Schokkend nieuws maandag 03 mei 2022 voor de Moto GP! De koningsklasse verliest in 2023 één van zijn fabrikanten. Suzuki stopt er namelijk ermee, nieuws dat maandagmiddag als een bom insloeg in de paddock van Circuito de Jerez Angel Nieto, niet alleen bij de totaal verraste Suzuki medewerkers maar zeker ook binnen de gehele MotoGP familie, de media en de miljoenen fans over de gehele wereld.
Suzuki stapt aan het einde van het seizoen 2022 uit de MotoGP, nieuws dat maandag zelfs voor de medewerkers van de Japanse fabrikant in de koningsklasse op Circuit de Jerez Angel Nieto als een complete verrassing kwam. Tijdens de MotoGP testdag op het Zuid Spaanse circuit werden ze uit het niets op de hoogte gebracht van het voorlopige einde van het project. Het nieuws verspreidde zich snel in de paddock. De officiële bevestiging van het besluit moet weliswaar nog komen, deze zal naar verwachting dinsdag 03 mei wereldkundig worden gemaakt. Maar het besluit staat vast, dat moge duidelijk zijn.
De reden voor het vertrek zouden financiële bezwaren zijn geweest van de kant van de Japanse Suzuki directie. Inmiddels hebben we via diverse bronnen binnen Suzuki vernomen dat de economisch moeilijke corona periode, maar ook de oorlog in de Oekraïne (Suzuki kent hierdoor problemen met de levering van bepaalde grondstoffen) de belangrijkste aanleiding zijn van het besluit.
Het vertrek van Suzuki heeft ernstige gevolgen voor alle betrokken partijen. DE MotoGP verliest één van zijn meest succesvolle fabrikanten. Suzuki, dat een getekende overeenkomst had met Dorna voor een verblijf als merk ik de koningsklasse tot het seizoen 2026, zal een aanzienlijke boete moeten betalen. Dit contract wordt nu immers verbroken.
Dat het besluit grote gevolgen heeft voor de tientallen medewerkers binnen het Suzuki MotoGP project moge duidelijk zijn, zij moeten na dit seizoen op zoek naar een andere werkgever. Maar ook voor de twee huidige coureurs Joan Mir en Alex Rins kwam het nieuws maandagmiddag als een donderslag bij heldere hemel. Teammanager Livio Suppo verklaarde onlangs nog dat ze liever verder zouden gaan met de twee huidige coureurs. Gesprekken over contractverlengingen waren al aan de gang aangezien beiden beschikken over een na afloop van dit seizoen aflopend contract. Het besluit zal echter niet alleen het tweetal raken, ook de MotoGP transfermolen zal de komende maanden een hele andere wending krijgen door het besluit.
Dorna zal zich de komende tijd zeker gaan beraden over deze nieuwe ontstane situatie en er veel aan gelegen zijn om het gat dat er valt op te vangen. De kans dat de Spaanse rechtenhouder er klakkeloos mee akkoord gaat dat er in 2023 ‘slechts’ 22 coureurs op de MotoGP grid staan lijkt dan ook heel erg klein. De kans is groot dat Dorna het bedrag van de door Suzuki te betalen boete (vele miljoenen) zal aanwenden om een nieuw team te ondersteunen. Ondanks dat we momenteel alleen nog maar kunnen gissen lijkt hiermee een kans te ontstaan voor Aprilia, die er onlangs al geen geheim van maakten dat men in 2023 ook graag een klantenteam zou willen voorzien van materiaal, voor het inzetten van een derde en vierde machine.
Maar hoe dan ook, de komende dagen zal er meer duidelijkheid komen over deze toch wel opvallende en heel onverwachte beslissing van Suzuki. Geen enkele andere fabrikant wist namelijk zoveel te presteren met het ‘bescheiden’ budget. In 2020 wist men zelfs de wereldtitel te veroveren met Mir maar ook de titel te winnen als team. Eén ding is echter wel duidelijk, Suzuki zal met deze beslissing zo’n 30 miljoen euro per jaar in ‘the pocket’ houden, het betalen van de niet misselijke boete zal men dan ook zeker niet als het grootste probleem beschouwen. Het accepteren van deze boete houdt echter wel in dat het besluit niet zomaar is genomen, en derhalve niet van tijdelijke aard zal zijn.
Een aantal jaren geleden trok Suzuki zich als fabrikant al terug uit het MX-wereldkampioenschap, heeft men al enige jaren geen officieel fabrieksteam meer in het FIM Superbike World Championship en is men met het terugtrekken als fabrikant uit het MotoGP wereldkampioenschap alleen nog binnen de wegracesport actief als fabriek in het FIM EWC World Championship, het kampioenschap waar men momenteel als regerend wereldkampioen hun in 2021 behaalde wereldtitel verdedigd.
De grote vraag is nu dan ook of Suzuki hier binnenkort ook mee gaat stoppen. Deze kans is redelijk aanwezig, in ieder geval aanzienlijk groter dan de wens van vele Suzuki fans dat men net als Kawasaki in het verleden heeft gedaan haar wegrace activiteiten zal verleggen van de MotoGP naar het WK Superbike. Dit alles omdat we inmiddels uit goed ingelichte Suzuki bronnen uit Japan hebben vernomen dat Suzuki voornemens is om in zijn geheel te willen stoppen met de productie van (sport)motoren in Japan en zich nog slechts wil beperken tot de productie van scooters en lichte motoren voor met name de Aziatische markt waarvan de productie de afgelopen jaren al is verplaatst naar landen buiten Japan. Deze laatste categorie zou de afgelopen jaren nog slecht de enige tak binnen de Suzuki motorafdeling zijn die winstgevend is.
Wordt ongetwijfeld vervolgd…..
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter