Casey Stoner is vol enthousiasme over de Ducati GP15 motor. De tweevoudig wereldkampioen draaide zaterdag op het Sepang International Circuit zijn eerste ronden de Ducati MotoGP machine en was na afloop vooral onder de indruk van de kracht van de motor.
Eind 2010 reed Stoner voor het laatst met een Ducati. De Australiër stapte voor het seizoen 2011 over naar HRC en reed vervolgens direct naar de wereldtitel. Een seizoen later volgde een derde plaats op de Honda waarna de Australiër volkomen onverwacht de racehelm aan de wilgen hing. Stoner bleef wel actief als testrijder voor de Japanners. <p><br /> </p> <p>Afgelopen jaar haalde Stoner de racehelm weer even uit de wilgen om deel te nemen aan de acht uren van Suzuka. Helaas eindigde die race voor Stoner al snel door een keiharde crash met als gevolg een beenbreuk. De rest van de geschiedenis is bekend. Stoner voelde zich niet op waarde geschat door Honda en vond bij Ducati een nieuwe uitdaging als testrijder en ambassadeur.</p> <p><br /> </p> <p>Deze zaterdag startte Stoner in Sepang met zijn nieuwe job en de legendarische nr. 27 liet zien het racen nog lang niet verleerd te zijn. De Australiër draaide maar liefst 54 ronden op het circuit van Sepang en gezien, door de hitte en luchtvochtigheid, loodzware omstandigheden is dat meer dan respectabel te noemen.</p> <p><br /> </p> <p>Stoner is zoals gezegd tweevoudig wereldkampioen in de MotoGP klasse. Eén van die titels behaalde Stoner in 2007 met Ducati. Voor de roden uit Bologna is dat nog steeds de enige titel in de hoogste klasse van de wegracesport. Bij deze eerste testdag werden de officiële rondetijden angstvallig geheim gehouden maar inofficieel wordt gefluisterd dat Stoner tijden reed laag in de 2’02. De poletijd lag afgelopen seizoen hier op 1’59.053 wat aangeeft hoe snel Stoner al weer het ritme te pakken heeft.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“De rondetijden hebben mij verrast en waren veel beter dan ik verwacht had. Op diverse punten was ik voor mijn gevoel relatief langzaam en voorzichtig maar de rondetijden kwamen eigenlijk redelijk eenvoudig tot stand. Daar ben ik bijzonder blij mee,” aldus Stoner in een eerste reactie.</p> </blockquote>
Stoner, die uiteraard met zijn nummer 27 op de kuip reed, was na afloop vooral onder de indruk van het vermogen: <p> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Ik heb de afgelopen twaalf maanden alleen maar gereden met een Superbike en dat maakt dat het vermogen van deze motor de meeste indruk op mij gemaakt heeft. Ik kan niet genoeg benadrukken hoeveel kracht de motor heeft. De motor is fantastisch en laat zich goed controleren.</p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p>Het is goed wanneer je vermogen tot je beschikking hebt maar als je die niet op het asfalt weet te brengen heb je er niet veel aan. Ook het aerodynamische pakket heeft veel indruk op mij gemaakt. In het begin voelde de motor heel vreemd aan. De voorkant gaf me geen enkel gevoel. Of dat aan het chassis of aan de banden lag weet ik eigenlijk niet maar ik kon niet de beweging in het chassis krijgen die ik graag zou willen hebben. We hebben vervolgens de vering wat aangepast en daarmee werd het gevoel direct beter.</p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p>Er zijn nog een aantal dingen die ik op dit moment voor me houdt en die nog ruimte voor verbetering geven. Het is veelbelovend dat een al goed pakket zeker nog verbeterd kan worden. Een ander goed teken was dat elke verandering direct voelbaar was. Op dit moment is het nog wat moeilijk om precies aan te geven welke indrukken terug te voeren zijn op de motor en welke op de Michelin banden. Verder ben ik onder de indruk van de stabiliteit bij het remmen en de stabiliteit van de motor in langzame bochten.”</p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> </blockquote> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p>Stoner heeft het afgelopen jaar niet op een MotoGP motor gereden maar was met zijn lichamelijke conditie bijzonder tevreden. Zeker gezien het feit dat zijn zware val in Suzuka zijn trainingsschema behoorlijk in de war heeft gegooid in de tweede helft van 2015.</p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>