Team Eusman / Liquid Rubber dominant tijdens de 501 van Assen

327

Kervin Bos (foto credit: Jan Timmerman – JTS fotografie)

Voor de ‘501 van Assen’ werd er een team gevormd met coureurs Bryan Eusman, Kervin Bos en Nigel Walraven. Tijdens de kwalificaties zette het team telkens de snelste tijden neer en gedurende de 111 ronden tellende estafette race stond het team de eerste plek niet af. Ondanks vijf spannende laatste ronden, finishte Team Eusman / Liquid Rubber overtuigend als winnaar.







De 501 van Assen is een jaarlijks terugkerende endurance race die georganiseerd wordt door CRT. De race gaat over 111 ronden en is altijd spectaculair vanwege de Le Mans start en de wissels. Dit jaar werd het extra spannend gemaakt vanwege de wisselende weersomstandigheden. Het team werd snel gevormd door de nauwe band die het Walraven racing team heeft met Ten Kate Racing products, waar Kervin Bos werkt. Ook is Liquid Rubber sponsor van beide coureurs. Het Eusman racing team werd benaderd en waren meteen enthousiast om deel te nemen, waardoor het Eusman / Liquid Rubber team een feit was.

De drie kwalificaties werden door Team Eusman / Liquid Rubber gedomineerd en zorgde ervoor dat zij vooraan mochten staan tijdens de Le Mans start. Nigel Walraven was de coureur die vanaf de andere kant van het wegdek naar zijn Honda moest rennen om te starten. Hij kwam goed weg, maar dook als tweede de eerste bocht in. Binnen een ronde verschalkte hij zijn voorganger en noteerde ronde na ronde de snelste tijden van het veld, waardoor hij een grote voorsprong opbouwde. Na 20 ronden gaf hij het stokje over aan Kervin Bos die op zijn Ten Kate Honda CBR1000RR SP de voorsprong verder vergrootte naar één minuut. Toen was het de beurt aan Bryan Eusman, hij zette goede rondetijden neer met zijn Yamaha R6, maar na ongeveer een uur na de start begon het op de baan te druppelen. Eusman’s tijden werden hierdoor langzamer, waarop hij besloot om binnen te komen en Walraven weer de baan op te sturen. Na ongeveer 70 ronden had het team de nummer twee op een ronde gezet. Na zijn sessie moest Bos weer aan de bak en met nog 20 ronden resterend werd Bos getrakteerd op een forse regenbui. Hij reed nog enkele ronden door op slicks, maar kwam uiteindelijk binnen waarop Walraven vertrok op de regenbanden van Pirelli. De baan droogde echter snel op en de tijden waren niet snel genoeg ten opzichte van de andere, op slick rijdende teams. Met nog vijf ronden resterend koos Walraven ervoor om binnen te komen, waardoor de nummer twee flink tijd kon goedmaken. Voor Bos was het de taak om de fors geslonken voorsprong weer recht te trekken. Hij vertrok op de Pirelli slick banden en wist het gat te vergroten naar een minuut bij de finish, waardoor het Eusman / Liquid Rubber team met overtuiging de ‘501 van Assen’ won.

Bryan Eusman: Ik vond het erg leuk dat ik gevraagd werd voor de 501 en had er meteen zin in. Ondanks dat ik één sessie heb gereden, heb ik er wel een goed gevoel aan over gehouden. Met name op de droge baan heb ik weer veel vooruitgang geboekt. Toen het begon te druppelen nam ik het zekere voor het onzekere en koos ervoor om binnen te komen. Ik heb erg genoten van het evenement en samen met de andere coureurs een mooie ervaring gehad. Dat we de 501 uiteindelijk dan ook zo sterk winnen, is dan helemaal gaaf!

Kervin Bos: Na een afwezigheid van een volledig race seizoen wist Walraven mij zo gek te krijgen om mee te doen. Eusman kenden we goed en het team was compleet. Het is een geweldig evenement en ik heb iedere minuut genoten. Ik heb heerlijk op de Ten Kate Honda gereden en tijden kunnen noteren die niet veel langzamer waren dan Walraven en daar ben ik toch wel heel blij mee. De Honda en de Pirelli banden voelden perfect aan en de snelheid zit er bij mij gelukkig nog goed in, hoewel ik nu helemaal kapot ben!

Nigel Walraven: We hebben echt een topevenement meegemaakt waar we elke ronde op kop hebben gereden. Zelfs tijdens de wissels bleven we telkens vooraan. Het einde was nog even spannend, omdat mijn regenbanden op waren door de droge baan. Verder voelde mijn Honda goed aan en het pakket met de K-Tech vering en Pirelli banden was super. De comeback van Bos was fantastisch en Eusman had veel vertrouwen gewonnen op een droge baan. Het team liep gesmeerd en de combi werkte perfect. Ik ben ontzettend trots dat we de 501 voor de tweede keer hebben gewonnen!