Het Yamaha Factory Racing Team heeft voor het derde jaar op rij de 8 uren van Suzuka gewonnen. De Japanse fabrikant waar onder andere Nederlander Michael van der Mark voor rijdt finishte voor Kawasaki Team Green en F.C.C. TSR Honda.
Start + eerste uur
Waar het in de trainingen zeer warm was met temperaturen ver boven de 30 graden Celsius en veel zon was het aan de start minder warm en waren er grauwe luchten te zien, met hier en daar een druppel.
Polesitter Yamaha Factory Racing kende een goede start met Katsuyuki Nakasuga. Echter was het MuSASHi HARC Pro Honda met Takumi Takahashi dat in de eerste ronden de leiding pakte. Kawasaki Team Green maakte ook een goede ‘Le Mans’ start met Leon Haslam en zat bij de twee grootmachten. Voor Suzuki begon de race op een niet bepaald gewenste manier aangezien Takuya Tsuda de Yoshimura Motul Racing Suzuki GSXR-1000 in de eerste ronde al onderuit schoof.
Na een klein half uur waren er enkele valpartijen te zien aangezien het achterop het circuit natter begon te worden. Weliswaar zette de regen niet volledig door en kon er op slicks door worden gereden.
Na 35 minuten zette Yamaha Factory Racing met Nakasuga een aanval in voor de leiding ten opzichte van MuSASHi HARC Pro Honda. De twee grootmachten bleven dicht bij elkaar en wisselden vervolgens nog een aantal keer van positie terwijl Kawasaki Team Green een aantal seconden moest prijsgeven en de twee koplopers moest laten gaan.
Tweede uur
Precies op het moment dat het eerste uur voorbij was ontstond er een ‘safety car’ situatie. De oorzaak was niet helemaal bekend maar het leek erop dat enkele motorfietsen uit de grindbak verwijderd moesten worden. Na een kleine tien minuten kon er weer geracet worden en was het MuSASHi HARC Pro Honda, inmiddels met Jack Miller aan het stuur, dat aan de leiding lag. Yamaha Factory Racing met Alex Lowes volgde binnen enkele seconden op de tweede plaats en het was F.C.C. TSR Honda dat naar de derde plaats gestegen was. Kawasakia Team Green met Watanabe lag op de vierde plaats voor Kagayama Suzuki.
WorldSBK coureur Raffaele de Rosa maakte een tweede valpartij mee op de BMW S1000RR nadat de Italiaan al eerder onderuit was gegaan.
Ondertussen werd ook de strijd uitgevochten voor de wereldtitel door de vaste EWC deelnemers. Suzuki Endurance Racing Team en GMT94 Yamaha waren voorafgaand aan de 8 uren van Suzuka, wat tevens de laatste race van het EWC-seizoen is, slechts één punt van elkaar verwijderd. SERT kende een slechte start en was te vinden rond de vijftigste plaats.
Derde uur
Na twee uur was het Yamaha Factory Racing dat de leiding in handen had. MuSASHi HARC Pro Honda lag nog steeds tweede maar keek ondertussen tegen een achterstand van zo’n vier seconden aan. F.C.C. TSR Honda had nog steeds de derde plaats in handen en was na de eerste stint van Dominique Aegerter onderweg met Randy de Puniet. Kawasaki Team Green was het laatste team dat nog binnen een ronde lag met de leider.
Inmiddels was het tijd voor de tweede pitstop en mocht Nederlander Michael van der Mark het stuur in handen nemen van de leidende Yamaha. Voor Honda was het Moto2 coureur Takaaki Nakagami die de plaats van Jack Miller overnam.
SERT Suzuki was inmiddels in de strijd voor de EWC wereldtitel opgeklommen naar de 21e plaats. Echter enkele ronden later kwam de Suzuki ten val in ‘spoon curve’ en viel het team door de tijd die de reparatie nodig had terug naar de 34e plaats. Concurrent GMT94 lag echter nog ruim vier ronden voor op de elfde plaats.
Na ruim tweeënhalf uur kwam er een belangrijke verandering in de wedstrijd. MuSASHi HARC Pro kwam noodgedwongen binnen doordat Nakagami gecrasht was. Hierdoor verloor het team veel tijd en kon Yamaha uitlopen.
Vierde uur
Aan het eind van het derde uur zat de eerste stint van Michael van der Mark erop en had het Yamaha Factory Racing Team een ruime voorsprong op hun concurrenten. Op de tweede plaats lag het F.C.C. TSR Honda team voor Kawasaki Team Green en het MuSHASHi HARC Pro Honda team, dat ondanks de valpartij slechts vier minuten verloor in de pits.
Katsuyuki Nakasuga nam het stuur over van Van der Mark en reed wederom zeer constante rondetijden.
Vijfde uur
Op de helft van de wedstrijd bleef de stand ongewijzigd. Nog altijd was het Yamaha dat fier aan de leiding lag. F.C.C. TSR Honda en Kawasaki bleven de eerste twee achtervolgers. Inmiddels was het door pech geteisterde Yoshimura Suzuki dat enkele posities terug pakte en weer richting de respectabele posities reed.
Zesde uur
De strijd vooraan bleef dezelfde volgorde houden. Voor het MuSASHi HARC Pro Honda team was er echter een nieuw probleem aangezien de verlichting niet meer werkte na de valpartij. De fiets moest opnieuw naar binnen en de verlichting moest worden vervangen. Ondertussen was het YART Yamaha dat indrukwekkend opklom naar de vijfde plaats, voor een eveneens indrukwekkend Satu Hati Honda Team Asia dat was gestegen naar een zesde plaats. Michael van der Mark reed zijn tweede en laatste stint op de Yamaha en moest nog zo’n twee uur kijken hoe zijn teamgenoten Alex Lowes en Katsuyuki Nakasuga de R1 naar huis reden.
Zevende uur
Nadat enkele uren al gemeld werd door race direction dat de teambaas van GMT94 zich moest melden, bleek het team een stop and go penalty van 30 seconden te hebben gekregen. Blijkbaar heeft één van de coureurs ingehaald tijdens een gele-vlag situatie. Een zeer geëmotioneerde GMT94 Yamaha teambaas Christophe Guyot liet weten het hier totaal niet mee eens te zijn en het oneerlijk te vinden, maar toch de regels moest accepteren. De EWC titel kwam echter niet in gevaar aangezien het team op een negende plaats onderweg was en titelconcurrent SERT Suzuki na veel problemen slechts achttiende lag.
Nog altijd was het Yamaha dat comfortabel aan de leiding ging. Het was F.C.C. TSR Honda dat de tweede plaats stevig in handen had voor Kawasaki Team Green. Ondanks de vertragingen had het MuSASHi HARC Pro team nog steeds de vierde plaats in handen voor YART en Satu Hati Honda Asia.
Achtste uur + finish
In het laatste uur was het Alex Lowes die het stuur van Katsuyuki Nakasuga overnam en de race uit mocht rijden. Met 37 minuten te gaan kwam er nog wel een safety car naar buiten na een valpartij maar de Brit maakte geen fout meer en sleepte hierdoor de derde overwinning in de Suzuka 8H op rij voor Yamaha binnen. Hierdoor behaalde Michael van der Mark zijn derde Suzuka 8H overwinning na al twee keer te hebben gewonnen voor Honda. Voor Lowes is het de tweede overwinning op rij en voor Nakasuga de derde op rij.
Nadat het F.C.C. TSR Honda team vrijwel de gehele race op de tweede plaats reed kwam het team in het laatste uur in de problemen. Doordat de safety car de baan op kwam liep de temperatuur van de CBR1000RR SP2 op en ontstond er een brandje onderin de kuip. De Puniet reed nog een ronde door maar kwam toch binnen. Het vuur was inmiddels al gedoofd maar hierdoor kon Haslam op zijn Team Green Kawasaki de tweede plaats overnemen.
Team Green Kawasaki pakte de tweede podiumplaats na ook een sterk optreden van het team. Opmerkelijk was dat het Kawasaki Team Green niet koos voor een rijderswissel in de laatste pitstop en Leon Haslam hierdoor twee stints achter elkaar reed. In totaal reed de Brit 5 van de 8 uren.
Het F.C.C. TSR Honda team kende uiteindelijk toch een goede race en wist de race als derde te eindigen, waarbij het team alleen coureurs Dominique Aegerter en Randy de Puniet in actie liet komen; Josh Hook heeft geen meter gereden.
Het MuSASHi HARC Pro Honda fabrieksteam kende uiteindelijk met Jack Miller, Takaaki Nakagami en Takumi Takahashi toch een teleurstellende race en finishte als vierde. Door een vroege valpartij en de lichte schade als gevolg verloor het team veel kostbare tijd. De eerste vaste EWC deelnemer en non-fabrieksteam was het YART Yamaha team met een vijfde plaats. Als zesde eindigde het Honda Dream Racing Team.
De zevende plaats was uiteindelijk dankzij een knappe comeback voor het Yoshimura Motul Racing Suzuki team met Takuya Tsuda, Josh Brookes en Sylvain Guintoli. De achtste plaats was voor het MotoMapSUPPLY team op de Suzuki GSXR-1000 voor het Satu Hati Honda Asia team op de negende plaats. Als tiende finishte Honda Dream RT Sakurai.
GMT94 Yamaha maakte ook geen fouten meer en kon SERT Suzuki de baas blijven. Nadat er nog veel ophef ontstond door een penalty kon het Franse team alsnog voor de derde keer in zijn geschiedenis de EWC-wereldtitel binnenhalen.
Handige links Suzuka 8H:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV