Dat de MotoGP coureurs een druk testschema hebben tijdens de Sepang MotoGP Official Test zal niemand onbekend in de oren klinken. Als dan het weer ook nog eens niet meewerkt – zoals tijdens de tweede dag – dan gooit dit het strakke testschema flink in de war. Onderstaand een overzicht van wat er gebeurde zaterdag op het Sepang International Circuit.
De tweede dag van de Sepang MotoGP Official Test op het Sepang International Circuit werd zaterdag grotendeels beïnvloed door de regen en de coureurs kregen slechts een paar uur de gelegenheid om op een volledig droge baan te rijden. De regen in de nacht van vrijdag op zaterdag zorgde voor een nat circuit in de ochtend. Nadat de baan zo goed als droog was en er op slicks gereden kon worden zorgde een nieuwe regenbui net na het middaguur ervoor dat de slicks voor de rest van de dag in het rek konden blijven. Een aantal coureurs maakte vervolgens nog wel van de mogelijkheid gebruik om op een kletsnatte baan hun ronden te rijden.
Jorge Martin bleek aan het einde van de dag het snelst met een rondetijd van 1’58,736. De Prima Pramac Racing coureur kwam in de middag echter lelijk ten val waarbij hij zijn hand blesseerde (hierover later meer). Miguel Oliveira en Pol Espargaró noteerden achter Martin de tweede en derde rondetijd van de dag terwijl Fabio Quartararo en regerend MotoGP wereldkampioen Francesco Bagnaia zaterdag de top vijf completeerden.
De weersomstandigheden zorgden er echter wel voor dat fabrikanten, teams en coureurs hun schema dusdanig moesten aanpassen. Veel waarde kan er dan ook niet gehecht worden als we uitsluitend kijken naar de tijdlijsten. Een groot deel van het veld richtte zich gedurende de dag namelijk op heel andere dingen dan het rijden van die ene snelle ronde op een kwalificatieband.
Onderstaand een overzicht van hetgeen er zaterdag technisch te zien was en hetgeen de fabrikanten, teams en coureurs zich mee bezighielden gedurende de tweede dag.
Ducati
Martin voerde zaterdag na afloop van de dag zoals vermeld de tijdlijst aan, dit ondanks een crash in bocht zeven en pijnlijke en ingepakte hand na afloop tijdens zijn media debrief.
Martin had de opdracht zaterdag om verschillende nieuwe kuipdelen te testen. Daarnaast had hij maar ook teamgenoot Johann Zarco elk een nieuwe achterbrug om te proberen. Zarco eindigde zaterdag slechts als vijftiende op de tijdlijst, maar volgens de nieuwe Pramac Racing teammanager Gino Borsoi is dat zeker geen schande. De Fransman was tijdens de eerste twee testdagen alleen maar bezig met het testen van nieuwe onderdelen waarbij het rijden van snelle rondetijden van ondergeschikt belang was. Zondag zal Zarco iets meer vrijheden krijgen en zijn eigen plan kunnen trekken.
Regerend wereldkampioen Francesco Bagnaia eindigde op de vijfde plaats. Teamgenoot Enea Bastianini was zaterdag niet alleen onderweg met een aantal verschillende kuipdelen, hij testte ook een aantal verschillende motorconfiguraties uit. `Bastianini sloot de tweede dag af als negende.
Luca Marini werd zevende terwijl zijn Mooney VR46 Racing Team teamgenoot Marco Bezzecchi – vrijdag nog het snelst – de dag afsloot als twaalfde. Bezzecchi kwam zaterdag nog wel een keer lelijk ten val in bocht vijf. Ondanks dat de Italiaan na de val duidelijk last had van zijn voet lijken zijn blessures mee te vallen. Fabio Di Giannantonio en Alex Marquez noteerden zaterdag respectievelijk de veertiende en zeventiende rondetijd van de dag.
Aprilia
Miguel Oliveira werd zaterdag met een snelste ronde van1’58,839 de best geklasseerde Aprilia coureur. Bovendien is Oliveira’s snelste tijd slechts een tiende verwijderd van zijn snelste rondetijd op de KTM tijdens de Sepang Test van vorig jaar. Opnieuw indrukwekkend van de Portugees, net als zijn RNF MotoGP Team-teamgenoot Raul Fernandez die voor de middag een meer dan verdienstelijke zesde rondetijd op de klok zette. Zowel Oliveira als Raul Fernandez hadden ook zaterdag opnieuw twee 2022 Aprilia RS-GP machines om mee te werken.
Bij Aprilia Racing testte Maverick Viñales de nieuwe aero vleugels die we deze week op de Aprilia’s hebben gezien. Het verschil is dat er een derde element onder zit, iets waar testrijder Lorenzo Savadori mee rijdt. Ondertussen kende Aleix Espargaró een meer ingewikkelde dag. De Spanjaard crashte voor de lunch in bocht twaalf, waarna hij in het laatste uur ook nog eens te maken kreeg met een technisch probleem.
GASGAS
Pol Espargaró had een KTM RC-16 tot zijn beschikking met een nieuw chassis en een aero-update (kuipdelen) welke Brad Binder en Jack Miller in november al in Valencia hadden getest. De Spanjaard was positief over de nieuwe aero (kuipdelen) en de daarmee bereikte topsnelheid. Eerder op de dag had de GASGAS een aanvaring met Bagnaia, waarbij hij de regerend kampioen passeerde, vervolgens een beetje wijd ging met als gevolg dat Bagnaia weer langszij kwam en hij hem daarbij raakte. Gelukkig bleven beiden op hun machines zitten en kon men hun weg vervolgen waarbij Bagnaia middels een aantal gebaren duidelijk kenbaar maakte niet blij te zijn met de actie van de Spanjaard. In de pitbox bleek in de nieuwe zwarte carbon kuip van Bagnaia’s machine een flink gat te zitten als gevolg van de aanvaring.
Augusto Fernandez zette zijn testwerk zaterdag door, zo zagen we de MotoGP debutant een aantal keren met een ander zitje en een andere achterkant zijn ronden rijden. Veel testwerk hoefde de Spanjaard niet te doen, het wennen en kilometers maken is momenteel nog steeds het belangrijkste voor de regerend Moto2 wereldkampioen.
KTM
Jack Miller was, net als vrijdag, ook zaterdagochtend als eerste op de baan. Eén van zijn machines klonk anders dan de andere zo merkte MotoGP pitlane reporter Simon Crafar op. Hetzelfde was er een dag eerder aan de hand bij Binder,
Terwijl Miller zaterdag de negentiende rondetijd liet noteren eindigde Binder tijdens de tweede dag als tiende. De Zuid-Afrikaan besteedde zaterdag veel van zijn tijd aan een aantal nieuwe aero delen. Hij was zowel op de baan te zien met de eerste update uit Valencia en ook met het pakket dat KTM MotoGP testcoureur Dani Pedrosa op de derde dag van de Shakedown Test introduceerde – met de toevoeging van de downwash kanalen op de onderkuip, die zaterdag ook al te zien waren op de GASGAS RC16 van Pol Espargaró
Yamaha
Fabio Quartararo begon de tweede dag met Yamaha’s nieuwe aero-pakket op beide motoren in zijn pitbox, terwijl de Fransman ook enkele van de onderdelen die hij tijdens de eerste dag probeerde nogmaals testte om zo er een gevoel bij te krijgen. Quartararo – die positief was over zijn werk tijdens de tweede dag – probeerde ook de downwash ducts uit die op dag 1 door testrijder Katsuyuki Nakasuga werden geintroduceerd, en hij klokte een topsnelheid van 335,4 km/u – de derde hoogste topsnelheid achter de Ducati’s van Bagnaia en Martin. Yamaha heeft twee 2023 motorspecificaties in Sepang, dus er moet binnenkort een beslissing genomen worden over welke van de twee men laat homologeren voor het 2023 MotoGP seizoen.
Franco Morbidelli had ook Yamaha’s nieuwe aero-pakket op twee motoren, maar de Italiaan werkte ook met de oudere en reeds bekende onderdelen, hij was deze back-to-back aan het testen. Cal Crutchlow was zaterdag ook weer van de partij nadat hij de openingsdag van de officiële test had gemist. Quartararo en Morbidelli eindigden respectievelijk op P4 en P11.
Honda
Marc Marquez werkte zaterdag verder met vier RC213V’s in zijn deel van de pitbox, waaronder de ‘experimentele machines’ van HRC die we tijdens de eerste dag ook al zagen. Zijn twee 2023-ontwikkelingsmotoren hebben verschillende chassis: het ene is het standaard 2023-chassis dat we al veelvuldig hebben gezien, terwijl het andere een chassis is waarmee we Stefan Bradl onlangs hebben zien testen.
Honda nieuwkomer Joan Mir – ondanks een gebrek aan tracktime op een droge baan tijdens de tweede dag – zei dat hij zich meer en meer op zijn gemak voelt op de Honda. Hetzelfde gold ook voor Alex Rins. Beiden hebben twee 2023 ontwikkelingsmachines om mee te expirimenteren. Mir’s motoren hebben twee verschillende chassis – hetzelfde als teamgenoot Marquez. Rins daarentegen heeft hetzelfde chassis voor zijn twee RC213V machines. Aan het eind van de dag verklaarde Rins tevens dat zijn rijstijl goed aansluit bij zijn nieuwe machines. Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) had net als Marquez en Mir twee verschillende chassis tot zijn beschikking in de box.
Tijdschema
De actie op het Sepang International Circuit wordt zondag voortgezet. Ook tijdens deze derde en afsluitende testdag vindt de actie plaats van 10:00 tot 18:00 uur lokale tijd (03:00-11:00 uur Nederlandse tijd). Na afloop van de acht uur durende sessies is er dagelijks een 15 minuten durende starttraining.
Handige links Sepang MotoGP Official Test 2023
Tijdschema en volledige uitslagen