Sepang MotoGP Official Test: Opnieuw Ducati versus Aprilia tijdens dag 3

2148
maverick-vinales
Maverick Viñales (12) en Enea Bastianini (23) - Sepang Test | foto© motogp.com

De eerste Official MotoGP Test van 2023 zit er op. Drie dagen lang was het Sepang International Circuit in Maleisië gastheer van de Sepang MotoGP Official Test. Zondag tijdens de derde en afsluitende testdag was het opnieuw Ducati versus Aprilia wat betreft de tijdlijst. Maar wie deed wat tijdens deze derde en afsluitende testdag?

Een nat begin, een hectisch midden en een regenbui aan het einde van de dag die zorgde voor een enigszins vertekende tijdlijst bij het vallen van de finishvlag. Dat is zo’n beetje het verhaal van de derde en afsluitende dag van de Sepang MotoGP Official Test.







Luca Marini (Mooney VR46 Racing Team) was er aan het einde van de dag op het juiste moment bij en zette net voordat de eerste regendruppels – met nog ruim 50 minuten te gaan tijdens deze slotdag – naar beneden kwamen met een ronde van 1’57,889 de snelste tijd van de dag en deze driedaagse test op de klok. Achter de halfbroer van Valentino Rossi eindigde regerend wereldkampioen Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) als tweede terwijl Maverick Viñales (Aprilia Racing) de top drie completeerde in een top negen die gevormd werd door coureurs op een machine van Italiaanse afkomst (Ducati – Aprilia).

Nagenoeg het gehele veld, op Miguel Oliveira (RNF MotoGP Team) en Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP) wist zijn snelste rondetijd van deze test op de klok te zetten tijdens de derde en afsluitende testdag.

Ducati
Regerend kampioen Bagnaia beëindigde deze test als tweede. De Italiaan reed zondag met de nieuwe aero op beide motoren, maar had de downwash ducts in plaats van de “ground-effect” zijkuipen laten monteren. Teamgenoot Enea Bastianini daarentegen had de nieuwe aero op beide motoren, maar één met de downwash ducts en één met de “ground-effect” zijkuipen. Bastianini eindigde als vierde en vertelde aan het eind van de dag dat ze nog maar op 70-75% van het potentieel van de nieuwe 2023 motor zaten…

Ducati Lenovo teammanager Davide Tardozzi was na afloop ook een tevreden man, maar hij benadrukte ook dat pas in Portimão besloten zal worden met welk prototype Ducati aan het seizoen gaat beginnen en welke men zal laten homologeren voor het raceseizoen. Hij meldde ook dat Bagnaia had verteld dat er goede punten waren aan de ’23 machine, maar ook nog steeds “een zwak punt” in vergelijking met de GP22.

Bij Prima Pramac Racing was vooral Jorge Martin uitgesproken over de stap voorwaarts met de 2023 motor, en hij was vijfde aan het einde van deze test. Teamgenoot Johann Zarco spendeerde veel tijd aan de onderste kuip met grondeffect, en hij eindigt de test op P16. Niet heel vreemd aangezien de Fransman net als sommige andere coureurs geen moment de tijd kreeg voor het rijden van een snelle ronde. Ducati stuurde Zarco zo’n beetje elke keer naar buiten op een compleet andere fiets, dit om zoveel mogelijk data te verzamelen over alle mogelijke configuraties.

Fabio Di Giannantonio (Gresini Racing MotoGP) eindige zondag als zevende, Marco Bezzecchi als achtste terwijl Alex Marquez als Ducati nieuwkomer negende werd. Als we Zarco even buiten beschouwing laten – hij had deze test een andere opdracht – dan kunnen we niet anders stellen dan dat Ducati met zeven machines in de top acht wel heel nadrukkelijk zijn stempel heeft weten te drukken op deze driedaagse test.

Aprilia
Beide Aprilia Racing sterren – Aleix Espargaró en Viñales – hadden op de slotdag beiden het 2023 aero-pakket op hun machines laten monteren. Het lijkt erop dat Aprilia een veelbelovende stap heeft weten te maken met hun nieuwe pakket, want beide rijders verbeterden hun snelste rondetijden zondagochtend al voor de lunch.

Viñales was de drukste van het tweetal in termen van het aantal gereden ronden. Top Gun klokte in totaal 56 ronden en beleefde een plezierige middag, want we zagen de nummer 12 in de bovenste gelederen op de tijdlijsten. Zijn 1’58,036 was op een gegeven moment de op twee na snelste ronde die we ooit op het Sepang International Circuit hebben gezien, voordat Marini zijn 1’57,889 op de klok zette en Bagnaia even later ook een 1’57 liet noteren.

Espargaró reed op de laatste dag 32 ronden en eindigde deze driedaagse test uiteindelijk op de zesde plaats. Het is “te vroeg” om het 2023-pakket goed te kunnen beoordelen, maar tot nu toe pakt het goed uit voor de Naole-fabriek. Er is ook een nieuwere motorspecificatie en er worden nog een paar dingen verwacht voor de volgende test in Portimão.

Het RNF MotoGPTeam leek positief gestemd toen Raul Fernandez opklom naar P7 algemeen, maar omdat ook anderen zich verbeterden, eindigde Fernandez uiteindelijk op P11. Zijn 1’58,710 was meer dan een seconde sneller dan hij in de kwalificatie van de GP van Maleisië in 2022 reed, terwijl teamgenoot Miguel Oliveira een indrukwekkende snelheid bleef tonen op de RS-GP. De Portugese ster eindigde de test op P15, met een beste tijd van 1’58,839. Hij zei dat hij zich vooral concentreerde op de achterkant van de motor en de afstelling, zodat hij zich comfortabeler voelde. Een vlekkeloze time attack op de laatste dag zat er voor de Portugees niet in, zijn vijftiende rondetijd geeft derhalve dan ook een beetje een vertekend beeld.

Honda
In het Honda-kamp slaagde Marc Marquez (Repsol Honda Team) erin zijn tot dan toe snelste rondetijd voor lunchtijd te verbeteren, een tijd waarmee hij voor het eerst tijdens deze test in de top tien te vinden was. De eerste twee dagen had de Spanjaard vier motoren tot zijn beschikking in de pitbox, een aantal wat hij zaterdagmiddag al tot een drietal reduceerde. Zondag beperkt Marquez zich tot het inzetten van ‘slechts’ twee machines, de twee 2023-ontwikkelingsmotoren. Deze zijn elk voorzien van een ander chassis, maar lijken aan de buitenkant daarentegen wel erg op elkaar. Het lijkt opvallend dat Marquez en Honda zich op de laatste dag vooral concentreerden op de 2023 ontwikkelingsmotoren, en niet op de experimentele motor waarop hij dit weekend ook al een paar keer te zien was.

Aan het eind van de drie dagen stond Marquez als tiende genoteerd op de tijdlijst. Tijdens de derde en afsluitende testdag reed de Repsol Honda Team coureur nog eens 55 ronden. Marquez was 0,777 sec. verwijderd van de snelste rondetijd onder van Marini terwijl teamgenoot Joan Mir iets meer dan een tiende van een seconde toe moest geven op de tijd van Marquez en daarmee deze test als twaalfde afsloot. Mir reed zondag 45 waardevolle ronden terwijl hij zich meer en meer aanpast aan de voor hem nieuwe RC213V.

Repsol Honda Team Manager Alberto Puig gaf toe dat Honda “duidelijk” nog niet is waar ze willen zijn, maar merkte op hoe positief de fysieke conditie van Marquez is. Puig was ook vol lof over de vooruitgang van Mir, en Mir was ook blij dat hij zich “elke dag” beter voelt op de motor. Marquez zelf liet zondag na afloop ook positieve geluiden horen. De nummer 93 zei o.a. dat het belangrijkste voor hem tijdens de test was om zijn fysieke conditie te beoordelen en hij was erg blij met het resultaat. Hij zei dat er zondag weliswaar wat vermoeidheid in de arm was, maar dat was volkomen normaal.

Elders bij Honda was de beste tijd van Alex Rins (LCR Honda Castrol) een 1’58,932, waarmee hij op P19 eindigde. Takaaki Nakagami (LCR Honda Idemitsu) was 1,6 seconde verwijderd van de eerste plaats op P21, terwijl hij zijn testtaken voor de Japanse fabriek voortzette.

GASGAS
Het andere geluid dat we eerder tijdens de test van Red Bull KTM Factory Racing hoorden, was zondag te horen in de GASGAS RC16 van Pol Espargaró. Met een dertiende rondetijd was hij zelfs een paar duizendsten sneller dan Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing). Rookie Augusto Fernandez leek zondag één van de nieuwe chassisdelen te testen.

KTM
Bij KTM was Binder zondag weer bezig met het testen van de aero-update die tijdens de Shakedown Test voor het eerst te zien was op de machine van Dani Pedrosa. De Zuid-Afrikaan was 0,015 seconde langzamer dan Pol Espargaró op de GASGAS-KTM RC16 en eindigde hiermee als veertiende op de tijdlijst.

Aan Jack Miller’s kant van de Red Bull KTM-pitbox zagen beide motoren er zondag nog net zo uit als de afgelopen twee dagen – met de aero-update van Valencia. Hij reed zondag weer op de “oude” motor en eindigde de dag op P18. Hij zegt dat dat zijn focus is, spelen met de geometrie en zijn draai steeds beter te vinden op de RC16.

Yamaha
Qua techniek was er op dag 3 niet veel meer te melden uit de Iwata fabriek dan de afgelopen dagen al besproken is. Franco Morbidelli (Monster Energy Yamaha MotoGP) testte zondag nog wel een grotere versie van Yamaha’s nieuwe aero die we zijn teamgenoot Fabio Quartararo al zagen proberen in Valencia.

De timesheets waren niet erg goed voor Yamaha, maar teammanager Maio Meregalli bevestigde dat zowel Quartararo als Morbidelli het eens zijn over de 2023 motor die het beste is voor het komende seizoen. Dat is een enorm positief punt. Door de regen kon Yamaha volgens Meregalli niet alle onderdelen die “geëvalueerd moeten worden” voor het seizoen uitproberen. Tijdens de eerstvolgende test in Portimão zal Yamaha zich met name richten op het testen van het chassis en de achterbrug.

Aan het eind van de driedaagse test stond Quartararo op P17 en Morbidelli op P20. Laten we daar nu nog geen conclusies uittrekken aangezien deze posities een 100% vertekend beeld geven gezien het testprogramma van deze derde en afsluitende testdag. Maar ondanks dit zullen er tijdens de tweedaagse test in Portimão verbeteringen worden nagestreefd – vooral op nieuwe banden. Quartararo noemde hun tempo een “ramp” op nieuwe banden, en een “complete reset” zal nodig zijn op dat gebied zodat ze klaar zijn voor de kwalificatie en de Sprintraces die dit seizoen hun intrede doen.

De MotoGP coureurs keren na drie intensieve testdagen terug naar huis terwijl de MotoGP fabrikanten met het nodige huiswerk huiswaarts keren voor de eerstvolgende en de tweede en laatste MotoGP test op 11 en 12 maart op het Autodromo Internacional do Algarve in Portimão.

P.s. Dinsdag 14 februari zal Asse Klein in zijn wekelijkse rubriek ‘Finishpraat’ verder ingaan op de resultaten van de Sepang MotoGP Official Test en zijn mening/visie geven over hoe de actuele zaken ervoor staan binnen het huidige MotoGP veld.

Handige links Sepang MotoGP Official Test 2023

Tijdschema en volledige uitslagen

  • 93 Marc Marquez
  • 89 Jorge Martin
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 44 Pol Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 41 Aleix Espargaro
  • 37 Augusto Fernandez
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 21 Franco Morbidelli
  • 20 Fabio Quartararo
  • 06 Stefan Bradl
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 01 Francesco Bagnaia
  • 05 Johann Zarco
  • 93 Marc Marquez
  • 41 Aleix Espargaro
  • 73 Alex Marquez
  • 23 Enea Bastianini
  • 35 Cal Crutchlow, 43 Jack Miller
  • 36 Joan Mir
  • 01 Francesco Bagnaia
  • 20 Fabio Quartararo
  • 01 Francesco Bagnaia
  • 21 Franco Morbidelli
  • 12 Maverick Vinales
  • 23 Enea Bastianini
  • 23 Ducati GP23
  • 33 Brad Binder
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 43 Jack Miller
  • 42 Alex Rins
  • 41 Aleix Espargaro
  • 37 Augusto Fernandez
  • 36 Joan Mir
  • 73 Alex Marquez
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 44 Pol Espargaro
  • 93 Marc Marquez
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 89 - Jorge Martin
  • 88 - Miguel Oliveira
  • 89 - Jorge Martin
  • 73 - Alex Marquez
  • 48 - Fabio Di Giannantonio
  • 72 - Marco Bezzecchi
  • 72 - Marco Bezzecchi
  • 43 - Jack Miller
  • 44 - Pol Espargaró
  • 42 - Alex Rins
  • 41 - Aleix Espargaró
  • 42 - Alex Rins
  • 36 - Joan Mir
  • 33 - Brad Binder
  • 25 - Raul Fernandez
  • 30 - Takaaki Nakgami
  • 23 - Enea Bastianini
  • 23 - Enea Bastianini
  • 21 - Franco Morbidelli
  • 12 - Maverick Viñales
  • 21 - Franco Morbidelli
  • 21 - Franco Morbidelli
  • 01 - Francesco Bagnaia
  • 05 - Johann Zarco
  • 05 - Johann Zarco
  • 12 - Maverick Viñales
  • 01 - Francesco Bagnaia
  • Sepang International Circuit