John McPhee en Ayumu Sasaki bezorgden hun werkgever Sterilgarda Husqvarna Max zondag tijdens de voorlaatste Moto3 race van het seizoen in Sepang een 1-2 resultaat. Een fantastische prestatie voor het team dat na dit seizoen ophoudt te bestaan. Dit nieuws heeft teambaas Max Biaggi zondag in Sepang bekend gemaakt.
Husqvarna bracht een aantal dagen geleden het nieuws naar buiten dat men in 2023 naast haar activiteiten in de Moto3 klasse ook met een officieel Husqvarna fabrieksteam actief zal zijn in de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Niet het huidige Sterilgarda Husqvarna Max Team zal hierbij als partner optreden maar het Duitse Intact GP. Het team zal zowel in de Moto3 als ook in de Moto2 klasse onder de naam LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP aan de start verschijnen.
Deze gedaantewisseling voor het Husqvarna fabrieksteam betekent dat er na dit seizoen een einde komt aan de samenwerking tussen Max Biaggi en het Oostenrijkse motormerk. Sterker nog – het nieuws hing al een tijdje in de lucht – de bekende Italiaan heeft in Sepang officieel bekend gemaakt dat het Sterilgarda Husqvarna Max Moto3 Team aan het einde van dit seizoen ophoudt te bestaan. Het team is momenteel bezig aan haar vierde seizoen in de lichtste klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.
Max Biaggi: “Na vier jaar is het tijd voor nieuwe uitdagingen, en dat na een prachtige 1-2 overwinning en een heel moeilijke periode, waarin het nodig was om moeilijke beslissingen te nemen [o.a. het ontslaan van twee vaste monteurs na een incident in Aragon en een crewchief na het uitlekken van de inmiddels meer dan bekende video]. We zijn vier jaar geleden begonnen als team in het Moto3-wereldkampioenschap en elk jaar hebben we minstens één overwinning weten te behalen. In het debuutjaar zelfs drie, net zoals dit jaar tot aan dit weekend. We hadden het genoegen en de eer om drie verschillende coureurs naar de overwinning te brengen en we brachten één jonge coureur zelfs naar zijn eerste Grand Prix overwinning. Dit alles vervult me met trots en voldoening. We zijn lang geleden begonnen en na een paar jaar hebben we een winnend team opgebouwd, maar nu is voor mij de tijd aangebroken voor nieuwe uitdagingen. Tijdens de Grand Prix in Valencia zal het Max Racing Team haar laatste Moto3 race rijden. Ik wil iedereen bedanken die door de jaren heen heeft bijgedragen aan het bereiken van deze resultaten. Mijn passie is onuitputtelijk en zal altijd de motor zijn van nieuwe doelen om mee te concurreren, te beginnen in 2023.”
Wat de exacte redenen zijn van het vertrek van Max Biaggi als naamgever van het team zal altijd gissen blijven, maar het moge duidelijk zijn dat er zich de afgelopen maanden een behoorlijke tweestrijd heeft afgespeeld tussen Biaggi en zijn compagnon binnen het team, de Duitser Peter Öttl. Een korte uitleg.
Vier jaar geleden debuteerde Sterilgarda Husqvarna Max als team in de Moto3 klasse van het wereldkampioenschap, een samenwerking tussen de Duitser Peter Öttl en voormalig 500cc Grand Prix coureur en wereldkampioen Max Biaggi.
Öttl bracht twee Moto3 starts in en het Husqvarna fabriekscontract (motoren en onderdelen) terwijl Biaggi zorgde voor het overige materieel en o.a. titelsponsor Sterilgarda. Een perfecte combinatie dus. Na drie jaar samenwerken ontstonden er begin van dit jaar de eerste onderlinge scheurtjes te ontstaan tussen de serieuze en zakelijke Duitser en de flamboyante en vaak grillige Italiaan. Biaggi gaf aan na dit seizoen niet samen verder te willen en er de voorkeur aan te geven om na dit seizoen zelfstandig verder te gaan met het team. Ondanks diverse besprekingen kwamen Öttl en Biaggi er onderling niet uit.
Zowel Öttl als ook Biaggi dienden vervolgens bij de IRTA een aanvraag in voor twee Moto3 startplaatsen in 2023 (Deze aanvragen dienden bestaande teams dit seizoen kenbaar te maken bij de IRTA voor aanvang van de Britse Grand Prix in Silverstone). Hier werd duidelijk dat de IRTA de vijftien bestaande teams (ieder met twee startplaatsen) net als andere jaren voorrang zou geven en er – indien niemand van de bestaande teams af zou vallen – geen nieuwe teams zouden toelaten. Aangezien de twee Sterilgarda Husqvarna Max Moto3 startplaatsen op naam stonden en staan van Öttl werden deze voor 2023 opnieuw toegewezen aan de Duitser, dit tot grote teleurstelling van Biaggi.
Biaggi ging vervolgens in de paddock nog wel op zoek naar een andere partij, dit om eventueel twee andere startplaatsen over te kunnen nemen van een bestaand Moto3 team. Deze besprekingen en onderhandelingen zijn zoals afgelopen weekend in Sepang duidelijk werd op niets uitgelopen en betekent dus na vier jaar het einde van het Sterilgarda Husqvarna Max Moto3 Team.
Öttl werkte de afgelopen maanden samen met Husqvarna aan een nieuwe opzet, en met zijn twee Moto3 startplaatsen en een Husqvarna fabriekscontract op zak werd er contact gezocht met het Duitse Intact GP. Deze besprekingen hebben inmiddels geleidt tot een geweldig nieuw project; LIQUI MOLY Husqvarna Intact GP. Het Duitse team gaat vanaf komend seizoen als officieel Husqvarna fabrieksteam van start in zowel de Moto3 als ook de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap. Öttl zal het Moto3 gedeelte onder zijn hoede nemen terwijl Jurgen Ling eindverantwoordelijk zal zijn voor het nieuwe Husqvarna Moto2 project.
Darryn Binder en Lukas Tulovic vormen het rijdersduo in de Moto2 klasse terwijl de ervaren Ayumu Sasaki en het Nederlandse talent Collin Veijer de Husqvarna kleuren zullen vertegenwoordigen in de Moto3 categorie.
Wat betreft de toekomstplannen van Biaggi. Naast zijn activiteiten als Moto3 teambaas is de Italiaan ook als merkambassadeur nauw betrokken bij Aprilia Racing. Hoewel we er nog geen enkele conclusie aan kunnen verbinden zagen we Biaggi de afgelopen Grand Prix weekenden wel opvallend veel in gezelschap van huidig WithU Yamaha RNF MotoGP Team teameigenaar Razlan Razali, en laat die nu net toevallig komend seizoen de overstap maken van Yamaha naar Aprilia. Wie weet……..
Handige links Petronas Grand Prix of Malaysia:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter