STK1000: Domburg Racing met Ten Napel en Lentink naar het EK

99

Het is een lange tijd stil geweest rond Domburg Racing maar achter de schermen was het team druk bezig om in 2011 een droom waar te kunnen maken en het is gelukt. Domburg Racing zal in het EK de Nederlandse kleuren gaan verdedigen met Roy Ten Napel in de FIM Superstock 1000 klasse en de jonge Tristan Lentink in de EK Superstock 600.

Het hing al een tijdje in de lucht maar de laatste zetjes moesten nog gegeven worden. Zo blijft het team rekenen op de steun van Ten Kate Racing Products en Honda Nederland. Roy Ten Napel was al eerder actief in het EK en wist in de Superstock 600 zelfs een overwinning te behalen. Tot dusver is hij nog steeds de enige Nederlander die een EK Superstock 600 race heeft weten te winnen. In 2008 probeerde hij de Superstock 1000 klasse op een Suzuki maar dat jaar bracht hem weinig geluk. In 2011 gaat hij het nogmaals proberen op de Honda Fireblade. <br /> <br /> Tristan Lentink kende een slecht 2010 waarin hij zwaar gewond raakte na een zware crash tijdens de Dutch TT. Hij heeft van ver moeten komen maar de "Rookie of the Year" liet het er niet bij zitten.&nbsp; De doorslag om de stap te maken is afgelopen week gegeven in het Spaanse Cartagena waar het team was neergestreken&nbsp; voor een vierdaagse test onder organisatie van trackdays4all.nl. <br /> <br /> Het was een spannende week omdat Lentink voor het eerst sinds zijn ongeluk weer op de motor zou stappen na een lange revalidatie. Tristan heeft een uitstekend herstel laten zien en ook afgelopen week werd door hem bevestigd wat wij allen hoopten. Tristan begon met enkele rondes en bouwde dit rustig uit, maar al snel bleek dat hij zijn oude snelheid nog niet kwijt was. Ondanks dat hij telkens maar een paar rondes reed was hij erg snel en presteerde hij boven verwachting goed. Het herstel is echter nog niet voorbij, Tristan heeft nog problemen met verkortingen in zijn spieren. Hierdoor kan hij zijn rechterbeen nog lastig buigen en komt hij kracht te kort om lange sessies te rijden. Hij wist elke dag langer vol te houden en ook zijn tijd te verbeteren.<br /> &nbsp;<br /> Ook Ten Napel kende gezonde spanning. Zou het harde sporten hem helpen om de Honda Fireblade in bedwang te houden? Het antwoord was, ondanks een opgelopen griep, volmondig ja. Roy kende een uitstekende test waarin hij overstapte van zijn WP vering naar Ohlins vering. Zo begon voor hem een strijd om de motor af te stellen op de harde Pirelli Supercorsa banden waarmee verplicht gereden word in de FIM cup. Deze profiel banden geven aanzienlijk minder grip als de gebruikelijk slick banden. Ondanks dat wist Roy enorme stappen te maken en wist de aldaar trainende IDM toppers op elke tienden te naderen in rondetijden. Een perfecte start van zijn herintrede in de FIM Cup.<br />







<blockquote>"Dit is met recht een droom, toen ik besloot te stoppen met actief racen in het ONK hadden mijn vader en ik een doel voor ogen. Een doel om met Nederlands talent in een Nederlands team met Nederlandse sponsoren uit te komen in het EK en misschien zelfs WK," begint teammanager <strong>Martin Domburg</strong>. "Toen Tristan zich in 2010 ontpopte tot een waar talent en we ook het nieuws kregen dat de leeftijdsgrens van de stock 1000 klasse werd verhoogt, was het voor ons duidelijk: Met Roy en Tristan naar het EK.&nbsp; Zelfs na de crash van Tristan hebben we geen moment getwijfeld en hebben we er hard aan gewerkt. Afgelopen week kwam er een fundering onder ons team en kregen we het resultaat van de inspanning. Met trots kan ik dan ook namens mijn vader melden dat we Europees zullen gaan in 2011."<br /> <br /> "Na een rust van 3 maanden stond de eerste training gepland. Dit was zeer nuttig, omdat dit de winterstop breekt. Het weer was goed en ik had er zin in. Direct zat ik in een lekker ritme en het voelde niet alsof ik al drie maanden niet meer op de motor had gezeten. Ik had nog niet gereden met de Ohlins/Andreani vering op de 1000 en dat voelde vanaf het eerste moment goed aan. Ik was verbaasd van mijzelf dat ik hiermee direct snel was, vertelde <strong>Ten Napel</strong>. "Tijdens deze dagen heb ik genoeg ronden kunnen rijden en zeer goede tijden gereden. Er was niet een goede vergelijking, maar ik kijk uit naar de eerst volgende test waar ik mij hopelijk beter kan vergelijken en meten met de concurrenten. Dan heb ik een betere indicatie waar ik sta. We weten waar we nog aan moeten werken en ik heb er vertrouwen in dat dit goed gaat komen en dan zit er nog meer in!"<br /> <br /> "De eerste meters na het ongeluk zitten er weer op. De eerste training in Spanje verliep beter dan we zelf hadden verwacht. De eerste sessie was natuurlijk een geweldig gevoel wat ik nooit meer zal vergeten en dat ook een speciaal moment voor mijn team, mijn vader en monteur was. Het ging niet geheel pijnloos maar er zijn nog diverse punten waar ik nog hard aan moet werken,"aldus <strong>Lentink</strong>.<br /> </blockquote> Op 17 april is de eerste wedstrijd tijdens de WK Superbikes op het TT-Circuit van Assen. Maar voor het zover is zal het team nog een keer gaan trainen in Spanje met Ten Kate Racing Products. Het team is al eerder te bewonderen tijdens de ONK Lenteraces op 3 april. Daar zullen de coureurs deelnemen aan het ONK als voorbereiding op de WK Superbikes.<br /> <br /> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FFIMSuperstock1000cc%2Fdomburg-racing-met-ten-napel-en-lentink-naar-het-ek%2Ftabid%2F103%2FiNews_ID%2F25340%2FDefault.aspx&amp;layout=standard&amp;show_faces=true&amp;width=450&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;height=80"></iframe>