Team HRC behaalt eerste Suzuka 8H overwinning sinds 2014 dankzij foutloze race

2934
Tetsuta Nagashima op de Honda CBR1000RR-R Fireblade van Team HRC - Suzuka Circuit | © FIM EWC

Team HRC heeft de 43e editie van de Suzuka 8 Hours race gewonnen op het Suzuka Circuit in Japan. Met Iker Lecuona, Tetsuta Nagashima en Takumi Takahashi was het team foutloos en won Honda deze zeer belangrijke race voor het eerst sinds 2014. Het Kawasaki Racing Team (Jonathan Rea, Leon Haslam en Alex Lowes) met Yoshimura SERT Motul Suzuki (Gregg Black en Kazuki Watanabe) daarachter op de derde plaats.

Zondagochtend om 11:30 uur lokale tijd, 04:30 uur Nederlandse tijd begon de 43e “Coca Cola” Suzuka 8 Hours Endurance Race op het Suzuka Circuit in Japan. Vooral voor de vier Japanse fabrikanten is het de belangrijkste race van het jaar en zijn alle hoge functionarissen aanwezig.







Zoals gebruikelijk was het erg warm op het Suzuka Circuit met veel zon en tropische temperaturen boven de 30°C. In combinatie met de hoge luchtvochtigheid was het daardoor een zware uitdaging voor de coureurs, teams en machines.

Voor het eerst sinds 2009 startte Team HRC (Tetsuta Nagashima, Takumi Takahashi en Iker Lecuona) vanaf pole position voor het Kawasaki Racing Team (Jonathan Rea, Alex Lowes en Leon Haslam) en YART (Niccolò Canepa, Marvin Fritz en Karel Hanika).

De beste start werd gemaakt door het F.C.C. TSR Honda team met Josh Hook die de leiding nam voor het vanaf pole position vertrekkende Team HRC met Takumi Takahashi en het Kawasaki Racing Team met Leon Haslam. Het SDG Honda Racing team nam de vierde plaats in handen met Naomichi Uramoto voor het Asemo Honda Dream SI Racing team met Kosuke Sakumoto en het BMW Motorrad World Endurance Team met Ilya Mikhalchik op de zesde positie.

Team HRC met voormalig World Superbike en huidig British Superbike rijder Takumi Takahashi viel meteen aan en nam bij het ingaan van de tweede ronde de koppositie over van F.C.C. TSR Honda team met de Australiër Josh Hook aan boord. Enkele ogenblikken later kwam er al een Safety Car vanwege een flinke crash in de ‘Spoon Curve’. Kosuke Sakumoto op de Asemo Honda Dream SI Racing machine verloor de voorkant van zijn CBR1000RR-R al heel vroeg in de bocht en schoof onderuit, de onfortuinlijke Naomichi Uramoto werd daardoor van zijn CBR1000RR-R gereden waarbij de twee Japanners vervolgens met hoge snelheid de grindbak in schoven. Beide machines waren zwaar beschadigd waardoor de race er voor hen al na een paar minuten op zat, gelukkig waren de coureurs ongedeerd.

Het had er ook voor gezorgd dat het Yoshimura SERT Motul Suzuki team met Gregg Black al was opgeschoven naar de vierde plaats nadat ze in de kwalificatie niet verder kwamen dan de twaalfde tijd.

Na zo’n twintig minuten ging de Safety Car weer naar binnen en werd de race hervat. Het was Gregg Black op de Suzuki van het Yoshimura SERT Motul team die er zin in had en afrekende met het Kawasaki Racing Team (Leon Haslam), F.C.C. TSR Honda (Josh Hook) en Team HRC (Takumi Takahashi) en de leiding overnam. Haslam moest daar niets van hebben en sloeg terug.

Een ronde later maakte Takahashi gebruik van de hogere topsnelheid van zijn Honda en pakte daarmee de koppositie terug van Haslam. Black (Yoshimura SERT Motul Suzuki) en Hook (F.C.C. TSR Honda) hadden moeite met het volgen van dit hoge tempo, daarachter was Ilya Mikhalchik (BMW Motorrad World Endurance Team) al wat verder teruggezakt.

Het tempo van Takahashi was beter en de Team HRC coureur wist in de eerste stint een voorsprong op te bouwen naar Leon Haslam (Kwasaki Racing Team). Daarachter begon Niccolò Canepa (YART) stappen te maken en was hij opgeklommen naar de derde plaats.

Na 38 minuten was voormalig MotoGP coureur Randy de Puniet ten val gekomen in de Degner bocht met de Kawasaki ZX-10RR van het WeBike SRC France Kawasaki team. Hij kwam naar binnen en er werd meteen flink gesleuteld om de machine weer op de rit te krijgen maar het kostte veel tijd.

Na een uur en tien minuten hadden alle teams een pitstop gemaakt. Het Kawasaki Racing Team kon het langst doorrijden op een tank brandstof maar na de eerste stop bleef Team HRC de leider in de wedstrijd met nu voormalig Moto2 coureur Tetsuta Nagashima aan boord. Jonathan Rea nam plaats op de ZX-10RR van het Kawasaki Racing Team terwijl Marvin Fritz nu op de YART Yamaha YZF-R1 reed op de derde plaats. Het Yoshimura SERT Motul Suzuki team reed na de pitstop op de vierde positie met Kazuki Watanabe voor F.C.C. TSR Honda (Mike di Meglio) en het S-Pulse Dream Racing Suzuki (Atsumi Cocora).

In het tweede uur wist Team HRC met Tetsuta Nagashima hun voorsprong op ongeveer vijftien seconden te houden naar het Kawasaki Racing Team (Jonathan Rea). Daar ruim twintig seconden achter reed YART (Marvin Fritz) op de derde plaats voor Yoshimura SERT Motul Suzuki (Kazuki Watanabe) en F.C.C. TSR Honda (Mike di Meglio). Het BMW Motorrad World Endurance Team was met Markus Reiterberger teruggezakt naar de negende positie.

Er was een crash voor het Team Motokids Takada team waarbij de Yamaha YZF-R1 vlamvatte. De Safety Car kwam hierdoor voor de tweede keer in de race de baan op.

In het derde uur verloor het F.C.C. TSR Honda team veel tijd omdat ze een hoofdremcilinder moesten vervangen. Ook waren er grote problemen voor het Honda Sofukai Suzuka Racing team die onderuit waren gegaan en hun race daardoor ten einde zagen komen.

De teams kwamen binnen voor de tweede pitstop en Team HRC had een voorsprong van meer dan een minuut op het Kawasaki Racing Team. Echter kon de Kawasaki wel één ronde verder rijden op een tank dan de Honda. Voormalig MotoGP coureur en huidig World Superbike coureur Iker Lecuona nam plaats op de Honda CBR1000RR-R van Team HRC terwijl Alex Lowes de Kawasaki ZX-10RR voor het eerst bemande. Yoshimura SERT Motul Suzuki had de derde plaats in handen met Gregg Black en was daarmee het eerste vast EWC team voor YART met Niccolò Canepa.

Voor het BMW Motorrad World Endurance team waren er grote problemen omdat ze stil kwamen te staan. Het motorblok bleek te heet geworden te zijn en ondanks dat er nog een poging gewaagd werd zouden ze niet veel later definitief de strijd noodgedwongen opgeven.

Enkele ogenblikken later kreeg het Kawasaki Racing Team te maken met andere problemen. Niemand minder dan Jonathan Rea maakte een fout bij het ingaan van de 200R chicane waarbij hij een achterblijver raakte en onderuit schoof. De schade bleef beperkt maar er werd kostbare tijd verloren waardoor hun achterstand naar Team HRC groter werd.

Ook Gregg Black op de Suzuki GSX-R1000R van het Yoshimura SERT Motul team maakte een foutje in de Casio chicane en moest door de grindbak, heel veel tijd zou het hem niet kosten.

Na de vijfde pitstop had het YART team de tweede plaats overgenomen van het Kawasaki Racing Team maar kwamen zij zelf niet veel later binnen voor de zesde stop omdat de Yamaha meer brandstof gebruikte dan de Kawasaki. Team HRC had op dit moment meer dan een ronde voorsprong en leek op weg te zijn naar een overtuigende overwinning, mits het materiaal heel zou blijven en de rijders geen fouten zouden maken.

Na zes uur kwam voormalig 250cc en MotoGP coureur Nobuatsu Aoki voor de laatste keer naar binnen op de Suzuki van het Teramoto team. Het was het afscheid als actief coureur voor de 50-jarige Japanner die vervolgens zijn emoties niet kon bedwingen.

Team HRC en het Kawasaki Racing Team kwamen na iets meer dan zes uur bijna tegelijk naar binnen waarbij Takumi Takahashi weer plaatsnam op de Fireblade en Jonathan Rea op de ZX-10RR stapte. De voorsprong van Team HRC bedroeg meer dan een ronde terwijl het YART team met Niccolò Canepa nu de tweede plaats weer had overgenomen van het Kawasaki Racing Team omdat zij hun zesde stop al eerder hadden uitgevoerd. Yoshimura SERT Motul reed op een eenzame vierde plaats voor S-Pulse Dream Racing Suzuki en het Honda Dream RT SAKURAI team.

Met minder dan anderhalf uur te gaan waren er problemen voor YART. Niccolò Canepa kwam binnen voor een pitstop maar er leek een probleem te zijn met het achterwiel. De Yamaha YZF-R1 werd de pitbox ingeduwd maar al gauw leek het technische probleem verholpen te zijn waardoor ze de baan weer op konden gaan met Marvin Fritz. Dit betekende wel dat het Kawasaki Racing Team de tweede plaats weer over kon nemen en dat het Yoshimura SERT Motul Suzuki team dichterbij kwam. Team HRC had nog steeds een comfortabele voorsprong van meer dan een ronde.

Niet veel later ging het opnieuw mis voor YART in de ‘Spoon Curve’. Marvin Fritz was onderuit gegaan en het leek erop dat er contact was gemaakt met het Akeno Speed Yamaha team. De twee Yamaha’s lagen onder de airfence en het duurde even voordat ze deze daaronder vandaan konden krijgen. Fritz wist de gehavende R1 terug te sturen naar de YART pitbox waarna er weer druk gesleuteld werd om de machine weer op te lappen. Na zo’n tien minuten stapte Karel Hanika op de R1 om de race te hervatten maar het team was hierdoor teruggevallen naar de zevende plaats. Dit betekende dat het Yoshimura SERT Motul Suzuki team, met slechts twee coureurs (Gregg Black en Kazuki Watanabe) opschoof naar de derde positie achter Team HRC en het Kawasaki Racing Team.

De gifbeker was nog niet leeg voor YART want ze kregen een ride through penalty, vermoedelijk voor het veroorzaken van het incident met Akeno Speed Yamaha team.

In de slotfase van de race bleef het Team HRC foutloos en kwamen ze met Tetsuta Nagashima als winnaar over de streep. De Japanse grootmacht behaalde hiermee de eerste Suzuka 8H overwinning sinds 2014, toen deden ze dat met Michael van der Mark, Leon Haslam en Takumi Takahashi die ook nu nog deel uitmaakt van Team HRC. Het vele testwerk dat HRC de afgelopen maanden gedaan heeft is niet voor niets geweest en laat zien hoeveel eraan gelegen is om deze prestigieuze race te winnen. Voor het Kawasaki Racing Team zat er niet meer in dan een tweede plaats terwijl het Yoshimura SERT Motul team daarachter op een zeer indrukwekkende derde plaats over de finish kwam.

Het S-Pulse Dream Racing team werd knap vierde met de Suzuki voor TOHO Racing op de Honda waar onder andere voormalig World Superbike en British Superbike coureur Ryuchi Kiyonari op reed. Honda Dream RT Sakurai werd zesde met onder andere voormalig Moto3 coureur Yuki Kunii terwijl het YART team uiteindelijk als zevende over de finish kwam. Verder eindigden Team ATJ Japan POST (Honda), Team KODAMA (Yamaha) en het F.C.C. TSR Honda team in de top tien.

Het was duidelijk dat de Bridgestone banden de beste keuze waren voor deze acht uren van Suzuka, de eerste veertien teams stonden namelijk op het Japanse rubber met het WeBike SRC Kawasaki team op de vijftiende plaats met Dunlop banden.

Yoshimura SERT Motul Suzuki heeft uitstekende zaken gedaan voor het EWC kampioenschap doordat ze voor hun concurrentie zijn gefinisht en Team HRC en het Kawasaki Racing Team alleen aan deze Suzuka 8H race deelnemen. Yoshimura SERT Motul heeft nu 127 punten voor F.C.C. TSR Honda (104) en YART (93) met nog één race te gaan dit seizoen: de Bol d’Or op 17 en 18 september.

 



Handige links Coca-Cola Suzuka 8 Hours 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen 
Live Timing
Waar te volgen op TV



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter