Yamaha zal in 2023 met slechts twee machines vertegenwoordigd zijn in de koningsklasse. Nog nooit eerder in de geschiedenis van de huidige MotoGP categorie was de inbreng van Yamaha zo klein. Wat zijn de gevolgen, kan Yamaha op deze manier b.v. op boksen tegen een armada van acht Ducati machines?
Het verhaal is bekend. Yamaha zal het na het vertrek van RNF Racing – het team onder leiding van Razlan Razali en Wilco Zeelenberg koos voor een overstap van Yamaha naar Aprilia – in 2023 zonder MotoGP satellietteam moeten doen en met slechts met twee coureurs actief zijn in de MotoGP categorie. Fabio Quartararo en Franco Morbidelli zullen komend seizoen de enige twee coureurs zijn die in actie komen in de Iwata-kleuren.
Nu kunnen we het van verschillende kanten bekijken maar het één of het ander zal zeker afhangen van het werk dat de engineers de komende twee maanden zullen en kunnen verrichten. Tijdens de onlangs verreden testdag op Circuit Ricardo Tormo werd namelijk pijnlijk duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is. Zo stak Quartararo niet onder stoelen en banken dat de nieuwe door Yamaha meegebrachte 2023 krachtbron in Valencia nog geen potten kon breken en dat er nog het nodige werk te doen is voor de Japanse Yamaha engineers. De komende twee maanden zullen dan ook heel belangrijk zijn en pas tijdens de eerstvolgende MotoGP Test – begin februari in Sepang – zal er meer duidelijk worden met het oog op 2023. Wat wel zeker is, is dat het iets unieks wordt, want nog niet eerder in het huidige MotoGP tijdperk stonden er slechts twee Yamaha machines aan de start in een seizoen. Wat dit betreft zal men in Japan een stapje extra moeten doen aangezien men komend seizoen de enige fabrikant is in de MotoGP met slechts twee machines op de grid. Zo zullen Aprilia, Honda, KTM (weliswaar twee in de kleuren van GASGAS) allen met vier machines vertegenwoordigd zijn terwijl Ducati het komende seizoen opnieuw maar liefst acht machines in de strijd zal gooien. Geen makkelijk opgave dus voor Massimo Meregalli en Lin Jarvis als eindverantwoordelijken binnen het Monster Energy Yamaha MotoGP Team.
Massimo Meregalli: “We hadden tijdens de testdag in Valencia meer verwacht van de motor. We begrepen niet waarom, er ging duidelijk iets mis deze dag. Het moge duidelijk zijn dat we ons moeten verbeteren willen we komend seizoen meedoen voor de prijzen.”
Lin Jarvis: “We kunnen ons volledig concentreren op de verbeteringen voor Fabio en Franco, dat kunnen we zien als een klein voordeel. Maar het zou beter zijn als we meer gegevens van andere MotoGP coureurs hadden.”
Het is een publiek geheim dat Yamaha achter de schermen al druk bezig is met de plannen voor 2024 en is begonnen aan de zoektocht naar een Yamaha MotoGP satellietteam. De belangrijkste kandidaat hiervoor is een oude bekende, en wel Valentino Rossi. De negenvoudig wereldkampioen heeft met zijn Mooney VR46 Racing nu nog een contract met Ducati, een contract dat aan het einde van het seizoen 2023 afloopt. Of het tot een hernieuwde samenwerking zal komen tussen Yamaha en The Doctor in de koningsklasse is op dit moment nog onduidelijk, ook hiervoor zal Yamaha op technisch gebied duidelijk uit een ander vaatje moeten gaan tappen.
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter