Op het Oostenrijkse circuit van Salzburg werd de vijfde IDM race van 2008 verreden. Zoals nog iedere vrijdag begon het met een natte baan. Zaterdag ging Allard 1,2 seconde onder zijn snelste tijd van 2007 door om op een 26e tijd uit te komen. In de eerste race werd deze positie na een goede start omgezet in een 19e positie. Tijdens de tweede race ging de start niet helemaal zoals gewend en moest hij er veel voor doen. Jammer genoeg werd zijn opmars gestaakt door een crash, welke het einde van de race betekende en Allard stopte op een 20e positie.
Een jaar geleden maakte Allard zijn debuut op één van ‘s werelds snelste race circuits, de Oostenrijkse Salzburgring. Omdat het rennerskwartier aan de kleine kant is voor een heel IDM veld, zorgden we ervoor dat de oplegger donderdag al op tijd op het circuit aankwam. Nadat alles onder bijna tropische omstandigheden werd opgebouwd, werd alles ‘s avonds afgekoeld met een paar zware regenbuien.
Dit hield niet op tot de vrijdagochtend. Omdat deze baan zeker niet veiliger is in de regen en de weersvoorspellingen verder uitstekend waren, besloten we de eerste sessie over te slaan. Gelukkig bleef het de rest van het weekend droog. Met gebruikte banden reed Allard al snel een bijna gelijke rondetijd als een jaar eerder in de race. Daarbij werd er gezocht naar een zo perfect mogelijke setup van het rijwielgedeelte.
Zaterdag ging de eerste Superbike training pas om 11.15 uur van start. Met een gebruikte achterband, maar wel een nieuwe voorband werd al na een paar ronden zijn persoonlijke record verbeterd. Met tegen het einde een nieuwe achterband werd er nog extra tijd gewonnen. Uiteindelijk belandde Allard daarmee op een 23e plaats. Voor de tweede kwalificatie werd er voor meer topsnelheid een ander achtertandwiel gekozen. Intussen was de temperatuur behoorlijk hoog opgelopen in Oostenrijk. Daardoor was het niet gemakkelijk om de rondetijden te verbeteren. De gehele top zes verbeterde hun rondetijd niet. Jammer genoeg een paar rijders om Allard heen wel en zakte hij een aantal posities terug. Doordat Allard wist dat hij sneller kon bleef hij maar ronde na ronde proberen. Zonder enig hulp en met al bijna twee handenvol ronden op de banden verbeterde hij aan het einde toch nog met bijna twee tiende van een seconde zijn tijd. Jammer genoeg was hij daarmee wel naar positie 26 teruggezakt. Omdat de verschillen voor hem klein waren had iedereen wel vertrouwen in de races.
Zondagochtend eerst nog een warm-up training voordat de eerste race om 11.00 uur van start ging. Bewapend met drinken, natte handdoek en paraplu werd de start onder een warm zonnetje opgewacht. Toen de race van start ging, schoot Allard goed van zijn plek weg. Hoewel hij in het begin nog wel even iets terugwerd gezet was hij al snel in gevecht op een 22e positie. Hoewel de slipstream gevechten oplopend tot 300km/h erg mooi waren, werd Allard eigenlijk te veel opgehouden. Toen hij er eenmaal langs was probeerde hij het gat met de rijders voor hem dicht te rijden. Hoewel zijn rondetijden constant en erg snel waren ging dit net niet. Aan het einde kwam hij na iets meer dan 70km te hebben verreden op maar 33 seconde van de winnaar op een 19e positie over de finish.
Omdat de temperatuur voor de tweede race al opgelopen was tot over de 30°C, werd kort voor de race nog een koele douche genomen om zo fit mogelijk aan de start te komen. Jammer genoeg mocht dat de eerste meters niet lukken, want hij verloor hier erg veel plaatsen. Gelukkig kon hij er al snel een paar overtuigend terug pakken. In de tweede ronde kon hij met ingaan van de langzame chicane nog net een dubbele crash ontwijken en ook schoten er een tweetal net voor hem langs de grindbak in. Daarbij pakte hij een paar posities, maar verloor wel veel tijd. Toch kwam hij snel naar voren en passeerde weer een aantal rijders. Tot hij achter Normann Manz kwam te rijden. Doordat Manz zijn motor net iets sneller was kon Allard alleen met beter sturen niet gemakkelijk voor hem blijven. Gelukkig maakte Manz uiteindelijk zelf een foutje en Allard sloeg direct een gaatje. In de daaropvolgende rondes reed hij op een 20e positie liggend het gat met de drie rijders voor hem dicht. Daar kwam het niet meer tot aanvallen, want door een crash op de snelste echte bocht op het circuit was een rijder ten val gekomen en had snel medische hulp nodig. Daarbij was doorrijden onmogelijk. Gelukkig ging het achteraf "alleen maar" om een gebroken arm. Hierbij zag Allard zijn kans op punten scoren wel in duigen vallen, want doordat al meer dan 75% van de race verreden was werd er niet herstart.
Toch was iedereen erg blij met deze resultaten en vooral de daarbij verreden rondetijden. Want deze was minder dan twee seconden langzamer dan het officiële ronderecord. Sinds Sachsenring gaat de snelheid van Allard steeds meer omhoog en de volgende race is op zijn favoriete IDM circuit, n.l. dat van Schleiz. En daarvoor hebben we ruim 3 weken de tijd om mens en machine weer in top conditie te brengen.