Na lange onderhandelingen met veel vraagtekens gaat komend weekend op het bekende Nürburgring circuit het Internationale Duitse Kampioenschap (IDM) van start. Ook dit seizoen zullen er weer een groot aantal Nederlanders aan de start verschijnen.
Een nieuwe organisatie, een nieuw promotor, een nieuwe opzet, een nieuwe naam en een nieuw seizoen met vier vaste categorieën. Met de IDM wedstrijden op de Nürburgring begint komend weekend een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het Duitse wegrace kampioenschap.
Voor het eerst in de geschiedenis van het kampioenschap hebben de deelnemende merken BMW, Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha zich verenigt in een werkgroep onder auspiciën van het ‘ Industrieverband Motorrad’ (IVM). Feit is dat, als nieuwe promotor van het IDM, deze werkgroep (motormerken) het kampioenschap in de markt wil zetten en ook de ontwikkeling van jong talent in Duitsland nieuwe impulsen wil geven.
Als nieuwe organisator van het kampioenschap fungeert het MOTORRAD action team. Dit team overtuigde de afgelopen maanden niet alleen in de contractonderhandelingen, maar ook met het fraaie pakket aan mediaprestaties.
Met de nieuwe promotor en een nieuwe opzet is ook de officiële naam Superbike IDM veranderd in IDM kampioenschap, een kampioenschap dat in 2017 zal bestaan uit vier vaste categorieën, te weten de Superbike 1000, de Supersport 600, de Supersport 300 en de Zijspannen.
Superbike 1000
BMW heeft onlangs tweevoudig IDM-kampioen Markus Reiterberger aan zich verbonden. De Duitser wil via het IDM nieuwe krachten opdoen om in de toekomst terug te kunnen keren in het World Superbike kampioenschap. Naast Reiterberger staan dit seizoen ook Jan Bühn, regerend IDM Superstock 1000 kampioen Danny de Boer en Arnaud Friedrich op een BMW aan de start.
Yamaha richt zijn pijlen voor de titel vooral op Florian Alt, de vice-kampioen van 2016. Het 21 jaar talent kent de Yamaha inmiddels goed en moet worden beschouwd als één van de absolute titelkandidaten.
Honda laat de Tsjech Jan Halbich starten op de nieuwe Honda CBR1000RR Fireblade. Ook Suzuki komt met een gloednieuwe machine aan de start. Alle hoop vestigt men daarbij op Luca Grünwald en de Zwitser Dominic Schmitter. Kawasaki heeft met Romain Maître een Fransman met ruime Endurance-ervaring gecontracteerd.
Op dit moment hebben zich maar liefst 31 rijders ingeschreven voor de start van het seizoen op de Nürburgring waaronder naast De Boer nog vier Nederlanders, te weten Koen Zeelen (Benro Racing), Pepijn Bijsterbosch (SWPN/Stichting Zorgeloos Kind) en de nieuwkomers in het kampioenschap Bobby Bos (MGM Performance Racing) en Mike Cleutjens (Maatwerk in Zink Racing).
Supersport 600
In de Supersport 600 klasse staat weliswaar een kleiner, maar wel kwalitatief hoogwaardig veld aan de start. 18 rijders hebben zich ingeschreven als deelnemer. Tot de belangrijkste titelfavorieten in deze klasse behoren de Yamaha-rijders Kevin Wahr, de Oostenrijker Thomas Gradinger en de Kawasaki-rijder Christian Stange. In deze klasse zien we één vaste Nederlandse deelnemer in de naam van Vasco van der Valk. De jonge coureur uit Amersfoort kende een uitstekend voorseizoen en nam onlangs nog met een wildcard deel aan de World Supersport wedstrijd op het TT Circuit Assen. De SWPN/Stichting Zorgeloos Kind coureur deed dat niet onverdienstelijk
Supersport 300
Nieuw in het kampioenschap is de Supersport 300 klasse. In deze klasse krijgen jonge rijders vanaf 15 jaar de kans om zich onder gelijke omstandigheden te meten met hun concurrenten. Aan de motoren met ca. 46 pk mag weinig veranderd worden.
Om de startvelden goed vol te krijgen werkt het IDM samen met de Nederlandse motorsportbond KNMV. De beide kampioenschappen starten samen, maar wel met ieder een apart klassement. Komend weekend zal er dan ook een groot deelnemersveld aan de start staan met een groot aantal jonge Nederlandse talenten die er, in tegenstelling tot hun Duitse collega’s, inmiddels hun eerste twee wedstrijden van het seizoen al op hebben zitten. Zo wist Dennis Koopmans beide eerste wedstrijden van het seizoen in het Franse Croix en Ternois op zijn naam te schrijven en gaat de coureur uit het Overijsselse Heino komend weekend als leider in de tussenstand van start.
Zijspannen
De driewielers hebben wederom een vaste plaats in het kampioenschap. Evenals in de soloklassen zullen ook de zijspannen elk raceweekend 2 wedstrijden rijden. In deze klasse zullen ook een groot aantal Nederlandse teams aan de start verschijnen. Net als in de Supersport 300 klasse zullen hier ook de Nederlandse zijspancombinaties voor hun eigen NK titel strijden. Ook in deze klasse hebben de Nederlanders een klein voordeel aangezien men afgelopen weekend in Hengelo al twee wedstrijden reed voor het BK/NK kampioenschap. John Smits & Gunter Verbrugge en Wiggert Kranenburg & Jermaine van Middegaal wisten op het Varsselring circuit weliswaar beiden een race te winnen maar met twee tweede plaatsen in Hengelo zullen Colin Nicholson & Ilse de Haas komend weekend op de Nürburgring als leiders in de tussenstand van het kampioenschap van start gaan.
Bijprogramma
In het bijprogramma zullen de Suzuki GSX-R 1000-Cup en de Twin-Cup starten. Het hele weekend op de Nürburgring zit daarmee vol actie. Dat geldt niet alleen op, maar ook naast de baan.
Al bij de eerste races gebeuren twee belangrijke dingen: er wordt meer geboden waarvoor weinig wordt verlangd. Zo kan proefgereden worden met de nieuwste modellen van Honda, Kawasaki en Yamaha, is er op zaterdagavond een feest in de paddock en kunnen bezoekers zondag deelnemen aan de pitwalk.
Bij de persconferenties na afloop van de races kunnen bezoekers de rijders van dichtbij zien zonder helm. En dat alles voor een entreeprijs van slecht € 14,- zowel op zaterdag als ook op zondag. Een combiticket voor het hele weekend kost slechts € 25,-. Voor dit bedrag heeft men ook toegang tot het paddock en de pitwalk. Voor kinderen onder 17 jaar is de toegang gratis.
Handige links IDM kampioenschap Nürburgring:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag