#PoweredByMotul. Als officiële partner van vele raceteams en fabrikanten draagt Motul bij aan de verdere technologische ontwikkeling in de motorsport. Motul en Suzuki zijn al decennia’s lang als partner aan elkaar verbonden, iets dat ook voor Team Classic Suzuki een meer dan belangrijke samenwerking is gebleken.
Welke betere locatie kun je je voorstellen voor het behoud van één van de meest iconische race-motorcollecties dan in de buurt van het Britse circuit van Silverstone? Daar vind je namelijk het mekka van Suzuki’s motorsport erfgoed op twee wielen: het hoofdkwartier van Team Classic Suzuki.
We spraken met Nathan Colombi, chef-monteur en woordvoerder van Team Classic Suzuki. Colombi vertelt ons meer over de unieke klassieke aanpak van het Japanse merk uit Hamamatsu en over hun lange technische samenwerking met Motul.
Suzuki heeft nogal een race-erfenis in nauwe samenwerking met Motul?
Nathan Colombi: “Als we teruggaan in de geschiedenis, is Suzuki al sinds het begin van de jaren zestig betrokken bij motorraces. Het begon met racen door deel te nemen aan de TT op het eiland Man. Twee jaar later eisten zij hun eerste overwinning op in de handen van de Duitse rijder, Ernst Degner op zijn tweetaktmotor. Sindsdien is het een rollercoaster op twee wielen geweest en het merk bleef vervolgens investeren in de racerij, omdat ze in die tijd nieuw en onbekend waren in Europa. Ze moesten het merk opbouwen en investeerden zwaar in de racerij om de betrouwbaarheid van Japanse motorfietsen te bewijzen bij het betreden van de Europese markt.”
En sindsdien lijkt het racen voor het Japanse merk echt van de grond gekomen te zijn?
Nathan Colombi: “Absoluut, in de jaren zestig, bezorgde de Nieuw-Zeelander Hugh Anderson, alias ‘The Flying Kiwi’, Suzuki zijn eerste overwinning in de 125cc-klasse. Gevolgd door Mitsuo Itoh die een buitengewone overwinning behaalde tijdens de TT- races op het eiland Man. Deze gedenkwaardige prestatie ging de geschiedenis in, aangezien Itoh de eerste, en enige, Japanse rijder was die de gevaarlijke wegen van het eiland heeft bedwongen. Wanneer wij de jaren zeventig ingaan, herbeleven wij de gloriedagen van de beroemde coureur Barry Sheene samen met de grotere cilinderinhouden van Suzuki.”
Wat zijn verder belangrijke Suzuki race successen?
Nathan Colombi: “Het was in 1981 dat het succes voor Suzuki kwam toen Marco Lucchinelli vijf overweldigende overwinningen en zeven podiums op zijn Suzuki behaalde, evenals het zetten van vijf snelste ronden en het behalen van maar liefst zeven poles. Hij werd in 1981 met 11 punten verschil tot wereldkampioen gekroond en schreef daarmee zijn plaats in de MotoGP geschiedenis. In 1982 won Franco Uncini Suzuki’s tweede opeenvolgende titel. Snel gevolgd door de jaren negentig toen Kevin Schwantz in 1993 geschiedenis schreef door Yamaha en Wayne Rainey te verslaan na het winnen van het 500cc wereldkampioenschap met zijn RGV-500. In het jaar 2000, werd Kenny Roberts Jr. de volgende Suzuki wereldkampioen, voor Valentino Rossi!
In 2007 behaalde Suzuki zijn eerste MotoGP overwinning in de handen van de Australiër Chris Vermeulen, die Team Rizla Suzuki een epische overwinning bezorgde in de regen in Le Mans. Na een onderbreking van drie jaar uit het wereldkampioenschap, keerde Suzuki in 2015 terug met Team Suzuki Ecstar. Maar we moesten tot 2020 wachten toen Joan Mir in een sensationeel seizoen, een seizoen waarin hij zijn consistentie door het jaar heen toonde, in Valencia tot MotoGP wereldkampioen werd gekroond en Suzuki na 20 jaar weer volop in de schijnwerpers zette. In combinatie met de indrukwekkende vorm van Alex Rins, was dit echt het comeback jaar voor Suzuki – een prestatie die nog specialer werd omdat de fabriek 100 jaar geleden werd opgericht, en in dat seizoen vierde men dat 60 jaar in de racerij actief was.
Wat is het concept van Team Classic Suzuki?
Nathan Colombi: “Er zijn verschillende kanten aan ons bedrijf. We hebben de werkplaats van Team Classic Suzuki, die zich bezighoudt met het restaureren, conserveren en racen van iconische racemotoren, zoals de zeldzame RGV250s, de motoren van Kevin Schwantz, Anthony Gobert, Guy Martin, Frankie Chili en Kenny Roberts Junior’s RGV500s, World Superbike GSX-Rs, endurance racers. En daarnaast bouwt ons team ook nog speciale project motoren. Individuele restaurateurs kunnen originele fabrieksonderdelen bestellen via het ‘Suzuki vintage parts’ programma, om hun motorfietsen draaiende te houden. Suzuki blijft hiermee zijn klanten ondersteunen lang nadat de motorfiets uit productie is genomen.”
Hoeveel motorfietsen heeft het team?
Nathan Colombi: “We hebben zo’n 80-90 motorfietsen in onze collectie en we proberen de collectie elk jaar uit te breiden. We zijn altijd op zoek naar nieuwe fietsen. We zitten momenteel in de gouden periode, omdat de motoren die we verwerven voornamelijk mechanisch werk vereisen. De huidige MotoGP-motoren worden voornamelijk via software gepreparerrd, dus dat wordt een uitdaging voor de toekomst.”
Waar racen jullie met deze klassieke motoren?
Nathan Colombi: “We hebben het momenteel erg druk. We zijn net terug van het Goodwood Festival of Speed, waar we een indrukwekkend startveld hadden met Kenny Roberts en Kevin Schwantz geflankeerd door Mick Doohan en Wayne Rainey, ieder op zijn eigen originele motorfiets. We bereiden ons nu voor om naar de Sachsenring te vertrekken, waar Kevin Schwantz op zijn oude motor zal rijden. En, eind augustus, rijden we de Classic TT. Voor een klein team van drie mensen betekent dat veel werk en voorbereiding.”
Wat zijn, als monteur, de voordelen van het werken met Motul producten?
Nathan Colombi: “Motul is al een leven lang partner van Suzuki door mee te werken aan de ontwikkeling van de racemotoren en nuttige technische gegevens uit te wisselen om de prestaties en betrouwbaarheid van de motoren te verbeteren. Wij restaureren, conserveren en racen met oude racemotoren, die oorspronkelijk door de fabriek zijn ontwikkeld. En ja, we merken het verschil van de premium Motul 300V olie. Wij zijn allemaal monteurs die vroeger voor verschillende raceteams over de hele wereld hebben gewerkt. Wanneer we werken aan, bijvoorbeeld, Kevin Schwantz’s oude race motor. De motor is 30 jaar oud en de slijtage is minimaal. We hebben het volste vertrouwen in de producten van Motul, omdat we ze al tientallen jaren gebruiken. De smeermiddelen van Motul hebben hun betrouwbaarheid bewezen. Toen we de klassieke Suzuki’s prepareerden voor het Festival of Speed met de originele rijders, zoals Kevin Schwantz, die de heuvel opreden, hadden we het volste vertrouwen in de smering van de motor. We gebruiken al hun producten in onze racemotoren, van de RBF remvloeistof, MoCool koelvloeistof, kettingvet, MC Care, Motul 300V… het hele gamma. Deze producten zijn grondig getest, wij hoeven ons geen moment zorgen te maken omdat we weten dat het goed zit.”
In onderstaande video een kijkje achter de schermen in het hoofdkwartier van Team Classic Suzuki in Silverstone.
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter