Bryan Schouten reed in Valencia en Jerez zijn laatste twee wedstrijden van het seizoen, wedstrijden die tevens zijn laatste optreden waren voor het Dutch Racing Team alvorens hij komend seizoen voor het Franse CIP Moto3 team zal rijden in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap.
In onderstaand verhaal doet Bryan Schouten zelf verslag van de laatste twee CEV Repsol wedstrijden van het seizoen in Valencia en Jerez de la Frontera.<br /> <br /> <strong>Bryan Schouten:</strong><br /> De laatste twee raceweekenden van het seizoen werden verreden op het circuit van Valencia en Jerez. Op donderdag zijn we vertrokken naar Valencia. Nadat we alles opgebouwd hadden kon ik niet wachten om te beginnen aan de vrije training. <br /> <br /> Ik zat in groep B. Er stonden 62(!)coureurs ingeschreven. Hierdoor werd de Moto3 in twee groepen verreden. Om 10:30 uur mocht ik voor het eerst de baan op. Ik was er de week ervoor geweest en had van de betere coureurs gezien hoe het circuit van Valencia gereden moest worden. Na een aantal rondes voelde ik me snel comfortabel. Dit was aan de rondetijden ook te zien want die waren bovenverwachting goed. Het ging lekker en met wat aanpassingen aan de motor kreeg ik vertrouwen in de voorkant van de motor en verliep alles prima. <br /> <br /> “Er staat een hoop wind. Houd daar rekening mee. Kijk hoe het gaat en probeer je ritme net als vanmorgen te herpakken, dat ging top”. Was het laatste advies wat ik meekreeg. Eenmaal op de baan stond er ook echt veel wind. Op veel plaatsen kon ik er gebruik van maken maar ik kwam qua rondetijden niet echt in de buurt van de eerste vrije training. Na een aantal rondes kwam ik aan in de tweede rechter bocht van het circuit. Ik remde aan en kreeg een windvlaag van rechts. Hierdoor miste ik mijn instuurpunt en kwam ik net naast de ideale lijn waardoor ik de voorkant van de machine verloor en crashte. Er was weinig schade en kon in principe ook verder. Helaas wilde de baancommissaris mij niet laten gaan en was mijn training ten einde. Jammer, want we hadden nog graag wat dingetjes willen proberen. <br /> <br /> “Er zit een gebruikt setje banden van gister uit de tweede vrije training. Als je dan binnenkomt, steken we een nieuw setje voor de laatste 12 tot 13 minuten. Vanmiddag geven ze minder weer op, dus probeer het nu te doen.” Vertelde Jarno en ik ging de baan op. Na 5 rondes kwam ik bocht 5 uit, ik schakelde door en ineens de voorkant weer kwijt. “Nee, Niet weer!!! Al scheldend rende ik naar de motor. “remhendel, clip-ons en voetsteunen. Helaas mocht ik weer niet op eigen initiatief weg. Daarna zijn Jarno en Manfred meteen aan de slag gegaan en hebben keihard gewerkt om de machine klaar te krijgen. 12 minuten voor het eind ging het laatste boutje weer vast en kon ik nog 5 rondes rijden. Ik reed te langzaam qua rondetijden. Logisch na 2 crashes maar ik wilde er wel bij staan met de kwalificatie. Op start-finish kwam ik door met 10 seconden te gaan. “Overal, net iets meer en net iets harder dan net. Dan rijd je toch nog 43,0 en dan sta je tot nu toe p6. Dat lukt tot bocht 9. Zodra ik de rem pakte schoot weer de voorkant onder mij vandaan en crashte ik weer. Ik wist niet wat ik moest doen, 2 crashes in 35 minuten tijd. Drama. Manfred en Jarno bouwden voor kwalificatie 2 de motor weer op en ik reed een kwalificatie die niet bijzonder was. Dat werd dus p16 starten voor beide races zondag. <br /> <br /> Eenmaal toen het rode licht uit was, zat ik compleet in de chaos. Ik kwam hierdoor niet naar voren en reed in een groep rond waar ik niet thuis hoorde. Compleet gekkenhuis. Niet zoals ik wilde. Ik kwam dan ook als veertiende over de streep. In race 2 was er in bocht 2 na de start een grote crash waardoor ik plaatsen kon winnen. Na een gevecht met Luca Grünwald (niet geheel onbekend) wat ik won kwam ik over de streep op p10. Zo ging de achterstand van 3 punten, naar 20 punten in het kampioenschap. Balen… <br /> Na een aantal dagen rust en bijgekomen van het vreemde weekend was ik weer opgeladen voor het laatste weekend in Jerez. Een aantal rondes met de scooter over het circuit want ik was er voor de allereerste keer. Het zou dan ook een druk weekend worden met het leren van het circuit en het zo goed mogelijk afstellen van de motor voor de race.
Vrijdagmorgen ging het licht op groen en ik mocht het natte circuit op. Niet ideaal om een circuit te leren kennen maar het moest gebeuren. In totaal 17 rondes kunnen rijden die weinig informatie gaven over afstelling en over het rijden zelf ook niet veel. De tweede vrije training was net als de eerste moeilijk qua omstandigheden. Na een aantal minuten begon het te spetteren en later te regenen. Ook nu konden we weinig kilometers maken. Erg jammer, de achterstand op de Spanjaarden die hier veel testen werd steeds groter. <br /> <br /> Kwalificatie 1 ging goed. Ik reed na een aantal rondes al redelijk strakke tijden en stond lange tijd op p2 van de A-groep. Gedurende de training kon ik mijn tijden verbeteren en ging alles eigenlijk volgens plan. Helaas kon ik in mijn laatste 10 minuten de rondetijden niet nog verder laten zakken en zakte ik terug naar p6. Toch best een goede kwalificatie waar ik niet ontevreden over mocht zijn. Ook de tweede kwalificatie ging niet slecht en ik verbeterde mijn tijd dan ook met 0.6 seconden. Helaas bleef ik met de verbetering van tijd staan op p6 wat p11 zou betekenen voor de race.<br /> <br /> Ik had een goede start en kwam als negende door na de eerste ronde. Gedurende de rondes kon ik wat plaatsen winnen en langzaam richting de kopgroep rijden. Na 7 rondes sloot ik aan. Helaas kon ik alleen aansluiten op p6 en verder niet knokken met de jongens. 5 rondes voor het eind begon de motor zowel voor als achter te glijden waardoor ik veel tijd verloor. Ik kwam als zesde over de streep. Persoonlijk baalde ik maar gelukkig was de rest van het team al met al tevreden over het resultaat. Ook vanuit Nederland waren er fans en sponsoren komen kijken wat ik erg leuk vond.<br /> <br /> Met deze race en een zevende plaats algemeen in het Spaans open sluit ik mijn carrière bij het Dutch Racing Team af. Het waren 4 prachtige jaren waarin ik veel heb geleerd. Seizoen 2013 was een lang, maar super jaar. Ik wil Jarno, Manfred en andere monteurs die geregeld mee gingen bedanken. Zonder hun harde werk en inzet had ik niet gestaan waar ik nu sta, net als de sponsoren die 4 jaar lang achter mij hebben gestaan en mij gesteund hebben. Met alle energie, tijd en vooral geld die al deze mensen in mij hebben geïnvesteerd, hebben mij gebracht waar ik nu ben. Met speciale dank aan mijn ouders.<br /> <br /> Iedereen, dank voor jullie hulp. Ik kijk vooruit naar 2014 maar zal jullie nooit vergeten! <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FOVERIG%2FSpaansOpen%2Fbryan-schouten-over-zijn-races-in-valencia-en-jerez%2Ftabid%2F104%2FiNews_ID%2F33665%2FDefault.aspx&width=200&layout=button_count&action=like&show_faces=true&share=true&height=21&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 200px; height: 21px;" allowtransparency="true"></iframe></p>