SBK: IDM in zwaar weer

100

Organisatorische problemen, chaos bij het samenstellen van de kalender en een zee van ruimte op het eens overvolle paddock zijn de ingredi‘nten bij de start van het Superbike IDM 2013 seizoen, het kampioenschap zit duidelijk in zeer zwaar weer.

<p>Gedurende het afgelopen seizoen kwam de Deutsche Motor Sport Wirtschaftsdienst (DMSW), onderdeel van de Duitse Motorsportbond (DMSB), als&nbsp;organisator van het IDM steeds meer onder vuur te liggen van zowel teams, rijders, media en publiek. De startopstellingen werden steeds korter, kosten rezen de pan uit en de personeelswisselingen binnen het organisatieteam maakten ook dat niemand uiteindelijk nergens voor verantwoordelijk was. Het leverde de Duitse bond een netto verlies van meer dan &euro; 60.000 op volgens door Speedweek.de gepubliceerde cijfers.</p> <p><br /> </p> <p>Eind 2012 deed de DMSB de organisatie van het eens zo prestigieuze IDM Superbike kampioenschap uit pure armoede over aan een organisatiebureau genaamd Motor Events. Dit bureau wordt bestierd door Josef Hofmann, Josef Meier en Bert Poensgen, jawel vader van Katja Poensgen die begin deze &nbsp;eeuw nog enkele 250 cc WK punten wist te scoren in het team van Arie Molenaar.</p> <p><br /> </p> <p>Op zich is een organisatiebureau natuurlijk geen probleem, en de hiervoor genoemde heren zijn naar alle waarschijnlijkheid uiterst capabele mensen, maar het precaire is dat de heren Hofmann en Meier ook een grote financi&euml;le betrokkenheid hebben bij het IDM topteam van onze zuiderbuur Werner Daemen en verder (mede)eigenaar zijn van de Lausitzring.</p> <p><br /> </p> <p>Een heleboel petten waarbij het gedurende dit seizoen zal blijken of zij in staat zijn steeds met de juiste pet op te handelen. Boze tongen beweren uiteraard van niet maar het voordeel van de twijfel moeten we ze eenvoudig weg gunnen om dit toch flink gedevalueerde kampioenschap organisatorisch weer op het niveau van enkele jaren geleden te krijgen. Met de huidige economische malaise als forse tegenwind zeker geen sinecure.</p> <p><br /> </p> <p>Sportief gezien lijkt het IDM ook een moeilijk jaar tegemoet te gaan. Met 15 rijd(st)ers in de 125cc/Moto3 is de lichtste IDM klasse bijzonder mager bezet. Nog maar enkele jaren geleden was het IDM samen met het Spaans open hofleverancier van instromers in de GP 125cc klasse. Die status brokkelde afgelopen jaar al flink af al hebben Phillip Ottl en Florian Alt mede door hun IDM resultaten nog wel de stap gemaakt.</p> <p><br /> </p> <p>Voor dit seizoen wordt onze landgenoot Bryan Schouten als de te kloppen man gezien. De Brabander, uitkomend voor het Dutch Racing Team, lijkt als coureur klaar voor de stap richting de GP maar ontbeert, in elk geval voor dit seizoen, het broodnodige slijk der aarde, om die stap ook te kunnen maken. De samenwerking met ten Kate Racing Products en de ervaring van Schouten moeten ruim voldoende zijn om, zonder te veel tegenslag, het toch redelijk magere veld zijn wil op te leggen.</p> <p><br /> </p> <p>Overigens valt op dat in de Moto3 bijna de helft van het veld uit Nederland afkomstig is. Jerry van de Bunt (RV Racing) en Thomas van Leeuwen (Bakker-EVL Racing) hebben inmiddels ook de nodige IDM ervaring terwijl nieuwelingen als Jorel Boerboom (RV Racing) en Bo Bendsneijder (RVB Racing) die ervaring juist gaan opdoen. Tasia Rodink zal op haar vertrouwde, door Teunis Ramaker en Jan Pater getunede, tweetakt Honda van start gaan. De Noordschutse is tijdens komend weekend overigens nog de enige tweetakt in het kleine veld.</p> <p><br /> </p> <p>Ryan van de Lagemaat is dit seizoen ook &eacute;&eacute;n van de vaste IDM deelnemers. Het team van de dreumes uit Culemborg ging afgelopen winter samen met het Dutch Racing Team. Die samenwerking verliep helaas niet geheel naar wens van beide partijen waarna afgelopen week besloten werd om, in goed overleg zoals dat heet, ieder een eigen weg te kiezen. Het team van Ryan heeft daarop besloten de eerste race aan zich voorbij te laten gaan.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p>







<p><br /> </p> <p>In de Superpsort 600 klasse zien we nog twee Nederlandse rijders op de permanente inschrijflijst staan. Regerend ONK kampioen Leon Bovee heeft zich met steun van zijn trouwe sponsor DTC-elektro een plaats verworven bij &eacute;&eacute;n van de toptuners in Duitsland en gaat met zijn DTC-KME Racing team op zoek naar succes bij onze Oosterburen. Vorig seizoen liet Bovee in enkele optredens al zien dat er serieus rekening met hem moet worden gehouden en dat zal de concurrentie bestaande uit in elk geval regerend IDM SS600 kampioen Tatu Lauslehto ook zeker doen. Er zijn echter meer kapers op de kust. Het Mayer Suzuki team heeft met Jed Metcher en Jesko G&uuml;nther twee potenti&euml;le podiumkandidaten in huis terwijl ook reikhalzend wordt uitgekeken naar het debuut in deze klasse van 2012 IDM Moto3 kampioen Luca Gr&uuml;nwald. Marvin Fritz, ook in Nederland wel redelijk bekend, kan op de Benjan Honda ook zomaar de zogenaamde dark horse zijn.</p> <p><br /> </p> <p>Pepijn Bijsterbosch start na twee seizoenen START Racing nu weer met zijn eigen team. Pepijn word, op zoek naar goede resultaten, dit seizoen technisch ondersteund door Cor Veldman die in het verleden zijn sporen op dat gebied al wel heeft verdiend. De Heerdenaar kende een moeizame voorbereiding (zijn 6-daagse &nbsp;Spanje test werd door griep en technisch malheur teruggebracht tot amper een enkel rondje) waardoor we nog even moeten afwachten waar hij precies staat in het 20 vaste deelnemers tellende veld.</p> <p><br /> </p> <p>In de IDM SBK reden altijd al diverse gevestigde namen en dat is ondanks alles ook nu weer het geval. Het veld kent een serie kanshebbers zonder uitgesproken favoriet. Regerend kampioen Erwan Nigon is uiteraard &eacute;&eacute;n van hen. De Fransman rijdt net als afgelopen seizoen weer voor het van Zon Remeha Team van Werner Daemen. Enige, maar voor de Fransman niet onbelangrijke, verschil met vorig seizoen is echter het bandenmerk. Nigon was als het ware getrouwd met Michelin en op die banden werd vorig seizoen de titel behaald. Dit seizoen gaat het team echter van start op Pirelli en afgewacht moet worden hoe Nigon met de Italianen uit de voeten kan. Nigon krijgt in de vorm van Markus Reiterberger een snelle teamgenoot maar de jonge Duitser lijkt nog te onervaren om direct voor de titel te kunnen meestrijden.</p> <p><br /> </p> <p>Datzelfde lijkt ook te gelden voor onze landgenoot Kevin Valk. &ldquo;Kevindish&rdquo; is toegetreden tot het RAC Racing team, liet een hele goede indruk achter tijdens de testen in het voorseizoen, maar moet dit seizoen vooral zien als een leerjaar en zijn plek vinden in het ervaren veld. Een belangrijke leermeester voor Kevin is daarbij zijn teamgenoot Damian Cudlin. De Australi&euml;r is een doorgewinterde prof met een enorme gedrevenheid. Cudlin is boos, heel boos over de IDM kalender omdat hij naast het IDM ook, goed betaald, voor BMW wilde uitkomen in het WK Endurance. Het samenvallen van een aantal wedstrijden is daarbij een lelijke kink in de kabel waardoor Cudlin tot op het bot gemotiveerd is om de titel te pakken. Met een dergelijke Cudlin is het voor de concurrentie, op de baan, kwaad kersen eten.</p> <p><br /> </p> <p>Tot de kanshebbers moeten verder zeker ook Michi Ranseder (Holzhauer Honda), Matej Smrz (MGM Yamaha) en Stefan Nebel (Wilbers BMW) gerekend worden. Beiden hebben een brok aan ervaring en zullen op zeker hun partijtje meeblazen. Of dat partijtje meeblazen ook gaat gelden voor Arie Vos moet nog worden afgewacht. De Ossenaar kende in 2012 een verloren jaar omdat hij maar geen vriendjes kon worden met de Michelin banden. Terug op de vertrouwde Pirelli&rsquo;s wil Vos zich zeker weer van voren laten zien. Of dat gaat lukken? Komend weekend gaat er een heleboel duidelijk worden.</p> <p><br /> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;"><strong><em>De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? &nbsp;<a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a><a href="https://www.racesport.nl/ONK/Supersport/bos-samen-met-het-hebro-van-der-heijden-team-op-jacht-naar-succes/tabid/70/iNews_ID/31702/Default.aspx" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;">&nbsp;</a><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;">Klik hier om u aan te melden</a></em></strong></p> <p> </p> <div><strong><br /> </strong></div> <p><br /> </p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FIDM%2FSuperbikes%2Fsuperbike-idm-in-zwaar-weer%2Ftabid%2F74%2FiNews_ID%2F31941%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;font&amp;colorscheme=light&amp;action=like&amp;height=80&amp;appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>