Mick Doohan bezorgde Honda ooit vijf MotoGP wereldtitels op rij. De geest lijkt op dit moment echter behoorlijk uit de fles bij HRC, volgens Doohan is er momenteel dan ook weinig over van de geest van die tijd binnen het huidige HRC-project. Een mislukking is volgens de Australiër dan ook het logische gevolg.
Mick Doohan won tussen 1994 en 1998 vijf keer op rij de 500cc wereldtitel, een reeks die alleen Giacomo Agostini en Valentino Rossi ooit hebben behaald. Doohan pakte al zijn overwinningen op een Honda. De Australiër en zijn NSR500 waren destijds een bijna onverslaanbaar team.
Ruim twee decennia later bevindt Honda zich in een van de grootste crises in de geschiedenis van de motorsport. In 2022 werden slechts twee podiumplaatsen behaald. Geen enkele Honda coureur wist een overwinning te pakken in de koningsklasse. Honda eindigde op de laatste plaats in het constructeurs wereldkampioenschap.
In een interview met Motorsport-Magazin.com sprak Doohan klare taal omtrent de situatie waarin zijn voormalig werkgever zich momenteel bevindt.
Mick Doohan: “2022 was een teleurstellend seizoen van Honda. Ze zijn volledig de weg kwijt. Naar mijn mening moeten ze terug naar de mentaliteit die heerste toen Soichiro Honda of zijn directe opvolgers aan het roer stonden. Sindsdien zijn er veel personeelswisselingen geweest en zijn de mensen vergeten waarom ze bij Honda actief zijn in de racerij – winnen tegen elke prijs!”
Honda oprichter Soichiro Honda overleed in 1991 tijdens Doohans derde seizoen in de koningsklasse. Hij was al in 1973 met pensioen gegaan, maar de ‘arbeidsethos’ van de selfmade man bleef nog lang doorwerken binnen het bedrijf.
Mick Doohan: “Dat was de reden dat ik destijds zo lang bij Honda bleef. Ik sprak af en toe met andere fabrikanten zoals Yamaha of Suzuki, maar ik zag die toewijding aan racen bij geen enkel ander merk. Het ging daarbij helemaal niet om financiële zaken. Honda deed toen alles en werkte heel hard om aan de top te blijven. Nu lijkt het meer een ‘we kunnen niet meer doen’ mentaliteit te zijn. Ze werken niet goed. Het lijkt erop dat ze te gemakkelijk in slaap sussen in plaats van zich echt te concentreren op hetgeen ze moeten doen om ook in de toekomst een winnende motor te hebben.”
In 2023 komen naast Marc Marquez (Repsol Honda Team) en Takaaki Nakagami (LCR Honda) ook Alex Rins en Joan Mir uit op een Honda RC213V uit in de koningsklasse. Het tweetal komt over van Suzuki, het motormerk dat besloot om zich na 2022 terug te trekken als fabrikant uit de MotoGP klasse. Rins gaat rijden in de kleuren van het LCR Honda Team Castrol terwijl Mir de nieuwe teamgenoot wordt van Marquez binnen het Repsol Honda Team.