Teams: Beide coureurs Multibouw Raceteam ondanks ingekorte training in de top tien

49

Nadat Manu‘l en Jo‘l de vorige wedstrijd niet waren gefinisht, waren beiden extra gemotiveerd om er op zaterdag 10 september een mooie race van te maken. Het zag ernaar uit dat het een schitterende dag zou worden met mooi droog weer. Helaas had het Õs morgens toch nog geregend en was het circuit hier en daar verraderlijk nat.

Omdat een deel van het circuit nog te nat was om echt snel te gaan en het erop leek dat de tweede kwalificatie onder volledig droge omstandigheden verreden zou worden, werd Manuël en Joël het advies meegegeven om geen onnodige risicoÕs te nemen en het rustig aan te doen. Beiden gebruikten de eerste kwalificatie om na twee weken het juiste gevoel weer op te pakken en parkeerden hun motoren na de training van vijftien minuten in de pitbox.<br /> <blockquote><strong>Manuël</strong>: ÒDe baan was nog niet helemaal droog en hier en daar verraderlijk glad en dan heeft het geen zin om risicoÕs te nemen, te meer daar het straks waarschijnlijk helemaal droog zal zijnÓ.<br /> <br /> <strong>Joël</strong>: ÒIk blijf het lastig vinden om op een halfnatte baan met deze banden het vertrouwen te krijgen en heb dan ook niet echt hard kunnen rijden maar dat komt straks wel in de tweede kwalificatie als het helemaal droog isÓ.<br /> </blockquote>Inderdaad werd de tweede en dus beslissende kwalificatie op een volledig droge baan verreden. Met Joël en Manuël werd het plan voor deze kwalificatie doorgenomen en de motoren daarop aangepast. Vanaf het begin werd er direct hard gereden en dat gaf het team een goed gevoel. Na de vierde doorkomst werd er plotseling met rode vlaggen gezwaaid en door een ongeval de training stil gelegd. Toen Joël en Manuël de pitbox binnenreden, kreeg het team te horen dat Daphne Hop er op de Bult hard vanaf was gegaan. Nu was het wachten op groen licht voor het vervolg van de training en dat gaf het team de gelegenheid om, op aangeven van Joël en Manuël, nog een paar kleine dingetjes te veranderen aan beide motoren.<br /> <br /> Na ruim tien minuten kregen de coureurs van de Talent Cup 600 helaas het teleurstellende bericht dat de resterende kwalificatietijd kwam te vervallen. Voor Joël betekende dit dat hij de wedstrijd vanaf de tiende plaats mocht vertrekken en Manuël vanaf de zesde.<br /> <blockquote><strong>Manuël</strong>: ÒHet is terecht dat de kwalificatie werd stilgelegd maar ik vind het echt waardeloos dat ons nu ook nog kostbare trainingstijd wordt afgenomen want anders had ik zeker verder naar voren gestaanÓ.<br /> <br /> <strong>Joël</strong>: ÒIk ben het wel met Manuël eens want ook ik had het gevoel dat het nog veel sneller kon, maar dat geldt waarschijnlijk ook voor de rest van de Talent cuppersÓ.</blockquote>







Bij de start van de race kwamen beiden redelijk weg en Joël dook direct achter Manuël de Haarbocht in. Helaas liet Manuël zich wegdrukken en kwam als negende uit de Haarbocht om vervolgens voor het aanremmen van de Strubben al weer drie posities goed te maken. Joël had ook last van de drukte in de Haarbocht maar kon zijn positie behouden. <br /> <br /> Manuël zette vervolgens alles op alles om de aansluiting met de kopgroep niet te verliezen. Helaas verremde hij zich bij de GT en werd door twee coureurs voorbij gestoken en kon vanaf een achtste positie weer opnieuw beginnen. Joël had inmiddels de druk opgevoerd bij de coureur voor hem en zag na enkele ronden kans om er voorbij te gaan en sloeg direct een gat. Het groepje daarvoor, waar ook Manuël deel vanuit maakte, had inmiddels al een behoorlijke voorsprong opgebouwd waardoor Joël geen kans meer zag om het gat dicht te rijden en kwam uiteindelijk als negende over de finish.<br /> <br /> Manuël was er nog niet klaar mee en ging wederom volop in de aanval en pakte de verloren posities vrij snel terug. Net als bij Joël, keek ook Manuël daarna tegen een behoorlijke achterstand aan richting de kopgroep van vijf coureurs. Gedurende de wedstrijd ontstond er een breuk in de kopgroep en omdat Manuël bleef pushen, zag hij toch kans om de coureur op de vijfde plaats binnen te hengelen en voorbij te gaan, waardoor hij als vijfde over de finish ging.<br /> <blockquote><strong>Manuël</strong>: ÒMijn start ging best wel goed maar ik liet mij in de Haarbocht helemaal wegdrukken en dat moet de volgende keer gewoon beter. Mijn motor liep echt geweldig en de veranderingen pakten goed uit en ik reed eigenlijk vrij gemakkelijk richting de kopgroep. Door mijn foutje in de GT moest ik helaas weer helemaal opnieuw beginnen en ben dan ook blij dat ik toch nog als vijfde ben geëindigdÓ. &nbsp;<br /> <br /> <strong>Joël</strong>: ÒVoor mijn gevoel had het beter gekund, want mijn start ging helemaal niet verkeerd. In de Haarbocht kwam ik een beetje in het gedrang en bleef daarna iets te lang achter Dennis Verbeke hangen waardoor ik de aansluiting met het groepje daarvoor mistte. Gelukkig ben ik deze keer wel gefinisht en ben dan ook blij met mijn negende plaatsÓ.<br /> </blockquote>De volgende en laatste wedstrijd is op 1 oktober en wordt wederom verreden op het TT circuit van Assen. Er zijn dan twee wedstrijden en maximaal nog vijftig punten te verdelen. Voor Manuël betekend dit dat hij, ondanks het missen van twee wedstrijden als gevolg van zijn drievoudige enkelbreuk, theoretisch nog aanspraak kan maken op de tweede plaats in het kampioenschap. Joël gaat zijn uiterste best doen om alsnog in de top tien te eindigen. Wilt u deze laatste wedstrijddag van de Talent Cup 600 live meebeleven, dan bent u zaterdag 1 oktober uiteraard van harte welkom op het TT circuit van Assen en de toegang is gratis.&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;<br />