SMRZ (12E) ZORGT MET 4 WK-PUNTEN VOOR VRUEGDE IN MOLENAAR-TEAM ÒDE START EN DE OPENINGSRONDE, DAAR ZIT ÔM DE KNEEPÓ, STELT SCHOUTEN NA (30E) PLAATS Jakub Smrz en zijn monteurs Hans, Tim, Coen en Roy toonden zich uiterst in hun nopjes met de keurig nette 12e plaats die goed is voor 4 WK-punten en een 17e plaats in de WK-stand na 2 GPÕs. Dat had zelfs een 11e plaats kunnen zijn, zou Smrz hebben kunnen denken, als hij ook vorige week die 11e plaats had kunnen binnenslepen. Maar de Tsjech is geen man van zeuren en achterom kijken.
Kuba in Estoril (foto: Tiny Kolsters)
ÒVandaag was top. Ik had een akelig slechte start, maar wist in een hele goede eerste ronde toch nog weer vier man terug te pakken en als 16e door te komen. Ik heb heel erg hard gepusht in de openingsfase en het wierp zijn vruchten af. Langzamerhand klom ik steeds meer op en raakte in een hevige strijd verwikkeld met Barbera en Giansanti. Laatstgenoemde kon het tempo niet volhouden en haakte af. Met Barbera was het echt knokken. Op zijn fabrieks Honda kwam hij met uitaccelereren en op topsnelheid steeds weer over me heen, maar met laat remmen pakte ik hem keer op keer weer terug. Ik kwam een aantal keren als 11e door, maar het late remmen en driften vergde wel veel van de grip van mijn achterband. Dat was ook de reden dat ik in de slotfase iets te veel ÔrubberÕ verbruikt bleek te hebben, waardoor ik Barbera moest laten gaan. In de slotfase streed ik alleen, maar concentreerde me goed en pakte een fraaie 12e plaats en 4 punten. Iedereen was superblij en ik zelf zeker ook. De samenwerking met mijn monteurs gaat steeds beter en technisch hebben we het heel goed voor elkaar. Dat mag je gerust zeggen als je de fabrieks Honda maar een paar seconden voor je hebt rijdenÓ, besluit de op een standaard Honda met A-kit uitkomende ÔKubaÕ.
Voor Raymond Schouten had het vandaag mogen blijven regenen. Tijdens de natte warm up training stuurde de Brabander zijn Honda naar een 18e tijd. ÒMaar dat vertekend toch altijd iets, hoewel de verschillen wel iets kleiner zijn als et nat is. Vanaf zijn 33e startplaats kwam ÔRayÕ in tegenstelling tot de openings race in Jerez nu heel goed uit de startblokken. ÒDe Honda pakte goed op en ik klom zo een rij naar voren op. Maar bij de eerste bocht werd ik in het nauw gedreven en raakte opgesloten aan de binnenkant van de bocht. Daarmee verloor ik wat tijd, zeker toen ik een paar ronden later nog eens extra in de remmen moest en van mijn lijn moest afwijken toen Guisepetti een vreemde remmanoeuvre uithaalde. In de openingsfase van de race had ik een slecht gevoel in de voorkant van mijn machine. De voorvork ÔstapteÕ zo nu en dan zomaar weg en dan moest ik van het gas af en ontstond er een gaatje. Naar mate de race vorderde en de tank wat leger raakte werd het beter. Toen kon ik me naar de groep voor me terugvechten. Maar iedere keer als ik daar was aanbelandt, moest ik iets te veel geven en maakte ik een foutje waardoor ik terugviel en weer opnieuw kon beginnen. De temperaturen waren minder hoog dan zaterdag en de voorband leek daardoor iets meer te glijden. Vlak voor me streden 7 man om de 23e plaats. Daar kon ik me net niet mee bemoeien. Daarom baal ik ook van mijn foutjes, maar jaÉ.Ó, meldde Schouten, die in een zeer ÔcloseÕ race op nog geen 20 seconden van de 17e plaats finishte. ÒDat gat wordt kleiner, maar nu moet dat ook nog in plaatsen gaan tellen. Over twee weken in China is de baan voor iedereen nieuw. Net als vorig jaar in Qatar (*waar ook iedereen voor het eert in actie kwam) zijn dan de verschillen wat kleiner. Als ik mijn start en die eerste ronde beter door kom, dan zit je er meteen veel beter bij. Daar zal ik hard aan moeten werkenÓ, weet de 20-jarige pupil van het duo Molenaar en Spaan.