Sepang 8H: Knappe winst YART Yamaha in moeilijke race

342
Sepang 8H race | foto© Yamaha Racing

Ook de tweede race in het FIM World Endurance Championship 2019-2020 verliep zaterdag in Sepang niet zoals vooraf gepland. Hevige regenval maakte het rijden gedurende een groot deel van de geplande 8 uren onmogelijk. Wat overbleef was uiteindelijk een race va een kleine 3 uur die knap gewonnen werd door het YART Yamaha team met Niccolo Canepa die de complete race voor zijn rekening nam.

In het voorlaatste weekend van september werd de eerste race van dit seizoen ook al geplaagd door grote hoeveelheden regen. De Bol D’Or werd van de traditionele 24 uur daardoor teruggebracht naar minder dan de helft en ook in Sepang waren de weergoden de organisatie, teams en rijd(st)ers niet goed gezind.




Zaterdag 14 december om 12.55 uur lokale tijd vertrokken de coureurs voor een opwarmronde achter de safetycar terwijl de regen met bakken uit de lucht kwam. Terug op de startgrid werd er nog gedacht aan een start achter diezelfde safetycar maar de rijders van de topteams met Michael van der Mark, als polesitter, voorop vonden het veel te gevaarlijk om te gaan rijden waarna de wedstrijdleiding verstandig genoeg was om de start uit te stellen. Een uur later werd een nieuwe poging gedaan en reden de rijders 9 ronden achter de safetycar waarna opnieuw besloten werd dat het te gevaarlijk was om te gaan racen. Vervolgens werden alle motoren in een pitbox gestald en moest er weer worden afgewacht.

Rond de klok van 17.00 uur plaatselijke tijd volgde er een briefing waarin gesproken werd over een op handen zijnde weersverbetering en rond 17.45 uur kwam het sein dat de motoren klaargezet moesten worden om alsnog van start te gaan. Het weer knapte inderdaad voldoende op en om 18.10 uur ging de 8 uren van Sepang dan echt van start als race.

Een kleine drie uur later werd Niccolo Canepa (Yart Yamaha) als winnaar afgevlagd voor Muhammad Zaqhwan Zaidi (Honda Asia) en Ilya Mikhalchik (BMW Motorrad World Endurance Team). In die kleine 3 uur was er echter veel gebeurd. De crash tussen Michael van der Mark en Mike di Meglio zorgde bijvoorbeeld voor het feit dat Yamaha Sepang Racing (vdM, Morbidelli en Syahrin) op slag kansloos werden voor de overwinning in deze sprintrace. Van der Mark keerde na een enkele ronden durende reparatie nog wel terug op de baan en begon vanuit een kansloze 44e positie aan een indrukwekkende opmars die in het laatste uur werd afgerond door Franco Morbidelli. Het team wist uiteindelijk nog door te stoten naar de zevende plaats. Van der Mark was na afloop van zijn stint furieus en stak zijn boosheid op di Meglio in een interview op Eurosport niet onder stoelen of banken. Ruim 2 van de kleine 3 uur wedstrijd leek diezelfde di Meglio op weg naar de overwinning. Met een tweede crash gooide de Fransman echter definitief zijn glazen in.

Naast van der Mark stonden er nog een kwartet Nederlanders aan de start. Door de korte wedstrijd kwamen zij echter niet allemaal in actie. Van Nigel Walraven is bekend dat regen niet zijn favoriete weertype is. Walraven liet ons tijdens de race dan ook weten dat hij klaarstond als het nodig was maar er niet rouwig om was als dat niet zo zou zijn. In de totale race kon worden volstaan met twee pitstops en de meeste teams kozen voor dubbele stints voor meestal de startende rijder omdat deze rijder al gewend was aan de moeilijke omstandigheden. Bij het Bolliger Kawasaki team van Walraven reed Suchet de eerste en de laatste stint en nam Romann Stamm de tweede stint voor zijn rekening zodat Walraven het pak in de pitbox kon laten hangen. Het team reed een vlakke race, kwam als 16e overall over de meet en werd daarmee 13e in het EWC kampioenschap.

Bobby Bos was één van de rijders van het HRT100 Hertrampf Ducati team. Ducati is nieuw in dit kampioenschap en het Italiaanse raspaardje kent nog de nodige problemen rondom betrouwbaarheid. Tijdens de Bol D’Or moest het team nog opgeven maar in Sepang werd in elk geval wel de finish gehaald. Met Bos als startende rijder kende het team onderweg echter veel technische problemen en wist dan ook niet verder te komen dan een teleurstellende 43e plaats overall wat een 27e plaats in de EWC categorie betekende. Bos was na afloop duidelijk met de oneliner dat de Ducati Panigale in deze race een mooie motorfiets was om te zien.

De overige twee Nederlanders kwamen uit in de zogenaamde World Cup. Binnen het EWC is dit een apart kampioenschap waarin gereden wordt met meer standaard motoren dan in de EWC categorie.

Pepijn Bijsterbosch komt in die klasse uit voor het sterke GERT56 BMW team samen met teamgenoten Lucy Glöckner en Stefan Kerschbaumer. Glöckner ging van start voor het team. De snelle Duitse is op de motor een lust voor het oog en toonde haar klasse wederom door een foutloze dubbele stint waarin ze wist op te klimmen naar een zevende plaats overall en een tweede plaats in de SST categorie. Door de tweede pitstop werden weer een aantal plaatsen in het overallklassement ingeleverd maar de tweede plaats in de SST catergorie kwam met Kerschbaumer aan het stuur nimmer meer in gevaar. Pepijn Bijsterbosch had in de trainingen op een droge baan laten zien dat het ook met zijn snelheid zeer goed zat maar hoefde tijdens de race op de natte baan helaas niet in actie te komen.

Wayne Tessels komt in de SST klasse uit voor het Franse RAC41 Honda team en was naast Van der Mark en Bos de derde Nederlander die wel in actie kwam tijdens de race. Het team startte met een dubbele stint van Guillaume Antiga waarna Tessels het karwei mocht afmaken. Tessels bracht de Honda binnen op een 21e plaats overall wat een 6e plaats betekende in de SST klasse. Helemaal zonder slag of stoot ging dat echter niet want Tessels ging in zijn stint nog even onderuit door een voor hem vallende rijder. Het leverde Tessels een behoorlijke vleeswond aan zijn pink op maar coureurs zijn nu eenmaal geen voetballers dus werd de race gewoon gefinisht met die vleeswond.

 

In de tussenstand van het EWC kampioenschap gaat het SERT Suzuki team aan de leiding. Na de winst in de Bol D’Or en de vijfde plaats in Sepang heeft het team 79 punten verzameld. Het nieuwe BMW Word Endurance Team van manager Werner Daemen staat na twee derde plaatsen met 64 punten tweede in de tussenstand. Het Poolse Wojcik team staat daarin derde met 48 punten gevold door YART Yamaha met 43 punten.

In de World Cup SST gaat het Franse Moto Ain na twee gewonnen races met 98 punten ruim aan de leiding voor het Franse BMRT 3D Maxxess Nevers team dat 63 punten heeft verzameld. Pepijn Bijsterbosch neemt met zijn GERT56 team de derde plaats in met 61 punten. Wayne Tessels vinden we met RAC 41 Honda team terug op de negende plaats in de tussenstand met 30 punten.

 

Handige links EWC – Sepang 8H:

Tijdschema en volledige uitslagen
Volledige deelnemerslijst
Waar te volgen op TV

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App