dikkere voorvork poten.
In de trainingen kwalificeerde ik me op de 21e plaats, dus dat lag in de lijn van mijn verwachtingen.
Ik wist dat ik in de race op zondag winst kon boeken, door mijn circuit kennis en uithoudingsvermogen. Ook heb ik een aantal keren een racestart kunnen oefenen na afloop van elke training. En die start verliep zeer goed, meteen op de 12e plaats de eerste ronde in. Tien jagende ronden later finishte ik op de 7e plaats! Prima resultaat met een standaard motor, ver boven mijn eigen verwachting!
Jeroen Oudeman.
Speciale dank aan:
Nico Bakker Framebouw, BMW Nederland, Laser exhausts, Ruud Frederiks, Mart Hoogeland (Shell) en alle medewerkers.
Voor de race resultaten, zie: HYPERLINK "http://www.mylaps.com/results/newResults.jsp?id=306354"