De strakke wind van vandaag zorgde ervoor dat maar weinig rijders hun tijden van gisteren konden verbeteren.
Dat gold ook voor Molenaar-Honda coureur Raymond Schouten, die net als 33 van zijn 125cc concurrenten niet onder zijn tijd van vrijdagmiddag kon komen. Ondanks dat Raymond in de 2e tijdtraining de 30e tijd liet noteren en het een stuk beter ging dan tijdens de minder goed verlopen eerste kwalificatietraining gistermiddag, mag de enige Nederlandse deelnemer pas vanaf de 35e plaats van start. ÒHet scheelde slechts 0,15 van een seconde of ik was sneller rondgegaan dan gisteren, maar terreinwinst op de startgrid zat er niet in. Ik zette in de 9e van de 13 rondjes die ik in het half uur tijdtraining kon maken mijn snelste tijd neer en kon in de slotfase jammergenoeg mijn tijd niet meer aanscherpen. Het rijden ging echt weer lekker en ik voel me een stuk fijner dan vorig jaar aan het einde van het seizoen. Ik moet dan ook blij zijn met het feit dat ik vandaag weer 5 man sneller af was, alleen jammer dat dat in de startopstelling niet tot uiting komt. Vanmorgen had ik wat problemen met de remmen. De voorrem werd in no-time sponzig en ook de data recording werkte niet goed. Dat zat dus tegen. Vanmiddag was de rem wat beter maar nog niet optimaal. Qua banden zijn we er uit. De ÔzachtereÕ Dunlop doet het 6 rondjes goed, maar wordt daarna onrustig. We gaan dus voor de hardere compound. Voor morgen gaan we nog kijken of het stuiteren van het achterwiel bij het insturen en in snelle bochten wat beter wordt, want dan pak ik nog weer wat tijd terug. Eigenlijk had ik vandaag al een hoge 50-er kunnen rijden en extra plaatsen pakken. Als je de verschillende secties bekijkt van diverse ronden was ik opgeteld een volle seconde sneller. Alleen was het jammer dat ik ze niet in n rondje achtereen kon rijden. Het was te vuil op de baan en er stond te veel wind om n echte hele goede ronde te kunnen maken. Dat doen we morgen hopelijkÓ, aldus Schouten, die duidelijk lekkerder in zijn vel zit en meer vertrouwen uitstraalt dan vorig seizoen.
In de 250cc klasse kon ook Jakub Smrz door de minder goede omstandigheden zijn tijd niet verbeteren. ÒVanmorgen hebben we een andere setting van de swingarm geprobeerd, maar dat pakte minder goed uit. We hebben daarna alles weer teruggebouwd naar de set-up van vrijdag. Dat ging ook weer goed, maar in de slotfase, toen het moest gebeuren, maakte ik drie ronden voor tijd een foutje en stond ik bij de hairpin na het lange rechte eind in de grindbak pas stil. Ook de slotronde was een hele snelle geweest, maar ik forceerde iets. Al met al zakte ik twee plaatsjes, maar blijf op de 4e startrij staan. Dat is beter dan ik verwacht had na de tests van het voorseizoen. Voor de race willen we nog kijken of we de veringafstelling iets kunnen verbeteren. Nu is de machine wat instabiel bij hard inremmen. Mijn snelste tijden reed ik alleen, dus dat is een goed teken. Morgen moet ik in de slipstream zeker mee kunnen komen, want Spaan heeft de Honda heel goed aan de praatÓ, aldus Smrz, die qua topsnelheden vaak dicht bij de top 10 zat.
Zaterdagmiddag klokslag 14.00 start het uur U voor de MotoGP-coureurs. Na drie vrije trainingen, twee op vrijdag en een op zaterdagmorgen, hebben Rossi en zijn rivalen met ingang van dit seizoen maar n uur waarin alles moet gebeuren. En ondanks dat nationale Spaanse held Sete Gibernau (Honda) voor eigen publiek tijdens alle sessies zonder officile tijdopname de snelste was, deed 6-voudig wereldkampioen Valentino Rossi (Yamaha) een gouden zet door in de slotfase al zijn concurrenten af te troeven. Rossi deelde daarmee een flinke tik uit aan iedereen die hoopte dat er na de wat minder verlopen voorjaarstrainingen van Ôthe doctorÕ misschien een kentering in de hegemonie van startnummer 46 zou komen. Rossi deed wat er van hem verwacht werd en pakte de eerste ÔpoleÕ van dit seizoen voor Gibernau en de verassend snelle Marco Melandri (3e) die als nieuwe teammaat van Gibernau hoge ogen gooit in zijn eerste jaar op de Movistar Honda. De jonge Amerikaanse Honda-coureur Nicky Hayden staat samen met de verrassend snelle Kawasaki-coureur Shinya Nakano en Loris Capirossi (Ducati) op de 2e startrij, terwijl Tamada, Barros, Bayliss en Hoffmann de eerste tien completeren. Tegenvallend waren de optredens van Colin Edwards (de nieuwe teammaat van Rossi) met een 15e plaats, nog v__r Honda kopman Max Biaggi (16e).