De kop is eraf: de strijd om een nieuwe ONK-titel is op paasmaandag op het TT Circuit Assen losgebarsten. In de Supersportklasse wist Erwin Druijff van het Amici Hoegee Suzuki Racing Team zijn eerste punten te veroveren: zijn negende plaats leverde hem 7 puntjes op. Teamgenoot Nigel Walraven werd 22e. Opvallend was maandag vooral de inhaalrace van Druijff.
De eerste wedstrijdmeters verliepen voor de Amici-Suzuki coureur Erwin Druijff anders dan hij gedacht (en gehoopt) had. Al in de eerste ronde werd hij, na een prima start, door een collega-coureur naar buiten gedrukt. Die tegenslag kwam hij nog te boven, maar in de tweede ronde ging het opnieuw mis. <blockquote style="border: none; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-image: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px;"> <p>“Dit keer door mijn eigen schuld. Ik had in die eerste ronde een hoop rijders ingehaald, maar in de tweede ronde wilde ik te veel en schoof ik onderuit”, vertelt Druijff, die na de val direct zijn motor pakte en de race vervolgde. “Ik heb het toen voorzichtig opgebouwd, maar reed op een gegeven moment heel goede rondetijden, de op twee na snelste van de wedstrijd. Vanaf de 35e plek ben ik opgeklommen naar de negende plaats. Natuurlijk rijd je dan eigenlijk een wereldrace en dat zeggen anderen ook tegen me, maar als het allemaal iets beter was verlopen, had ik zomaar op het podium kunnen staan. Maar goed, het is niet anders, ik had gewoon een paar pechmomentjes en heb desondanks een heel goede race gereden. Ik ben blij met mijn punten en nu is het op naar de volgende race.”</p> </blockquote> <p > <strong>Geen voortvarend begin</strong><br /> Voor Nigel Walraven is de start van het ONK-seizoen op een teleurstelling uitgelopen. De rijder uit het Amici-Suzuki team, die zich dit jaar een plaats in de top-drie ten doel heeft gesteld, eindigde op de 22e plaats. De reden: gebrek aan zelfvertrouwen, met name door de regen. </p> <blockquote style="border: none; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-image: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px;"> <p>“Het leek wel of ik mijn zelfvertrouwen in de pits had laten liggen”, blikt Walraven terug. “In de kwalificaties en de warming-up ging het goed, en ook de beginfase van race was prima. Maar daarna ging het tempo omhoog en die extra stap kon ik niet zetten.” De regen en de resten van een oliespoor op een groot gedeelte van de baan hielpen Walraven niet zijn zelfvertrouwen ter heroveren. “Het was alles bij elkaar een optelsom, die vandaag op de 22e plaats uitkwam. En voor iemand die voor de punten wil meevechten en in de top-drie wil eindigen, is dat geen voortvarend begin.” </p> </blockquote> <p> </p> <div><br /> </div>
<strong>‘Laat maar komen’</strong><br /> Wat Walraven betreft, had de tweede race (op 20 mei in Hengelo) meteen na de eerste kunnen plaatsvinden. De coureur is gebrand op revanche. <blockquote style="border: none; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-image: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px;"> <p>“Echt jammer dat er zes weken tussen zit. Ik laat me niet uit het veld slaan. Er zijn zat jongens die voor de titel strijden die in die eerste race punten hebben laten liggen, dus wat dat betreft heb ik nog geen echte schade opgelopen. Ik ga nu keihard trainen en toewerken naar Hengelo. In principe ben ik er nú al klaar voor. Laat die race maar komen.”</p> </blockquote> <p>Erwin Druijff heeft zijn pijlen dit seizoen gericht op een plek bij de top-tien. Vorig jaar viel hij daar net buiten (11e). </p> <blockquote style="border: none; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-image: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px;"> <p>“Als je het deelnemersveld bekijkt, teken ik direct voor een plek in de top-tien. Aan het materiaal zal het niet liggen: Marc Hoegee, onze tuner, heeft weer wat extra vermogen uit de Suzuki GSX R600 motor weten te persen en het materiaal voelde het hele weekeinde goed aan. Ik ga voor de eerste tien.”</p> </blockquote>