Komend weekend wordt het 2022 MotoGP seizoen afgesloten op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia. Het betekent ook het laatste optreden van Suzuki in de koningsklasse doordat de Japanse fabrikant heeft besloten zich terug te trekken.
Toen het nieuws op maandagmiddag tijdens de officiële testdag in Jerez bekend werd leek het allemaal nog behoorlijk onwerkelijk. Het personeel van Team Suzuki Ecstar had te horen gekregen van het Japanse management dat Suzuki zich aan het eind van het seizoen zou terugtrekken uit de MotoGP klasse en dat iedereen op zoek kon gaan naar een nieuwe werkgever voor 2023.
Het duurde lang voordat er een officieel statement van Suzuki Motor Company kwam, en toen deze eindelijk kwam werd er gemeld dat er nog onderhandelingen gaande waren met Dorna Sports. De fabrikant had namelijk in 2021 nog een nieuwe vijfjarige overeenkomst getekend met de rechtenhouder van het MotoGP kampioenschap waarmee ze zich tot en met 2026 hadden gebonden aan het kampioenschap.
Twee maanden later na het eerste bericht kwam eindelijk de officiële bekendmaking dat Suzuki aan het eind van dit jaar stopt met niet alleen de MotoGP klasse maar ook de stekker uit het FIM EWC project trekt. De Japanse auto- en motorenfabrikant wil het personeel en de financiële middelen op een andere manier inzetten en zich richten op technologieën voor de toekomst. Gezien het gebrek aan (volledig) nieuwe modellen in het motorengamma van Suzuki lijkt het bedrijf sowieso al verminderde interesse te hebben in het ontwikkelen en verkopen van motorfietsen.
Het is niet de eerste keer dat Suzuki de MotoGP klasse verlaat, dat gebeurde aan het eind van 2011 ook al nadat ze dat seizoen al met alleen Álvaro Bautista aan de start verschenen. Het duurde echter niet lang voordat er een nieuw project werd opgestart en de plannen voor een terugkeer werden gesmeed. Dat gebeurde met Davide Brivio aan het roer en na een lang testproces reed Suzuki voor het eerst weer een Grand Prix aan het einde van 2014 in Valencia met testcoureur Randy de Puniet.
In 2015 waren Aleix Espargaró en Maverick Viñales de coureurs en was het hoogtepunt een 1-2 in de kwalificatie in Barcelona. Een jaar later behaalde Viñales zijn eerste MotoGP overwinning in Silverstone waarna hijzelf vertrok naar Yamaha en Espargaró vertrok naar Aprilia waardoor Andrea Iannone en Alex Rins werden aangetrokken.
Na twee lastige jaren won Suzuki voor het eerst weer in 2019 met Alex Rins. De Spanjaard won de Grand Prix van de Verenigde Staten na een spannend duel met Valentino Rossi waarna hij op Silverstone middels een geweldige inhaalactie in de laatste bocht Marc Márquez wist te verslaan. Joan Mir kende destijds een moeilijk jaar als rookie maar zou in 2020 tot ongekende hoogte stijgen.
De Spanjaard won in 2020 de eerste MotoGP wereldtitel voor Suzuki en de eerste wereldtitel in de koningsklasse sinds Kenny Roberts Jr. in 2000. Mir won in Valencia zijn eerste en tot dusver enige race in de MotoGP klasse terwijl Rins dat jaar op zijn thuiscircuit in Aragón wist te winnen.
In 2021 kon Mir zijn titel niet prolongeren en bleven ook de zeges uit waarna Rins enkele weken geleden op de valreep nog een overwinning kon toevoegen aan het palmares van Suzuki. De Spanjaard won een geweldige race op Phillip Island waarbij hij uiteindelijk Marc Márquez en Pecco Bagnaia wist voor te blijven. Een prachtige opsteker voor het team, waarvan velen in 2023 niet meer in de MotoGP paddock zullen werken, en een mooi afscheid voor de Suzuki GSX-RR die misschien wel de mooiste MotoGP machine is van allemaal.
Het is te hopen dat het vertrek van Suzuki ditmaal wederom tijdelijk is maar gezien de veranderingen in de wereld en de automotive sector lijkt het nu wel een definitief afscheid te worden. Joan Mir en Alex Rins zullen er alles aan doen om succes te behalen in de laatste race van de Japanse fabrikant en het (grotendeels Italiaanse) team waarna zij overstappen naar Honda.
Lees hieronder het persbericht van Team Suzuki Ecstar voorafgaand aan de Grand Prix van Valencia.
Suzuki maakt zich klaar om ‘Sayonara’ te zeggen tijdens de seizoensfinale
Nu het MotoGP wereldkampioenschap seizoen 2022 ten einde loopt, bereiden de medewerkers en rijders van Team Suzuki Ecstar zich voor om de deuren te sluiten na het besluit dat eerder dit jaar werd genomen om het raceproject van Suzuki te beëindigen.
Het wordt een emotionele en ongewone afsluiting voor het hele team maar het doel is om met een goed gevoel te eindigen, want het zonnige Spanje wacht. Zoals in de loop der jaren traditie is geworden zal de MotoGP seizoensafsluiter plaatsvinden op het Circuit Ricardo Tormo in Valencia.
Alex Rins heeft veel goede herinneringen aan het Spaanse circuit waar hij vaak op het podium eindigde tijdens zijn verschillende optredens in alle klassen, het meest recentelijk in 2020. Rins heeft ook een boost gekregen door zijn recente overwinning in Australië en zijn vijfde plaats de vorige keer in Maleisië.
Joan Mir won in 2020 de zogenaamde ‘Europese GP’ in Valencia en de week daarop sleepte hij op hetzelfde circuit zijn eerste MotoGP titel in de wacht. Hij heeft hier ook podiumplaatsen behaald in zijn Moto3-carrière en eindigde vorig jaar als vierde. Nu zijn geblesseerde enkel steeds sterker wordt hoopt Mir de fantastische herinneringen op te halen die hij hier twee jaar geleden beleefde en deze laatste keer met zijn team te vieren.
Valencia heeft een capaciteit van 150.000 en de tribunes zijn in stadionstijl opgesteld, waardoor alle fans een geweldig uitzicht hebben. Een spannend circuit in de buurt van een prachtige stad die veel te bieden heeft, maakt deze laatste stop op de kalender tot een van de populairste van het jaar.
Alex Rins: “Het wordt een vreemd en triest weekend maar ik ben vastbesloten om een goed weekend te hebben. Mijn team heeft me door de jaren heen alles gegeven en ik zal alles geven om ze voor de laatste keer terug te betalen met een goed resultaat. Onze teaminstelling is altijd geweest om jezelf goed te blijven voelen dus laten we met een goed gevoel Valencia ingaan en proberen van elk moment te genieten.”
Joan Mir: “Ik wil alles op alles zetten voor deze laatste ronde, voor mijzelf en voor mijn team. Ik kan hier snel zijn en mijn motor kan dat ook zijn, maar we hebben gewoon een beetje geluk aan onze kant nodig om alles voor elkaar te krijgen. Ik heb de laatste tijd een paar problemen gehad, zoals mijn opgepompte armen in Maleisië en het probleem met de manometer in Australië, en het enige wat ik nu wil is een probleemloos weekend zodat ik dit hoofdstuk kan afsluiten met mijn fantastische team en kan genieten van de laatste race.”
Livio Suppo – teammanager: “We staan voor de laatste dans hier in Spanje dit weekend, en het wordt zeker een ongewoon weekend voor ons allemaal. Maar sinds deze aankondiging door Japan zijn we erop gebrand om ons hoofd omhoog te houden en ik denk dat het hele team het hele seizoen uiterst professioneel is geweest: daar ben ik trots op. Laten we ons pushen om met z’n allen een laatste succes te vieren.”
Handige links Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag
Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.
Meer info: www.racesport.nl/supporter