Strijdbare Redding geeft nog niet op na crash en achterstand in kampioenschap

501
De crash van Scott Redding in race 1 op Motorland Aragón in beeld | foto© WorldSBK.com

Scott Redding kwam zaterdagmiddag tijdens race 1 van de Pirelli Teruel Round op Motorland Aragón ten val en verspilde daarmee kostbare punten voor het kampioenschap. Ondanks dat Jonathan Rea nu een voorsprong van dertig punten geniet geeft de voormalig MotoGP coureur zich niet zomaar gewonnen.

Het was zaterdagmiddag pas de eerste echte fout van het seizoen van Scott Redding tijdens race 1 van de Pirelli Teruel Round op Motorland Aragón. Michael Ruben Rinaldi was oppermachtig en wist al vroeg de leiding in handen te nemen, die hij daarna ook niet meer weggaf. Jonathan Rea startte goed en reed aan de leiding waarna hij zijn meerdere moest erkennen in de Italiaan. Rea probeerde de Ducati coureur nog te volgen maar besloot om niet teveel risico’s te nemen.




Daarachter kon Scott Redding het hoge tempo niet volgen en raakte in gevecht met Álvaro Bautista voor de derde plaats. Bij het ingaan van bocht 5 ging Redding wijd en kwam hij op het vieze gedeelte van de baan. De Brit had al problemen met de voorband en was op dit moment over de limiet gegaan. Redding schoof onderuit en zag kostbare punten uit zijn handen glippen. Nadat hij vorig raceweekend afsloot met een achterstand van tien punten richting Jonathan Rea heeft Redding nu een achterstand van dertig punten richting de regerend wereldkampioen. Vooral omdat de Kawasaki coureur ook zeer weinig fouten maakt gedurende een seizoen zal het een hele opgave worden om deze achterstand nog om te buigen. Alhoewel, in racen is natuurlijk alles mogelijk.

Het was zichtbaar dat Redding zich realiseerde dat hij hier veel kostbare punten had weggegeven en het kampioenschap nu een lastig verhaal zal worden. Nadat hij even uithuilde achter in de pitbox sprak de British Superbike kampioen later weer strijdbare woorden uit en heeft hij de strijd zeker nog niet opgegeven. Het doel is om zoveel mogelijk voor Rea te rijden in de races en uit iedere mogelijkheid het maximale te halen.

Scott Redding: “Gelukkig ben ik OK, dat is altijd goed nieuws. Het slechte nieuws is dat ik geen punten heb gescoord, dat is wel een flinke klap. Daar kan ik natuurlijk niet blij mee zijn maar ik merkte al meteen dat ik een probleem had met de voorband. Ik had een gebrek aan grip en ik kon de motor daardoor niet besturen op de manier zoals ik dat graag wilde. We zijn constant nieuwe dingen aan het proberen maar het is soms een beetje gokken.

Het is echt jammer want mijn snelheid was zeker niet slecht. Ik moest veel risico nemen met de voorband en helaas was de crash daarvan het gevolg waarmee ik Jonathan [Rea] zeer waardevolle punten heb geschonken.

De motor is flink beschadigd dus die moet eerst maar weer eens in elkaar gezet worden. Daarnaast moeten we iets vinden waardoor de machine beter werkt, ik heb de pace en ik weet dat ik kan winnen maar ik krijg niet het gevoel en de grip van de machine die ik nodig heb om te winnen. We moeten samen als team een oplossing vinden. Als we zo doorgaan blijven we punten aan Jonathan geven en ga ik het kampioenschap niet winnen. Mijn doel is nog steeds de titel dus we moeten er gewoon uitkomen. Op het moment is het telkens heel moeilijk met de machine en dat hoort niet zo te zijn. We moeten aan het werk en verbeteren voor de volgende twee races.

Het is grote voorsprong om aan iemand als Jonathan te geven. Hij heeft heel veel ervaring en hij weet hoe hij hiermee om moet gaan. Dit was natuurlijk al bekend voordat ik aan dit seizoen begon en ik zei telkens ook dat ik mijn best moet doen om de druk bij hem hoog te houden.en ik hem geen voorsprong mag geven. Die voorsprong heb ik hem nu gegeven dus we moeten ons best doen om in iedere race voor hem te rijden, en dat is eigenlijk alles wat we kunnen doen. Wij kunnen ons niet nog een fout veroorloven en mijn doel blijft nog steeds om voor deze wereldtitel te vechten. We hebben niet zo hard gewerkt om nu al op te geven. We moeten als een team ons best doen om dit probleem te verhelpen en dan kan ik alles op alles zetten om dit kampioenschap nog te redden.”

De Superpole race over tien ronden op Motorland Aragón gaat zondagochtend om 11:00 uur van start, race 2 van de Pirelli Teruel Round begint om 14:00 uur.

 

Handige links  Pirelli Teruel Round 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App