Zoals voorgaande races op Assen, lijkt Allard geen vrede te krijgen met de voorvork van de motor. Mede hierdoor kwam hij tijdens de kwalificaties niet verder dan een 13e startpositie. Na de trainingen werd de voorvork gewisseld en in de warm-up training werd gelijk al tijdwinst geboekt. Tijdens de in twee delen verreden race, reed Allard naar voren om als 9e afgevlagd te worden. Iedereen weer tevreden en de vijfde positie in de tussenstand is behouden.
Na een weekend rust stond de Speed Challenge in Assen op de planning. Omdat er al vanaf het begin een beetje problemen zijn met de voorvork van de motor, hadden we graag wat meer training gehad. Tijdens de eerste training was Allard nog niet fel genoeg en werd een wat tegenvallende tijd gereden op een 12e positie. Toch was hij er van overtuigd dat het veel beter kon. Dat liet hij ook in de tweede kwalificatie zien, maar hij ondervond toen weer veel meer problemen met de voorvork. Hoewel Allard iets meer dan een seconde sneller rond ging, zakte hij een positie om zich als 13e te kwalificeren.
Na de trainingen werd de data geanalyseerd. Hoewel de motor verder alweer helemaal klaar stond, werd er toch besloten om de voorvork te verwisselen, met die van de tweede motor. Deze heeft een andere aanpassing ondergaan en daarmee werd verwacht het probleem te verminderen en hopelijk op te lossen. Dit werd in de warm-up training uitgeprobeerd. In tegenstelling tot een groot deel van het land, bleef het noorden droog. In de 10 minuten warm-up wist Allard zelfs zijn kwalificatie tijd met 0,4 seconde te verbeteren. Het vertrouwen voor de race was weer helemaal terug.
In de aanloop naar de race was het erg gezellig in de Team Oliveira tent. De lunch werd mede door de Ed & Dave Vissalades een succes. Daarbij zorgden de spannende races in de andere klassen ervoor dat het een mooie dag werd. Om 15.30uur was het aan de Dutch Superbikes om het publiek te entertainen.
Allard zijn start, vanaf de vierde rij, was niet perfect maar hij verloor niet veel posities. Helaas werd Allard in de eerste bocht, waar hij normaal plaatsen wint, van zijn lijn gedrukt. Hierdoor kwam hij na de eerste ronde pas als 14e door. In de tweede ronde ging hij Danny de Boer voorbij en reed het gat naar de nummer 12 dicht. Eerst was van Beek aan de beurt. De twee ronden erna ging hij Prinz en Folkertsma in de snelle Ramshoek voorbij. Samen met van Beek werd geprobeerd het gat naar de ontsnapte Lonbois dicht te rijden. Daarbij gaf van Beek Allard geen rust en pakte hem zelfs even terug. Een ronde later werd de race stilgelegd na een val van een andere coureur.
De race werd herstart over vijf ronden. Omdat de beide delen bij elkaar opgeteld werden wist Allard wie hij achter hem moest houden. Doordat een ronde ervoor van Beek net voor Allard zat, mocht die ook voor hem starten. Allard zijn start begon echt goed, hij zat al bijna naast de rijders van de rij voor hem, totdat hij een schakelfoutje maakte, weg voordeel. Allard ging ongeveer als 15e de eerste bocht door, maar binnen een ronde lag hij alweer 12e. Jammer genoeg was de volgorde nu behoorlijk veranderd. Door uitval van Harry van Beek en doordat Lonbois nu al een te groot gat het geslagen, moest hij er alleen voor zorgen dat Bertus Folkertsma ,die voor hem reed niet weg kwam. Hij finishte strak achter hem deze tweede race en wist hiermee een 9e positie veilig te stellen.
Vooraf hadden we op meer gehoopt, maar gezien de trainingen en de onvrede met de voorvork, is iedereen tevreden met de punten. Daarbij werd de 5e positie in de tussenstand behouden. Woensdag vertrekken we weer de Duitse Sachsenring, voor de volgende race voor het IDM Superbike. Allard heeft daar vorig seizoen veel geleerd en hoopt het dit jaar door te kunnen zetten. Na de trainingen zal Allard weer zo snel mogelijk op vrijdag en zaterdag verslag doen van de trainingsdagen. De races zijn via livetiming te volgen op www.idm.de