Schotman snel in Zolder

263
Robert Schotman (9)
Robert Schotman (9)

Robert Schotman (9) aan de leiding (foto credit: Robert Schotman)

Droog, warm, snel en met een beetje pech, zo kan het race weekeinde in Zolder voor Schotman het best samengevat worden. Schotman heeft sterk gereden, maar door pech kon hij de twee races net niet als winnaar finishen. De spanning in het kampioenschap is weer helemaal terug. Met nog 5 races te gaan zijn er nog 125 punten te verdelen. Schotman gaat voor die 2016 titel.




KTM Duke Battle Zolder
Tijdens de eerste vrije training was Schotman al direct snel. Hij begon met de opbouw van de training door zijn rem- en schakelpunten weer goed in zich op te nemen. Het resultaat was de snelste tijd met een krappe seconde los op de rest van de Duke rijders. Na afloop met de KTM trainers verbeterpunten doorgenomen en een nieuw doel gesteld; eén seconde sneller!!

“Die 2e vrije training is niet lekker verlopen. Had teveel andere Duke rijders om me heen, die wilden mij volgen en daarmee hun tijd verbeteren, maar dat leidde mij af. Ik wachtte een paar keer om vrij baan te creëren, maar dat lukte niet echt. Daardoor kwam ik niet goed in mijn ritme. Mijn tijd nog wel met een tiende verbeterd, maar tevreden was ik. Meer tijdwinst moest ik nu in de kwalificatie sessies boeken”

Toen Arie Vos, meervoudig kampioen Supersport en Superbike en nu manager en leermeester in de RC390 en Duke cup, Schotman passeerde in de eerste kwalificatie, kon Schotman aanpikken. Dat leverde een seconde tijdwinst op. Na afloop bleek dat Vos op andere banden reed.

“Met die extra grip kon ik sneller rond. Schotman wist dat niet, die dacht ik volg Vos en verbeter mijn tijd. Slim en nuttig, want hij boekte een seconde winst, vooral in het eerste deel van het circuit, waar ik sneller was dan hem. Het tweede deel was Schotman zeer snel. Het zal er om gaan wie de winst pakt in de twee races. Ik ga die strijd graag aan met Schotman. We zijn er samen klaar voor.” Aldus een tevreden Vos.

Al diverse keren heeft Schotman om de winst mogen strijden. Zo ook in race één.

“Ik had kopstart en kon Vos nog net buitenom inhalen en de eerste linker induiken. Ik probeerde gelijk een gaatje te slaan maar Arie kon bij me blijven. Hij was ook sterk in die eerste sector. We haalden elkaar bijna iedere ronde in en hielden toch het tempo hoog. Lambrechts en Ulrich konden op afstand volgen maar zich niet in onze strijd mengen. Waar Arie sneller was in de 1e secties was ik dat in de laatste. Dat was gunstig want daar zouden we ook finishen. Met nog drie ronden te gaan verloor ik veel remkracht aan de voorzijde. Ik kon niet anders dan veel eerder van het gas af en maximaal motorrem erbij benutten. Dankzij de opgebouwde voorsprong konden alleen Ulrich en Lambrechts mij nog inhalen en kon ik als 4e finishen.” Zo vatte de strijdbare maar ontevreden Schotman zijn eerste race samen.

Ook in race twee was de start goed, nu juist achter Vos de eerste bocht in en samen weer in gevecht voor de winst met nu Lagemaat en Ulrich in de achtervolging.

“Weer was het stuivertje wisselen omdat we allebei een snellere sector hadden. Rust en focussen op de laatste ronden en vooral geen pech krijgen, dan moest het lukken, winnen van Arie! Als of ik het over mezelf afroep in Zolder. In de voorlaatste ronde remde ik bij een van de chicanes toen het fout ging. Ik wilde terugschakelen maar de versnellingsbak werkte niet mee. De motor bleef tussen de versnellingen in (in neutraal) hangen. Ik moest eerst opschakelen voordat ik kon terugschakelen. Dit alles duurde maar een fractie van een seconde, maar als je al op de limiet remt, is een fractie van een seconde lang. Die tijd wilde ik nog met extra hard remmen goed maken, om de bocht te halen, maar daardoor werd de rem druk te veel. Ik schoof met de voorkant onderuit. De motor snel weer opgepakt en als 6e nog gefinisht.“

Tevreden over de prestaties, maar teleurgesteld over het resultaat, zet Schotman zijn vizier op de volgende races tijdens het IDM event in het Duitse circuit van Schleiz op 29, 30 en 31 juli.