Tarran Mackenzie heeft op zondagmiddag de tweede British Superbike race van het weekend gewonnen op Brands Hatch. In een fenomenaal duel met Tommy Bridewell wist Mackenzie zijn rivaal in de laatste bocht te verslaan en zo het British Superbike kampioenschap op zijn naam te schrijven met nog één race te gaan.
Zondagmiddag om 13:30 uur lokale tijd, 14:30 uur Nederlandse tijd ging de tweede British Superbike race van het weekend van start op Brands Hatch. Dit was een halfuur later dan gepland vanwege de nodige incidenten en rode vlaggen tijdens de races van de andere klassen. Nadat het ‘s ochtends nog nat en koud was op het circuit in het zuiden van Engeland waren de omstandigheden in de middag een stuk beter.
Tarran Mackenzie ging de race als leider in het kampioenschap in met een voorsprong van 22 punten op teamgenoot Jason O’Halloran, 26 punten op Tommy Bridewell en 28 punten op Christian Iddon.
Het was Tarran Mackenzie die zeer goed startte en als leider de eerste bocht inging voor Christian Iddon en polesitter Tommy Bridewell. Peter Hickman nam de vierde plaats in handen voor Jason O’Halloran en Andrew Irwin.
Waar Bridewell op zaterdag het niet voor elkaar kreeg om Mackenzie te passeren aarzelde de Ducati coureur ditmaal geen moment en zette hij al in de vierde bocht (Surtees) de aanval in. Hij worstelde zijn Panigale V4R langs de YZF-R1 van Mackenzie en nam de leiding over.
Bridewell had duidelijk één doel voor ogen. Aan het eind van de tweede ronde bedroeg zijn voorsprong richting Mackenzie al een seconde terwijl O’Halloran daarachter naar de derde plaats was opgeschoven. Iddon had het daarachter flink aan de stok met Andrew Irwin met daarachter Peter Hickman, Lee Jackson, Rory Skinner, Gino Rea en de voor de tweede keer vader geworden Glenn Irwin in de top tien.
In de vijfde ronde was er een flinke crash van Bjorn Estment en Dean Harrison. Het leek erop dat Estment de aanstichter was van het incident, gelukkig bleven beide coureurs ongedeerd aangezien het in de zeer snelle Hawthorns Bend gebeurde.
Ondanks dat Mackenzie een goede uitgangspositie had op de tweede plaats achter Bridewell was hij niet bereid om hier zomaar genoegen mee te nemen. In de vijfde en zesde ronde was hij een halve seconde sneller dan Bridewell en werd zijn achterstand in rap tempo kleiner.
In de zesde ronde was er opnieuw een crash van meerdere coureurs, ditmaal hadden Andrew Irwin, Lee Jackson en Rory Skinner elkaar geraakt ter hoogte van Druids.
Terwijl Bridewell en Mackenzie vooraan reden vond daarachter een spectaculair duel plaats tussen Iddon en O’Halloran. De twee titelkandidaten waren niet bereid om de derde plaats af te staan aan de ander, echter zorgde dit er wel voor dat kampioenschapsleider Mackenzie steeds verder van hen wegreed.
Mackenzie wist zijn achterstand stapsgewijs kleiner te maken, halverwege de race had hij de aansluiting volledig te pakken. Bij het ingaan van de twaalfde ronde besloot de McAMS Yamaha coureur dat het tijd werd om aan te vallen. Met een knappe inhaalactie in de eerste bocht (Paddock Hill Bend) ging hij voorbij aan Bridewell. Het was een belangrijke manoeuvre aangezien er in de tweede sector druppels vielen, bij hevige regen zou Race Direction de rode vlag kunnen laten zwaaien en met 2/3 van de race verreden zou dat het einde betekenen.
Bridewell was echter niet zomaar verslagen. De Ducati coureur hield de aansluiting en was op zoek naar de ideale plaats voor een aanval op zijn concurrent. In de veertiende ronde ging het voor beide coureurs bijna mis. Bij het uitkomen van Stirlings Bend kon Mackenzie ternauwernood een high-sider voorkomen maar hij verloor hiermee veel snelheid. Bridewell raakte daardoor met zijn voorwiel de achterkant van de R1 van Mackenzie, wonder boven wonder bleven ze allebei zitten.
Een ronde later kon Bridewell aanvallen en nam hij de leiding weer over. Even leek het erop dat Mackenzie het nu wel prima vond om tweede te worden aangezien er een behoorlijke marge ontstond. Echter wist hij zich in de daaropvolgende ronden weer te herpakken en had hij bij het ingaan van de laatste ronde weer de volledige aansluiting.
In typische British Superbike-stijl kwam het aan op een zeer spannende laatste ronde. Bij het uitkomen van de eerste bocht maakte Bridewell een klein foutje waardoor Mackenzie in bocht 2 meteen kon toeslaan. Bridewell sloeg op zijn beurt weer terug in bocht 4 waarna de McAMS Yamaha coureur in de daaropvolgende bochten bleef volgen. Mackenzie bewaarde het beste voor het laatst en viel aan bij het ingaan van de laatste bocht.
Met een prachtige manoeuvre, waarbij Mackenzie de wijdere lijn nam om zo een late apex te kunnen rijden, wist hij Bridewell te verschalken en zo als winnaar over de streep te komen. Het was een prachtige zege voor Mackenzie die zo in stijl de British Superbike titel op zijn naam wist te schrijven. Bridewell moest genoegen nemen met de tweede plaats en zal in race 3 nog vechten voor de tweede plaats in het kampioenschap. Jason O’Halloran kwam als derde over de finish die ook nog voor de tweede plaats in het kampioenschap kan gaan, daarachter waren het Christian Iddon, Peter Hickman, Josh Brookes, Danny Buchan, Gino Rea en Kyle Ryde in de top tien.
Tarran Mackenzie is nu dus de nieuwe British Superbike kampioen, en het is zijn tweede Britse titel nadat hij in 2016 British Supersport kampioen werd. Zijn vader Niall Mackenzie, drievoudig British Superbike kampioen en voormalig 250cc en 500cc coureur, had de tranen in zijn ogen staan toen zijn jongste zoon als winnaar over de streep kwam en zich ook British Superbike kampioen mag noemen.
Zondagmiddag om 16:05 uur lokale tijd, 17:05 uur Nederlandse tijd wordt de laatste British Superbike race van het seizoen verreden op Brands Hatch.
Handige links British Superbikes Brands Hatch:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter