De bevestiging dat Michael van der Mark komend seizoen de nieuwe teamgenoot wordt van Alex Lowes binnen het Pata Yamaha Official WorldSBK Team is het voor Sylvain Guintoli het sein dat hij na één seizoen al weer en opnieuw op zoek moet naar een nieuwe werkgever.
Voor Sylvain Guintoli is het nieuws dat Michael van der Mark zijn voorbeeld van een jaar geleden volgt een flinke aderlating. Na in 2015 nog teamgenoot te zijn geweest van de Nederlander binnen het Honda WorldSBK Team is het nu uitgerekend zijn voormalig teamgenoot die er voor zorgt dat hij na één seizoen uitgekomen te zijn voor het Pata Yamaha Official WorldSBK Team opnieuw op zoek moet naar een competitief zitje voor 2017.
De 2014 World Superbike kampioen kent tot nu toe een pechvol en teleurstellend seizoen – de in Engeland wonende Fransman staat als sinds zijn zware crash eerder dit seizoen in Imola langs de kant en hoopt er tijdens de eerstvolgende WorldSBK ronde op het Lausitzring circuit in Duitsland weer bij te zijn. Nu de belangrijkste plaatsen inmiddels vergeven zijn en de verwachting is dat Milwaukee de komende dagen bekend gaat maken dat men definitief met Aprilia in zee zal gaan en Eugene Laverty en Lorenzo Savadori de twee Aprilia troeven zullen worden voor komend seizoen blijven er niet veel opties over voor Guintoli.
“Op dit moment is er nog niks beslist,” aldus Guintoli in een gesprek met WorldSBK.com. “Ik had een eenjarige overeenkomst bij Yamaha. Ik ben volop rond aan het kijken maar zoals gezegd is er nog niks beslist. Mij grootste wens is om in het World Superbike actief te blijven en een competitief zitje te hebben. Als deze niet beschikbaar is, dan moeten we kijken, maar dat is op dit moment nog wel hetgeen waar ik vol voor ga. Ik moet nu rustig blijven en het stap voor stap bekijken, dat is mijn eerste doel. Er zijn nog steeds een paar competitieve zitjes beschikbaar, maar niet veel. Er zijn momenteel veel Britse rijders actief in dit kampioenschap; ik denk dat het goed is om veel verschillende nationaliteiten te hebben die mee kunnen doen voorin het veld, en met een goede fiets ben ik daar toe in staat!! Dat zou goed zijn voor het kampioenschap.”
De inmiddels 34 jarige Guintoli liet er vervolgens in hetzelfde gesprek geen gras over groeien als er gevraagd wordt of hij nog wel voldoende gemotiveerd is en of hij zichzelf nog in staat acht om vooraan in het veld mee te kunnen strijden.
“Ik rij nog steeds goed. Sinds ik de titel wist te behalen heb ik nog steeds goed mee kunnen doen, inclusief het vorige seizoen waar ik af en toe flink tegenstand kreeg van mijn teamgenoot Mikey (Van der Mark), maar in de eindstand van het kampioenschap eindigde ik wel voor hem. Dit seizoen ging het het ook prima tot aan het ongeluk, en in het resterende deel van het seizoen hoop ik terug te keren op mijn niveau van voor de crash en mijn snelheid terug te vinden. Voor komend seizoen hoop ik echt maar dan ook echt een competitieve machine te kunnen vinden waarmee ik vooraan mee kan doen en de strijd aan kan gaan met de Kawasaki’s en de Ducati’s.”
Opvallend is hierbij wel dat Guintoli in zijn laatste vraag uitsluitend de Kawasaki’s en de Ducati’s noemt als merken waar hij de strijd vooraan in het veld mee aan hoopt te kunnen gaan en niet de twee motormerken waarop hij de laatste twee jaar actief was.
Hoe dan ook, gezien alle topteams in het World Superbike kampioenschap hun rijdersbezetting inmiddels voor komend seizoen op orde lijken te hebben zal het nog een hele klus worden voor de sympathieke Fransman om in 2017 de strijd aan te kunnen gaan met de voorste mannen in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.
Naast het World Superbike kampioenschap lijkt Guintoli ook al verder te kijken, zo was hij afgelopen weekend als aandachtig toeschouwer aanwezig bij het British Superbike evenement op Cadwell Park. Of deze aanwezigheid puur als wegrace liefhebber was of dat er sprake was van een bredere interesse zal de komende tijd duidelijk moeten worden.