Dat Honda op dit moment een moeilijke periode meemaakt als fabrikant in de MotoGP klasse is wel duidelijk. De ooit zo dominante Honda RC213V is op dit moment de minst competitieve machine in de koningsklasse. Volgens LCR Honda Team Idemitsu coureur Takaaki Nakagami begonnen de problemen al in 2022 en is er vooralsnog geen licht aan het einde van de tunnel.
Honda zit op dit moment in de hoeken waar de klappen vallen. Geen enkele Honda coureur weet momenteel – op een enkele incidentele prestatie na waar Honda ook in het verleden dominant was – potten te breken in de koningsklasse. Sterker nog, de afgelopen Grand Prix weekenden moesten we soms drie van de vier Honda coureurs missen in de wedstrijd vanwege blessures. Veel van deze blessures waren of zijn het gevolg van een niet goed functioneerden de RC213V.
Takaaki Nakagami is een van de vier Honda coureurs die de tekortkomingen aan den lijve ondervindt, hij is van mening dat de problemen er al sinds begin van vorig jaar zijn op het moment dat zijn werkgever een compleet nieuw concept introduceerde.
Takaaki Nakagami: “Ik weet dat de enige uitweg is om hard te blijven werken, maar de beperkingen van onze motor zijn er zeker. Je kunt je ogen sluiten tijdens het rijden van een snelle ronde, maar zo kun je niet een hele race rijden. Op het moment dat je over de limiet gaat, eindig je in het gravel. In 2022 begonnen we in een aantal Grand Prix weekenden problemen te krijgen, maar niet in alle. Als coureur denk ik dat de situatie niet eindigt in 2023, maar dat het iets is dat al aan de gang is sinds begin 2022.”
De Japanner is van mening dat het radicaal andere RC213V-concept dat Honda vorig jaar introduceerde het begin is van de huidige situatie waarin men nu verkeert:
Takaaki Nakagami: “De 2021 Honda was best goed. Deze was echt competitief in sommige races. De 2022 machine was een compleet ander concept. Het gevoel veranderde. Ik kwam in 2018 naar de MotoGP en elk jaar veranderden ze de motor en kwamen ze met een nieuwe motor. Maar het algemene concept was nog steeds hetzelfde, alleen het karakter van de motor veranderde […]. Het frame en de sensaties van de voor- en achterkant waren nog steeds hetzelfde. De 2022 motorfiets was in alle opzichten ineens compleet anders. Het frame, de geometrie, het gevoel aan de voorkant… de motor verloor het Honda “DNA”, dus moest ik mijn rijstijl veranderen, die ik vier voorgaande jaren had aangeleerd. De 2022 motor was zo anders dat ik zo’n beetje alles opnieuw moest leren.”
Voor de Japanner was de motor zelf niet eens het grootste struikelblok, daar liggen volgens de met nummer 30 startende coureur ander oorzaken aan ten grondslag.
Takaaki Nakagami: “Het grootste probleem was dat we niet konden profiteren van alle ervaring die we in de loop der jaren hadden opgedaan. Voorheen gebruikten we de data die we hadden verzameld als we in een weekend de weg kwijt waren met de afstelling van de voorgaande keren en dat hielp ons weer op weg. In 2022 was dat echter onmogelijk. We moesten een oplossing vinden in hetzelfde Grand Prix weekend. Dat was moeilijk.”
Nakagami bezet momenteel met 34 gescoorde WK-punten de zestiende plaats in de tussenstand van het kampioenschap. De Japanner heeft een aan het einde van dit seizoen aflopend contract bij Honda, hij is dus nog niet zeker van een langer verblijf als coureur in de koningsklasse.
Handige links Motul TT Assen:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag