Sven Wind wint beide Yamaha bLU cRU R3 Cup wedstrijden in Assen

356
sven-wind
Sven Wind | foto© Ad Kievit

We reden de sessies volgens hetzelfde schema als het vorige weekend; op vrijdag 2 vrije trainingen en de eerste kwalificatie, op zaterdag de tweede kwalificatie en de eerste race, en ten slotte één race op zondag.

Vrijdag 13 augustus:
De vrije trainingen gingen eigenlijk wel makkelijk, ik kende de baan natuurlijk goed en mijn doel was om constante tijden te rijden voor de wedstrijd, met soms een sleep je te pakken van een andere rijder om nog sneller te zijn. Mijn tijden waren steeds wel prima en ik zat bij beide trainingen in de top 3.







Tijdens de eerste kwalificatie reed ik samen met een andere Nederlander, deze was in de trainingen ook wel snel en die kon ik wel mooi gebruiken om een snelle tijd neer te zetten. Ik had maar één tijd aan het begin van de sessie die echt goed was, omdat later elke keer mijn ronde verstoord werd door minder snelle rijders waar we eventjes achter vast bleven te zitten. Maar goed, een tweede tijd aan het einde van de sessie, waarbij de derde man nog eens 0.6 seconden achter mij zat.

Zaterdag 14 augustus:
De tweede kwalificatie kon ik geen snellere ronde meer zetten. Er gingen 2 Duitsers en een Nederlander achter mij de baan op, en ze wilden absoluut niet voorop rijden. Hoe langzaam ik ook reed, ik kreeg ze niet kwijt. Toen kwam de laatste ronde, de twee Duitsers moesten nog een snelle ronde zetten, dus die waren vertrokken. In de laatste ronde had ik door te slipstreamen alsnog maar 2 tienden boven mijn snelste tijd gereden, maar ik had absoluut niet aangezet om een snelle tijd te rijden. Gelukkig had niemand anders zijn tijd zodanig verbeterd dat het mij hinderde qua start plek. Dus ik startte gewoon vanaf p2.

Race 1:
Dan de races. Het was spannend tot de laatste meters tot de finish. De eerste race was op zaterdag, mijn start was wel prima, ik verloor wel twee plekken, maar die twee had ik gelijk de eerste bocht buitenom ingehaald. Constant was het stuivertje wisselen om de eerste drie plaatsen, waarbij ik het meeste aan kop reed. De een na laatste ronde werd ik voorbijgegaan door drie rijders (de kopgroep was ook zo groot, omdat er een paar rijders afzakten of crashten) ik lag nu op p4. Ik pakte de derde plek weer terug en er was een klein gaatje naar de eerste twee, die had ik dichtgereden voor de volgende bocht. De laatste run naar de finish is eigenlijk 1 groot recht stuk, waarbij de Geert Timmer eigenlijk het enige stuk is waar je van het gas af gaat. Het was dus ook niet slim om op de eerste plaats te liggen, want ze gaan zo over je heen op het rechte stuk. Ik pakte de tweede plaats over op het rechte stuk, en de laatste pakte ik bij het uitrennen voor de laatste bocht. Daarna schakelde ik een keer verkeerd en kwam de tweede man nog gevaarlijk dichtbij, maar ik heb de race afgesloten met een eerste plek! Dit wist ik direct na de finish nog niet, want het scheelde echt een haartje. Ik kwam er pas achter toen ik het park fermé inreed. Dit was pas de eerste keer dat ik op het podium sta op het grote circuit, en ook gelijk op de hoogste trede.

Zondag 15 augustus:

Race 2:
Zondag werd de tweede race verreden. Ik had nu een idee wat ik moest doen, en dat ik niet per se de hele race aan kop moet liggen om te kunnen winnen. Ik reed eigenlijk de hele tijd op een tweede en derde plek. Maar doordat iemand mij de hele tijd ging inhalen, ondanks dat ik de eerste makkelijk kan wegrijden, en ik eigenlijk de enige van het groepje was die hem direct kon volgen, verloren we de aansluiting met de eerste man. Ik stak m’n hand in de lucht om een signaal te geven van: ‘Wat doe je nu?’, omdat we voorafgaand van de race duidelijk een tactiek besproken hadden. Ik was bezig om het gat te dichten, maar toen hadden we het gelukje dat hij ten val kwam. Ingaand van de laatste ronde lag ik op kop, maar uit m’n ervaring van de vorige race merkte ik dat op kop liggen geen zin had. Ik deed op het rechte stuk m’n gas zover dicht dat de tweede man mij voorbij zou gaan, en ik daar achter bleef, tot de laatste meters voor de finish. Mijn tactiek verliep succesvol, en ik remde de eerste man weer uit in de laatste bocht. Dit keer wist ik wél gelijk dat ik gewonnen had.

Ik ben super tevreden over dit weekend en heb ook een hele inhaalslag gemaakt voor het kampioenschap, voor het weekend stond ik namelijk op een achtste plek. Maar na dit weekend sta ik op een derde plek, gelijk in punten met de nummer twee. Over een ruime week vertrekken we alweer naar Oostenrijk, voor het een na laatste evenement. Voor mij een nieuwe baan, dus we gaan ons best doen!



Racesport.nl Supporter


Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter