Takaaki Nakagami sloot de vrijdag van de Andalucía GP als achtste af maar in de zeer warme FP2 op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto was de Japanner het snelst. Afgelopen week is er hard gewerkt door de LCR Honda Idemitsu coureur, zijn team en de HRC ingenieurs en is er naar eigen zeggen een flinke stap gemaakt.
Het was een goede eerste dag van de Gran Premio Red Bull de Andalucía voor Takaaki en zijn LCR Honda Idemitsu team. Aan het eind van de eerste vrije training onder koele omstandigheden klokte de Japanner de achtste rondetijd op een halve seconde van snelste man Maverick Viñales.
In de tweede vrije training, onder zeer warme omstandigheden met een buitentemperatuur van zo’n 34°C en een asfalttemperatuur van rond de 54°C, wist de Japanner in de slotfase toe te slaan en in die sessie uiteindelijk de snelste rondetijd te rijden. Weliswaar met een verse medium-compound achterband, maar het was alsnog indrukwekkend. De Japanner rijdt als één van de weinigen op 2019 materiaal (verder rijden alleen Reale Avintia coureurs Johann Zarco en Tito Rabat op 2019 materiaal, alle andere coureurs hebben 2020 machines) maar wist hier toch het maximale uit te persen.
Na afloop vertelde Nakagami dat ze afgelopen week niet stil hebben gezeten of aan het zwembad hebben gelegen, maar dat er maandag, dinsdag en woensdag keihard is gewerkt aan het verbeteren van de coureur en het pakket. Na het uitvoerig bestuderen van de data van Marc Márquez leek er een stap gemaakt te zijn en dat weerspiegelde zich dan ook vrijdagmiddag in de tweede vrije training.
Takaaki Nakagami: ‘De race afgelopen zondag was heel zwaar. We hadden veel problemen met de voorkant van de machine en konden niet het juiste gevoel krijgen. Na de race hadden we veel tijd om met het team bij elkaar te zitten, we hebben maandag, dinsdag en woensdag bij elkaar gezeten en zijn diep in de data gedoken, ook samen met de mensen van HRC. Daarmee hebben we de oplossing voor dit weekend gevonden. We hebben dit weekend een andere setting en we hebben ook veel gekeken naar de data van Marc [Márquez]. Hierin kunnen we duidelijk een verschil zien en is het zichtbaar geworden hoe hij rijdt. Mijn manier van rijden was volledig het tegenovergestelde en het lijkt erop, nu ik meer zoals Marc rijd, dat het beter gaat. Al vanaf FP1 wisten we de snelheid te vinden en hadden we een goed gevoel, de machine was makkelijker te rijden waardoor we steeds sneller gaan. Ook in FP2 was ik snel waarbij we aan het einde een nieuwe medium achterband stoken waardoor ik een goede tijd kon rijden. Ik ben blij met vandaag en ik merk dat mijn eigen manier van rijden beter wordt. We hebben ook veel hulp van HRC en daardoor zijn we nu sneller.”
Wel moet erbij gezegd worden dat de Honda van 2019 naar 2020 geen gigantische stap heeft gemaakt en dat de 2020 Honda RC213V, vooral na het falen van het nieuwe 2020 aerodynamische pakket, in grote lijnen veel lijkt op de 2019 versie.
Zaterdag om 09:55 uur komen de MotoGP coureurs weer in actie op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto voor de derde vrije training met om 13:30 uur de vierde vrije training en aansluitend beide kwalificatiesessies.
Handige links Gran Premio Red Bull de Andalucía 2020:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App