SBK Commissie kondigt regelwijzigingen en verduidelijkingen aan voor 2025

1889
© WorldSBK.com

De SBK Commissie heeft een aantal reglementswijzigingen en verduidelijkingen aangekondigd voor het seizoen 2025. De belangrijkste hiervan is de invoering van een ‘fuel flow meter’ waarbij de brandstofstroom van de Superbikes kan worden beperkt.

Lees hieronder het officiële persbericht van de SBK Commission:








Wijzigingen in de FIM Superbike, Supersport, Supersport 300 en Women’s Circuit Racing World Championships Regulations

De Superbike Commissie, bestaande uit de heren Gregorio LAVILLA (Dorna, Executive Director WorldSBK), Paul KING (directeur van de FIM Circuit Racing Commission), Biense BIERMA (algemeen secretaris van de MSMA), gecoördineerd door Paul DUPARC (manager van de FIM Circuit Racing Commission & secretaris van de SBK Commission), in aanwezigheid van Jorge Viegas (FIM President), Ludovic REIGNIER (FIM WorldSBK Technical Director), Dominique HEBRARD (FIM Technical Manager), Pierre-Alexandre GALLOIS en Svetlana NAZAROVA (FIM CCR Coordinators) die bijeengekomen zijn po het Circuito de Jerez – Ángel Nieto op 19 oktober en op het Circuit de Barcelona-Catalunya op 15 november. Tijdens de besprekingen werden de volgende besluiten genomen voor het seizoen 2025:

Sportreglement:

  • Met de onlangs ingevoerde regels over de minimumleeftijd van rijders om deel te nemen aan het FIM Supersport World Championship, is besloten om vrijstellingen te verlenen voor: de top 3 van het FIM Supersport 300 wereldkampioenschap, de top 3 van het FIM Moto2™ Europees kampioenschap en de top 3 van het FIM Stock Europees kampioenschap van een voorgaand seizoen om deel te nemen aan het 2025 Supersport Wereldkampioenschap, zelfs als de rijder nog niet de minimumleeftijd heeft bereikt. Voor deze uitzonderingen is echter wel de minimumleeftijd van 17 jaar vereist.
  • De verzekeringspolis die de mogelijke aansprakelijkheid van de FIM en de organisator tegenover derden dekt, wordt verhoogd naar 10 miljoen euro (met uitzondering van de VS en Canada, waar de dekking anders zal zijn).
  • Voor de WorldSBK-klasse is er een beperking voor het testen ingesteld om de ontwikkelingskosten te verlagen. De toegestane testdagen zijn verduidelijkt.
  • Hoewel de huidige regels met betrekking tot gele vlaggen/lichten voorzien in sancties als ze niet worden gerespecteerd, heeft de SBK-commissie besloten om de regels aan te scherpen om de marshals nog beter te beschermen. Vanaf nu moeten rijders voldoende vertragen om de veiligheid van andere rijders en baanpersoneel te garanderen. Een rijder die niet afremt bij een gele vlag kan zwaarder worden gestraft dan nu het geval is.
  • Voor het FIM Women’s Circuit Racing World Championship is de minimaal te behalen tijd om gekwalificeerd te worden vastgesteld op 110% van de snelste rijder van de klasse.
  • Een WorldWCR race die is gestart onder droge omstandigheden kan worden onderbroken als de weersomstandigheden veranderen en het circuit nat wordt.
  • Voor alle FIM-klassen die deelnemen aan de FIM Superbike World Championship raceweekenden is het gebruik van veiligheidsuitrusting voor rijders (en in het bijzonder airbags) opnieuw gedefinieerd.
  • Er werd besloten dat de oplossing die in 2024 werd gevonden om een FIM-verzekering te verstrekken aan de rijders voor de officiële WorldSBK Test op Phillip Island, zal worden herhaald.
  • In de WorldSBK-categorie werd een logistieke maatregel ingevoerd om het aantal gebruikte banden tijdens het evenement te verminderen.
  • De FIM maakt sinds 2024 gebruik van een elektronisch platform voor het verspreiden van informatie zoals het reglement van het kampioenschap, informatie over de wedstrijdleiding, kennisgeving van beslissingen en dagelijkse rapporten van de FIM WorldSBK Stewards. Het gebruik en de persoonlijke logins van het elektronische platform zullen in 2025 verplicht worden voor de teams zodat de FIM WorldSBK Stewards en Race Direction tijdens het evenement met de Teams en rijders kunnen communiceren wanneer dat nodig is. Het idee is om het officiële mededelingenbord af te schaffen en te vervangen door dit nieuwe “officiële elektronische mededelingenbord”.

Technisch reglement:

  • Voor de WorldSBK-klasse wordt een beperking van de brandstofstroom (fuel flow) ingevoerd om de prestaties van de motoren te beperken. Vanaf 2025 is de beginnende limiet voor de brandstofstroom voor alle fabrikanten vastgesteld op 47 kg/uur. Er is een tolerantie van 2 gram per ronde boven de limiet van 47 kg/uur ingesteld. Voor 2026 wordt de limiet eind juli 2025 bepaald na analyse van het eerste deel van het seizoen, volgens het draaiboek dat met de fabrikanten is gedeeld.
  • Voor de WorldSBK-klasse is de wereldwijde beschikbaarheid van de Superbike-kitsystemen opnieuw gedefinieerd (minimale voorraad en levertijd).
  • De regels die worden toegepast in de MotoGP™ met betrekking tot de bevestiging van winglets/aerodynamische hulpstukken zullen worden toegepast: onder normale bedrijfsomstandigheden mag de bevestiging op geen enkel punt een maximale doorbuiging hebben van 10 mm wanneer een verticale belasting van 50 N naar beneden wordt uitgeoefend met een bolvormig stalen indruklichaam met een radius van 20 mm.
  • In de WorldSBK klasse is de markering van een nieuw “ongebruikt” framedeel vrij, maar het moet wel de modelcode bevatten die geregistreerd is bij de FIM homologatie van de motorfiets. Er is besloten dat de leesprocedure van de nieuwe markering door elke fabrikant moet worden aangegeven bij de Technisch Directeur van de FIM voordat het seizoen begint.
  • De SBK-commissie werkt voortdurend aan de introductie van een nieuwe klasse in het MOTUL FIM Superbike World Championship in 2026, wat een belangrijke evolutie in het racelandschap betekent. Deze nieuwe klasse zal het FIM Supersport 300 World Championship (WorldSSP300) vervangen, dat sinds de start in 2017 met succes heeft gediend als een toevoerklasse. De voortgang van de werkzaamheden, de keuze van de in aanmerking komende machines en hun homologaties werden besproken. –
  • Het dragen van een airbag is al enkele jaren verplicht. Vanaf 2025 moeten de gebruikte airbags van het type 1 of 2 zijn (in overeenstemming met de FIM-criteria).
  • Er werden ook verschillende andere verduidelijkingen doorgevoerd, waarover verslag zal worden uitgebracht in het reglement van 2025.


Vanaf heden te bestellen in de Racesport.nl/shop, de 2025 Racesport.nl Grand Prix kalender