Sepang MotoGP Official Test: De reacties van de coureurs na afloop

2921
luca-marini
Luca Marini - Sepang Test | foto© motogp.com

Direct na afloop van de derde en afsluitende dag van de Sepang MotoGP Official Test verzamelden we de eerste reacties van de coureurs. Onderstaand de reacties van de 22 reguliere MotoGP coureurs direct na afloop de derde testdag op het Maleisische circuit.

Luca Marini – Mooney VR46 Racing Team (1’57.889 – P1): “Een goede start van het jaar en een fantastische test: we hebben het programma gevolgd en volledig uitgevoerd. We hebben een aantal goede stappen voorwaarts gemaakt op het gebied van de motorrem, tractie en gevoel aan de voorkant. Als ik het zou moeten beschrijven, het was niet alleen een goede test vanwege de rondetijd, het was gewoon de perfecte test! Ik hield ook een goed tempo aan in mij run waarin we een sprintrace simuleerden, constant 1’59 ers en ik probeerde ook enkele inhaalsimulaties. We moesten beter zien te begrijpen hoe we met dit soort afstanden om moesten gaan, want het wordt een veeleisende race. Het klassement verbaasde me, er zijn 20 coureurs binnen ongeveer een seconde. Het niveau is erg hoog, iedereen kan winnen, maar het belangrijkste is om daar te blijven.”







Francesco Bagnaia – Ducati Lenovo Team (1’57.969 – P2): “Ik ben erg blij en trots op het werk wat we gedurende deze test gedaan hebben. Na de lunch vandaag hebben we een aanpassing gedaan aan de nieuwe motor welke ons op hetzelfde niveau heeft gebracht als vorig jaar. Dit was ook mijn doel, waardoor we tevreden kunnen zijn. Natuurlijk moeten we blijven werken om andere aspecten te verbeteren en zo de motor makkelijker te berijden maken, maar hier hebben we nog twee testdagen in Portimão voor. In die test wordt het belangrijk om de twee aero delen die we nu getest hebben weer te proberen. Ik heb al een voorkeur maar ik wil het ook op een andere baan testen. In Portimão gaan we ons focussen op het ontwikkelen van de GP23 en gaan we een simulatie voor de Sprintrace uitproberen. De laatste twee testdagen voor dat het seizoen begint worden erg belangrijk.”

Maverick Viñales – Aprilia Racing (1’58.036 – P3): “Ik ben tevreden. Aprilia heeft in de winter veel werk verzet en ik voel me al veel comfortabeler op de nieuwe RS-GP. Er zijn duidelijk nog dingen te verbeteren, ook omdat we in deze eerste tests veel verschillende onderdelen hebben geprobeerd zonder diep in te gaan op de details van de afstelling. Maar over het algemeen denk ik dat we een beter technisch potentieel hebben dan aan het eind van vorig seizoen en dat is een uitstekende ervaring tijdens deze eerste test van het jaar.”

Enea Bastianini – Ducati Lenovo Team (1’58.149 – P4): “Het waren drie veeleisende testdagen, maar ook erg productief. Ik ben tevreden met het werk wat we verricht hebben deze dagen. In het begin had ik het moeilijk om me aan te passen aan de nieuwe motor maar deze middag begrepen we wat nodig was om te verbeteren. Waardoor ik snel was in de time attack en in de race pace. Bagnaia had hetzelfde gevoel als ik, hierdoor is het makkelijker om de data te vergelijken en te praten met de engineers. We hebben nog niet besloten welke stroomlijn we gaan gebruiken dit jaar, deze gaan we in Portimão weer proberen. Dit is de laatste test voor de openingsrace van het seizoen dus dit is cruciaal. We moeten ons volledige potentieel nog bereiken, maar we zitten er dichtbij.”

Jorge Martin- Prima Pramac Racing (1’58.204 – P5): “Helaas had ik vandaag een pijnlijke hand en was het moeilijk rijden. Maar we slaagden erin om te bevestigen wat we moesten proberen, ik voelde me comfortabel op de motor, het gevoel was goed. Ik ben blij met onze snelheid. Vergeleken met een jaar geleden ben ik nu op een punt dat ik al weet welke motor, welke kuip en afstelling ik ga gebruiken. In 2022 was alles onduidelijk, maar nu hebben we een hele goede basis. We hebben de richting begrepen die we moeten inslaan en werken nu nog aan de laatste details.”

Aleix Espargaró – Aprilia Racing (1’58.307 – P6): “Ik kan tevreden zijn met deze eerste test, ondanks dat het weer ons gisteren de nodige tijd heeft gekost. De nieuwe RS-GP is absoluut sneller dan de vorige versie. Hij is op elk gebied een beetje verbeterd en als we de vele kleine verbeteringen bij elkaar optellen, is het eindresultaat goed. Dat neemt niet weg dat het nog te vroeg is om een definitief oordeel te vormen. De ingenieurs hebben nu nog een maand de tijd voor de volgende test in Portimão en er kan nog veel veranderen.”

Fabio Di Giannantonio – Gresini Racing MotoGP (1’58.344 – P7): reactie volgt z.s.m.

Marco Bezzecchi – Mooney VR46 Racing Team (1’58.363 – P8): “Ik ben echt blij met hoeveel werk we hebben kunnen doen gedurende deze drie testdagen. Gisteren veranderde de regen onze plannen een beetje, maar vandaag konden we veel dingen uitproberen op de motor. Ik heb belangrijke en zinvolle informatie verzameld en ik ben blij. Ik heb een goede basis gevonden en daarna heb ik gewoon een paar aanpassingen gedaan om te begrijpen welke sensaties er uit de motor kwamen en die ik ook op andere circuits zou kunnen benutten. Ik heb de simulatie niet gedaan, die stond wel gepland, maar uiteindelijk hebben we die vermeden.”

Alex Marquez – Gresini Racing MotoGP (1’588.385 – P9): reactie volgt z.s.m.

Marc Marquez – Repsol Honda Team (1’58.666 – P10): “Het was een positievere dag vandaag, het was de eerste dag waarop ik kon beginnen met werken in de kleinere gebieden en een uurtje mijn eigen ding kon doen. Dat leverde meteen een stap voorwaarts op en een verbetering van mijn tijd. Vervolgens zijn we weer verdergegaan met het schema en zijn we nieuwe dingen blijven proberen. Ik wil het team bedanken dat ze alles zo goed georganiseerd hebben en het hele weekend goed gewerkt hebben. Vandaag was ook een grote dag voor testconcepten. We hebben alles gedaan wat we moesten doen en het gevoel is wel verbeterd, maar we moeten nog steeds wel een stap zien te maken.”

Raul Fernandez – RNF MotoGP Team (1’58.710 – P11): “Ik ben echt blij dat ik deze drie testdagen hier in Sepang weer op de motor kon zitten, het team en Aprilia hebben fantastisch werk geleverd en ik ben blij met de kans die ik kreeg bij dit geweldige team en de fabrikant. De test was echt positief, ik heb me gefocust op het beter leren begrijpen van de motor en ik denk dat we het deze week heel goed hebben gedaan en ik heb zeker genoten van het rijden op deze voor mij nieuwe motor.”

Joan Mir – Repsol Honda Team (1’58.784 – P12): “Ik ben blij met hoe we vooruitgang hebben geboekt tijdens deze test en ik heb me elke dag sterk gevoeld op de motor. De motor voelt meer en meer aan als mijn motor en ik kan beter rijden dan gisteren – dat is wat momenteel het belangrijkste is. Mijn Repsol Honda Team crew heeft deze drie dagen heel goed gewerkt. We moeten zeker nog vooruitgang zien te boeken, maar elke dag maken we stappen vooruit en komen we dichter en comfortabeler bij elkaar. Ik pas me steeds beter aan de Honda-stijl en ik geniet ervan om zo te rijden, ik heb veel geleerd in deze drie dagen.”

Pol Espargaró – GASGAS Factory Racing Tech3 (1’58.797 – P13): “Vandaag was de beste dag voor ons. We hebben verschillende belangrijke dingen geprobeerd, zoals motoren, enkele belangrijke parameters en aerodynamica, en ze werkten allemaal erg goed. Ik wil de Pierer Mobility Group feliciteren, want de verbeteringen van de afgelopen jaren zijn ongelooflijk. We hebben een motor die goed werkt, en ik ben blij. Natuurlijk eindigden we vandaag slechts op P13 omdat de rondetijden in het laatste uur explodeerden, maar we zaten de hele dag in de top 5. Wat telt zijn de rondetijden in de GP van Portimão, niet de gereden rondetijden tijdens deze testdagen. Het is heel gemakkelijk om na drie dagen testen een snelle ronde neer te zetten, maar het betekent niet echt veel. Vorig jaar was ik hier één van de snelsten met één van de beste rondetijden. Hetzelfde in Mandalika, en 2022 was nog steeds een ramp. Hoe dan ook, ik ben blij met het huiswerk dat in Sepang is gedaan, en ik kan niet wachten om over een maand naar Portimão te gaan om de laatste aanpassingen te doen voordat we gaan racen.”

Brad Binder – Red Bull KTM Factory Racing (1’58.812 – P14): “We hebben zondag nog wat dingen gevonden die ik leuk en de moeite waard vond. Ons pakket voor 2023 krijgt langzaam vorm, ook al is er nog werk aan de winkel. Het team heeft vandaag tijdens de lunchpauze nog hard gewerkt. We hebben bij elke bocht veel verschillende dingen getest. Ik verwacht dat we in Portimão beter voor de dag gaan komen. Nu is het aan de engineers om alles te analyseren en alles op de rails te krijgen voor de volgende test. We hebben nog iets meer motorvermogen nodig bij het uitkomen van de bochten en meer tractie, daar verliezen we de meeste tijd ten opzichte van onze rivalen.”

Miguel Oliveira – RNF MotoGP Team (1’58.839 – P15): “Ik had eerlijk gezegd meer van mezelf verwacht vandaag, maar toen het erop aankwam om alles samen te voegen tijdens een time attack lukte het gewoon niet. Er is nog wat werk te doen wat betreft de aanpassing aan deze motor, want hij is echt anders om mee te rijden. Maar we weten precies wat we moeten doen, we zullen een plan maken voor de test in Portimão, want we hebben daar nog twee testdagen voordat we aan het raceseizoen beginnen. Over het algemeen was het vandaag goed, ik had een behoorlijk tempo en heb aan een paar dingen aan de motor gewerkt en hem op deze manier wat beter leren begrijpen.”

Johan Zarco – Prima Pramac Racing (1’58.852 – P16): reactie volgt z.s.m.

Fabio Quartararo – Monster Energy Yamaha MotoGP Team (1’58.897 – P17): “Ik ben erg blij met de topsnelheid. Hier heb ik lang om gevraagd. We konden veel dingen proberen, en daar ben ik ook blij om, want daar hadden we ook om gevraagd. Over het algemeen is de snelheid op gebruikte banden goed, ik voel me superblij, maar we moeten het rijden op nieuwe banden nog zien te verbeteren. Vandaag was het gevoel niet geweldig tijdens de kortere runs. We zullen alle data bekijken en dan nadenken over hoe we kunnen ‘resetten’ voor Portimão. Laten we kijken of we een nog een grote stap kunnen maken.”

Jack Miller – Red Bull KTM Factory Racing (1’58.901 – P18): “Tijdens de derde en laatste dag waren we op een punt met de motor van waaruit we goede stappen konden maken met de afstelling en een manier konden zien te vinden om ons comfortabeler te voelen. We bleven de geometrie tweaken en met de laatste aanpassing voelde ik me goed op gebruikte banden. Ik was erg blij met de nieuwe KTM-motor en ik krijg meer en meer inzicht in de motor en wat ik nodig heb om er hard mee te kunnen gaan. Dat is het proces waar we nu nog even inzitten, dat hoort er allemaal bij. Daar gaan we in Portimão mee door en ik denk dat we hier in Maleisië zoveel mogelijk vakjes hebben aangevinkt op de lijst met ons vooraf geplande testschema.”

Alex Rins – LCR Honda Castrol (1’58.932 – P19): “Ik ben tevreden over ons werk; de regen heeft onze plannen wel een beetje in gevaar gebracht, maar over het algemeen ben ik tevreden. We hebben een flink aantal onderdelen getest en zelfs een racesimulatie gedaan. Aangezien het pas de derde keer is met deze motor, hebben we interessante dingen gevonden. De basis van de motor is nog niet duidelijk, maar we werken hard. Van wat ik heb gehoord, hebben de vier Honda-coureurs allemaal dezelfde mening, dus laten we hopen dat we in Portimão verschillende dingen kunnen proberen.”

Franco Morbidelli – Monster Energy Yamaha MotoGP Team (1’58.986 – P20): “Vandaag hebben we eindelijk alle nieuwe aero opties bekeken. We moesten dat echt doen, en we vonden enkele interessante dingen die we in Portimão moeten zien te bevestigen. We hebben nog wat andere dingen back to back getest vandaag. Uiteindelijk hebben we ook een time attack gedaan, maar dat was niet zo positief. We moeten dus dieper graven aan die kant. We zullen daaraan moeten gaan werken en beter voorbereid aan zien te komen in Portimão.”

Takaaki Nakagami – LCR Honda Idemitsu (1’59.535 – P21): ” Het is een drukke test geweest. We hebben veel nieuwe onderdelen getest en belangrijke data verzameld. We hebben echte nog veel werk te doen, maar ik ben blij omdat mijn fysieke conditie verbeterd is, en mijn hand goed voelt. We hebben veel dingen te testen in Portimão en moeten blijven werken. Ik wil het team bedanken voor het harde werken zoals altijd in de eerste test.”

Augusto Fernandez – GASGAS Factory Racing Tech3 (1’59.660 – P22): “Ik ga met een positief gevoel naar huis. De afgelopen drie dagen hebben we veel vooruitgang geboekt, ook wat betreft de basis, het gevoel op de motor, en we hebben goede rondetijden neergezet. Ik had echt droge circuittijd nodig, dus ik was blij met het weer vandaag. We hebben zoveel mogelijk gedaan, totdat de regen kwam. Ik slaagde erin om onder de 2’’00 grens te gaan, maar ik heb nog veel om aan te werken. Elke kleine stap is belangrijk, en ik heb elke dag veel geleerd. Ik voel meer vertrouwen op de motor, en ik begin me al een beetje een MotoGP rijder te voelen! Ik zal zorgvuldig alle gegevens gaan analyseren, de mijne, maar ook die van de andere rijders. Vervolgens gaan we testen in Portimão, en dat zal niet gemakkelijk zijn met een MotoGP-machine. We blijven werken, proberen geduldig te zijn en de dingen slim aan te pakken.”

De meer uitgebreide reacties van een aantal hoofdrolspelers en sleutelfiguren volgen z.s.m.

Handige links Sepang MotoGP Official Test 2023

Tijdschema en volledige uitslagen

  • 93 Marc Marquez
  • 89 Jorge Martin
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 73 Alex Marquez
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 44 Pol Espargaro
  • 42 Alex Rins
  • 43 Jack Miller
  • 41 Aleix Espargaro
  • 37 Augusto Fernandez
  • 33 Brad Binder
  • 36 Joan Mir
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 23 Enea Bastianini
  • 25 Raul Fernandez
  • 21 Franco Morbidelli
  • 20 Fabio Quartararo
  • 06 Stefan Bradl
  • 10 Luca Marini
  • 12 Maverick Vinales
  • 01 Francesco Bagnaia
  • 05 Johann Zarco
  • 93 Marc Marquez
  • 41 Aleix Espargaro
  • 73 Alex Marquez
  • 23 Enea Bastianini
  • 35 Cal Crutchlow, 43 Jack Miller
  • 36 Joan Mir
  • 01 Francesco Bagnaia
  • 20 Fabio Quartararo
  • 01 Francesco Bagnaia
  • 21 Franco Morbidelli
  • 12 Maverick Vinales
  • 23 Enea Bastianini
  • 23 Ducati GP23
  • 33 Brad Binder
  • 30 Takaaki Nakagami
  • 43 Jack Miller
  • 42 Alex Rins
  • 41 Aleix Espargaro
  • 37 Augusto Fernandez
  • 36 Joan Mir
  • 73 Alex Marquez
  • 49 Fabio Di Giannantonio
  • 44 Pol Espargaro
  • 93 Marc Marquez
  • 72 Marco Bezzecchi
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 93- Marc Marquez
  • 89 - Jorge Martin
  • 88 - Miguel Oliveira
  • 89 - Jorge Martin
  • 73 - Alex Marquez
  • 48 - Fabio Di Giannantonio
  • 72 - Marco Bezzecchi
  • 72 - Marco Bezzecchi
  • 43 - Jack Miller
  • 44 - Pol Espargaró
  • 42 - Alex Rins
  • 41 - Aleix Espargaró
  • 42 - Alex Rins
  • 36 - Joan Mir
  • 33 - Brad Binder
  • 25 - Raul Fernandez
  • 30 - Takaaki Nakgami
  • 23 - Enea Bastianini
  • 23 - Enea Bastianini
  • 21 - Franco Morbidelli
  • 12 - Maverick Viñales
  • 21 - Franco Morbidelli
  • 21 - Franco Morbidelli
  • 01 - Francesco Bagnaia
  • 05 - Johann Zarco
  • 05 - Johann Zarco
  • 12 - Maverick Viñales
  • 01 - Francesco Bagnaia
  • Sepang International Circuit